וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את מי מייצג האיגוד?

סמי פרץ

27.7.2010 / 6:49

BenchMarker



>> איגוד קופות הגמל, כן, יש כזה דבר, יצא אתמול בפנייה נרגשת לוועדת ששינסקי למנוע את העלאת תמלוגי הגז, בנימוק שהקופות שמנהלות את כספי החוסכים, השקיעו במניות של חברות חיפושי הגז על סמך הערכה שלא יחול שינוי בתמלוגים. לטענת האיגוד, הקופות הסתמכו על שיעור התמלוגים המופיע בתשקיף של אותן חברות, ושינויו כעת יפגע בעמיתי קופות הגמל.

עמדת איגוד קופות הגמל משקפת דאגה למשקיעים, אבל לא רק. חלק גדול מקופות הגמל נשלט על ידי הקבוצות העסקיות הגדולות בישראל, ובכללן אלה העוסקות בחיפוש גז. לו טרחו לקרוא את התשקיפים באמת, היו מוצאים בהם, מן הסתם, הסתייגויות והערות מטעם החברות המחפשות, המבהירות מפורשות כי הן פועלות בענף הכפוף לרגולציה, לרבות בעניין תמלוגים ומיסוי.



יש דבר מה מפתיע בפנייה של אגוד קופות הגמל דווקא בעניין תמלוגי הגז. שהרי מונחות כיום על שולחנם של שרים ורגולטורים כמה וכמה הצעות ורעיונות שיישומם עלול לפגוע בציבור המשקיעים. כך למשל, חברת החשמל מאיימת שמצבה הפיננסי יחריף אם לא יאשרו לה לייקר את תעריפי החשמל ב-18%. קופות הגמל מושקעות באג"ח של חברת החשמל, ואין ספק שהעלאת התעריף תשפר את מצבם של המשקיעים. מדוע איגוד קופות הגמל לא מצטרף לבקשת החברה להעלאת תעריפים? המצב דומה בשוק הסלולר, שעומד בפני שינוי בדמי הקישוריות. גם מהלך זה עלול לפגוע ברווחי חברות הסלולר ובקופות הגמל שהשקיעו במניותיהן. מדוע לא לשלוח מכתב לשר התקשורת משה כחלון, שלא ינסה לפגוע במשקיעים?



יש עוד החלטות משקיות רבות שיכולות לפגוע במשקיעים, ואפשר היה לצפות שאיגוד קופות הגמל יעמוד כגוש אחד ויגן עליהם. אבל האיגוד מבין שלא כל דבר בניהול מדיניות המאקרו של ישראל נבחן דרך הפריזמה של ציבור המשקיעים, כי יש כאן מדינה לנהל. ציבור המשקיעים הוא גם ציבור משלמי המסים, ויש לו גם חשבונות חשמל, טלפון, דיור, תחבורה ובנק לשלם.



הסתכלות על רכיב אחד בסל ההוצאות של הציבור היא זכות שיש רק לאיגוד קופות הגמל, לאיגוד חברות הסלולר או לאיגוד הבנקים. הממשלה, לעומת זאת, היא האיגוד של כלל משלמי המסים, ועליה לבחון מהלכים רגולטוריים בעיניים פחות אינטרסנטיות מאלה של איגוד קופות הגמל והגורמים שבשמם הוא פועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully