וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד שעת מבחן לנתניהו

עודד פורר

27.7.2010 / 6:49

תוכנית ויסקונסין



>> מינויו של בנימין נתניהו לשר האוצר בממשלת שרון השנייה, היווה שעת מבחן עבורו. נתניהו ידע שיש לו הזדמנות להוכיח את מנהיגותו ולהגשים את חזונו הכלכלי, דווקא בשעה הקשה שבה היה שרוי המשק.

הצלחתו בתפקידו היא אחת הסיבות המרכזיות לחזרתו ללשכת ראש הממשלה. באוצר נתניהו אכן היה מנהיג כלכלי. הוא הוביל יוזמות ורפורמות רבות, דחף, יזם, לחץ והנהיג - עד שהצליח להוציא את המשק מהמיתון. הוא הצליח לעשות זאת כי לשרון היתה ממשלה יציבה וחזקה, שאיפשרה לנתניהו להוביל את המשק לצמיחה. בין היתר, הוא דחף וקידם את תוכנית ויסקונסין, שמשמעותה לסייע למקבלי הבטחת ההכנסה לחזור למעגל העבודה.



צחוק הגורל הוא שדווקא כיום, במקום שממשלתו תוביל ותדחוף את התוכנית, התהליך נשחק ונתקע בגלגלי החקיקה בכנסת. התוכנית נתקעה ונתניהו התחייב, מאוחר מדי, להצילה. צריך לזכור שנתניהו הוא ראש ממשלה המבוססת על קואליציה רחבה. הוא בנה אותה כך משום שהבין שכדי להוביל תהליכים צריך ממשלה רחבה, אפילו אם היא עולה כסף לציבור.



ואולם במקום משילות, נראה לעתים שיש פריצות ופרצות בהתנהלות הממשלה בנושאים מהותיים. תוכנית ויסקונסין היא דוגמה טובה. במקום להוביל את התהליך, נגרר נתניהו ומוצא עצמו יוצא לקרב מאסף כדי להציל תוכנית ששר האוצר נתניהו לא היה נותן שיבטלו.



כיום השליטה של הממשלה בכנסת היא מוחלטת וחייבת לבוא לידי ביטוי בהובלת רפורמות ותהליכים מורכבים. ניתן לבחון את יתרונות הרפורמה באשקלון. מתוך יותר מ-1,800 מקבלי גמלת הבטחת הכנסה מתחת לגיל 45 המקבלים גמלה ואינם עובדים נכון ל-2005, נותרו ב-2009, לאחר פעילות של ארבע שנים, רק 85 איש המקבלים גמלה ואינם עובדים בעיר.



צריך להכיר את הנתונים כדי להבין שלו יושמה התוכנית ברמה הארצית, היה ניתן לחסוך 1-1.5 מיליארד שקל בשנה בתשלומי הבטחת הכנסה; עוד 2-3 מיליארד אם יוסיפו את מקבלי דמי המזונות לתוכנית; ועוד 3-4 מיליארד אם יוסיפו את התוכנית לבעלי מוגבלויות. בסך הכל יש פוטנציאל להפחתת תשלומי גמלאות קיום מתמשכות של כ-8 מיליארד שקל בשנה. אכן, למען תוכנית כזו כדאי להחזיק ממשלה רחבה.



אם נתניהו רוצה להוכיח משילות בעניין, עליו לנקוט ארבע פעולות מהירות: לחדש את החקיקה תוך שהוא מטיל את מלוא כובד משקלו כראש ממשלה; להקים גוף מינהלתי נפרד שינהל את התוכנית ויוכל לבצע רגולציה בשוק העבודה; לפרוס את התוכנית באופן מיידי בכמה שיותר אזורים כדי להביא לתוצאות בשטח; ולהתחיל פעילות מקיפה ברשויות מקומיות ומול ארגוני מעסיקים ועובדים כדי לקדם את יישום התוכנית ברמה הארצית.



זו ההזדמנות של נתניהו להוכיח שהוא אכן שולט בממשלתו ובקואליציה. אם לא יעשה כן, אז באמת עדיף היה שיעמוד בראש ממשלה צרה - לפחות היא לא תעלה לנו כסף מיותר.



הכותב הוא עורך דין, שותף בקבוצת הייעוץ c.e.o ויו"ר חברת brand יחסי ציבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully