וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק החברתי הראשון

אבי הוכמן

27.7.2010 / 6:49

בנק הדואר



>> משרד התקשורת פירסם באחרונה תזכיר חוק שנועד לתקן את רישיון בנק הדואר, כך שיוכל להרחיב את השירותיים הכספיים ובראשם, לראשונה, מתן האפשרות לבנק הדואר לתת אשראי ללקוחות ולשלם ריבית ללקוחות המפקידים כספים בבנק הדואר.

המהלך הזה שמוביל שר התקשורת, משה כחלון, הוא שלב קריטי בהתפתחות בנק הדואר, שבסיומו ייהפך לפלטפורמה פיננסית לעסקים תוך הרחבת השירותים שהוא מעניק וייעול השירות ללקוחות. מאז הקמתה ב-2006, פועלת חברת דואר ישראל לקבל רישיון בנק מסחרי לבנק הדואר, כדי להשלים את מכלול השירותים הבנקאיים הניתנים לאזרחים. עם סיום חקיקת החוק, נוכל להציע שירותים פיננסיים בסיסיים וזולים, בהם ייעוץ פנסיוני וייעוץ השקעות.



בשל פריסת הסניפים הרחבה ועלויות השירותים הנמוכות, בנק הדואר יהיה בעצם הבנק חברתי הראשון בישראל, שייתן מענה בנקאי יציב לאוכלוסיות חלשות ולעסקים זעירים, שהבנקים המסחריים מסרבים להעניק להם אשראי. הבנקים המסחריים רואים בשכבות החלשות מטרד ואינם רואים צורך לספק להן מענה פיננסי. בשל כך, בפריפריה הצרכנים הם "לקוח שבוי" של הבנקים המסחריים, שהרי מספר הסניפים שלהם בפריפריה מצומצם. הבנקים מעדיפים את הלקוח מהמעמד הסוציו-אקונומי הגבוה ועסקים גדולים ובינוניים, כאלה שמבצעים פעולות רבות ומשלמים הרבה עמלות.



כניסתו של בנק הדואר כשחקן נוסף ומרכזי ליישובי הפריפריה תעמיד בפני הצרכנים אלטרנטיבות למתן אשראי, תתרום לצמצום הפערים החברתיים באמצעות הגדלת הנגישות הפיננסית, תאיץ את התוכנית למתן רישיון מסחרי לבנק הדואר ובכך תקדם את התחרות בין הבנקים. המציאות העגומה של מדינה הנאבקת בפערים החברתיים, שבה דואפול בנקאי חזק שולט בשוק הבנקאות וחוסם כל תחרות אפשרית, הביאה את שר התקשורת ליזום תיקון חוק חשוב זה ומחייב את הממשלה לפעול כדי שהיוזמה תצא לפועל.



כשבאים בכירי המערכת הפיננסית בישראל להציע לבנקים גדולים בעולם להשתלב בתחום הבנקאות בישראל עולה, בין היתר, שאלת עלות בניית התשתית והקמת הסניפים בפריפריה. העלויות העצומות מרתיעות חברות רבות מכניסה לשוק הבנקאות הישראלי, וכך שנה אחר שנה אנו נותרים עם שליטת בנק הפועלים ובנק לאומי בשוק.



לדואר ישראל פריסה נרחבת של 700 סניפים ועשרות קווי דואר נע המגיעים לכל נקודה ויישוב, ללא כל קשר לכדאיות כלכלית כלשהי. זאת, לעומת כ-500 סניפים של שני הבנקים המסחריים הגדולים גם יחד. התשתית הפיסית לתחילת פעילות בנק הדואר קיימת - וגם היתרון שלו ברור.



הכותב הוא מנכ"ל דואר ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully