וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוזי לנדאו מזהיר: בצורת חשמל ב-2013

מאת אבי בר אלי

27.7.2010 / 7:50

משרד התשתיות יציע להסמיך את השר לאפשר לחברת החשמל להקים עוד תחנות כוח. מקור במשק החשמל: זו הונאה של היזמים הפרטיים

משרד התשתיות יניח ביום ראשון על שולחן הממשלה הצעת מחליטים המציעה להסיר את המגבלה שהוטלה על הקמת תחנות כוח חדשות בידי חברת החשמל. זאת במסגרת תוכנית מדף לשעת חירום, שנועדה לתת מענה לבצורת בחשמל הצפויה ב-2013.

עוד כוללת ההצעה את העברת הסמכויות לאישור הקמת תחנות כוח מידי רשות החשמל לידי שר התשתיות. לדברי משרד התשתיות, התחזית למשק החשמל צופה עלייה בביקוש מול חוסר משמעותי בכושר הייצור. לשם כך מבקש המשרד להסיר את תיקון חוק משק החשמל האוסר על חברת החשמל להקים תחנות כוח נוספות מעבר לאלה שאושרו לביצוע במסגרת תוכנית החירום ופרויקט D.

תיקון זה נוסף ב-2008 לאחר כישלון המשא ומתן ליישום הרפורמה בחברה, ונועד ללחוץ על חברת החשמל ליישם את השינוי המבני. במשרד התשתיות תולים בין היתר את המחסור בכושר אספקת החשמל במגבלה זו - אף כי חברת החשמל לא מצליחה לעמוד בתוכניות הפיתוח בשל מצוקתה הפיננסית.

במשרד התשתיות הדגישו אתמול כי אין כל כוונה לפגוע ביזמות החשמל, וכי מדובר בכלי שיופעל רק בשעת צורך, ומעבר לחשמל שיסופק בידי יצרני החשמל הפרטי. ואולם, מקור במשק החשמל אמר: "אם עד עכשיו היה איזשהו ספק באשר לעמדת המשרד - אז כעת הוא הוסר. היזמים הפרטיים עשו הכל לפי הספר - ובינתיים מי שתקע אותם זו מדינת ישראל, שעושה הכל כדי להקשות עליהם, ואחר כך חוזרת למונופול כדי לנפח אותו. זו פשוט הונאה של היצרנים הפרטיים".

עוד כוללת הצעת המחליטים את אשרור הקמתה של תחנת כוח נוספת באשקלון (פרויקט D), אשר תוסק בגז טבעי ובגיבוי פחם. זאת, בעקבות תגליות הגז האחרונות מול חופי ישראל. תחנה D מתוכננת לייצור של 1,260 מגה-ואט (2 יחידות 630 מגה-ואט כל אחת). התחנה אמורה הייתה לפעול בשנים 2014-2015, אך המוסדות הסטאטוטוריים מעכבים אותה משיקולי איכות סביבה, בגיבוי משרדי ממשלה.

בהצעת המחליטים מבקש משרד התשתיות להורות לוועדה הארצית לתכנון ובנייה לקבל החלטה לעניין הקמתה של התחנה במתכונת דו דלקית. בנוסף, מבקש המשרד מהממשלה לאשר את הקמתה של "קרן ההתייעלות האנרגטית", שנועדה לממן את התוכנית הלאומית לצמצום צריכת החשמל ב-20% עד 2020. מדובר בהיטל בשיעור של 1% על תעריף החשמל - שיעמיד תקציב שנתי של 200 מיליון שקל עבור מימון פרויקטים להחלפת מוצרי חשמל לא יעילים, עידוד בנייה ירוקה ותהליכי חיסכון בתעשייה. "תכנון מושכל של כושר הייצור והגדלתו מחד והפחתת הביקושים מאידך ייצבו את משק החשמל של מדינת ישראל", מסר משרד התשתיות, וקרא לממשלה "להפקיד בידי שר התשתיות הלאומיות את הכלים לפעולה בתחום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully