וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד קופות הגמל נגד התמלוגים על הגז

אסא ששון ומירב ארלוזורוב, מאת אסא ששון ומירב ...

27.7.2010 / 8:05

במכתב לוועדת ששינסקי, הדנה בגובה התמלוגים, טוען האיגוד: ועדות ההשקעה של המוסדיים השקיעו בחברות חיפושי הגז והנפט תוך בחינת הסיכון מול הרווח - כולל התמלוגים

איגוד קופות הגמל, המייצג את החברות הפרטיות המנהלות קופות גמל וקרנות השתלמות בהיקף של כ-200 מיליארד שקל, מתנגד להעלאת התמלוגים שגובה המדינה משותפויות הגז - כך עולה ממכתב ששלח האיגוד לוועדת ששינסקי, הממונה על בדיקת הסוגיה בעניין תמלוגי הגז שישלמו שותפויות הגז למדינה.

העניין של האיגוד במאבק נובע מהעובדה שנוסף על הטייקונים של שוק ההון המחזיקים בשליטה בשותפויות הגז, מושקעים גם המוסדיים בשיעורים גדולים בשותפויות הגז. שינוי בתמלוגי הגז ישפיע על הדיווידנד שיקבלו בעלי המניות, ובכללם הגופים המוסדיים. כמה מהגופים המוסדיים נשלטים על ידי אנשי עסקים אשר להם יש אינטרסים שונים בתחום הגז, כמו הפניקס ואקסלנס, הנמצאות בשליטת יצחק תשובה, וכלל, הנמצאת בשליטת נוחי דנקנר.

"ועדות ההשקעה של הגופים המוסדיים, אשר החליטו על הכללת ניירות ערך של חברות חיפוש גז טבעי ונפט בתיק ההשקעות של קופת הגמל, עשו זאת בבחינה כלכלית של הסיכון למול הרווח הצפוי לאותן החברות", נאמר במכתב. "חישובי הרווח הצפוי לחברות לחיפוש גז טבעי ונפט לקחו את נתוני שיעור התמלוגים שאותם היו אמורות חברות אלה להעביר למדינה, כפי שגם הופיעו בתשקיף של החברות שהנפיקו ניירות ערך אלה למשקיעים המוסדיים.

"שינוי בשיעור התמלוגים שאותם נדרשות החברות הזכייניות לשלם למדינה בעבור מציאת מרבצי גז טבעי ונפט, משמעו - שינוי רטרואקטיבי ופגיעה בזכויות העמיתים בקופות הגמל לזכות לרווחים גבוהים בעבור השקעה בסיכון גבוה שאותה נשאו לאורך כל התקופה בקופת הגמל בלי תמורה ראויה לתשואה. אשר על כן, הננו סבורים כי אין מקום לשנות כיום את שיעור התמלוגים שמשלמות החברות לחיפוש גז טבעי ונפט למדינה, ובוודאי לא באופן רטרואקטיבי". בהיותם מייצגי ציבור החוסכים, דורשים באיגוד קופות הגמל להופיע בפני ועדת ששינסקי ולהציג את עמדתם ואת ההשפעות של שינוי גובה התמלוגים על החוסכים.

"המלחמה על התמלוגים צריכה להיעשות על ידי החברה שנפגעת מכך"

בתפקיד יו"ר איגוד קופות הגמל מכהן יאיר אהרוני, מנכ"ל הלמן-אלדובי גמל. הלמן-אלדובי הנפיקה לאחרונה את שותפות הגז החדשה הזדמנות ישראלית. לפי פרסומי אתר איגוד קופות הגמל, חברי הוועד המנהל של האיגוד הם דן פנחסי, מנכ"ל כלל גמל, יוסי כהן ממגדל וחגית לוין, מנכ"ל הראל גמל.

באיגוד קופות הגמל מציגים באותו מכתב את הצעתם של פרופ' נתן זוסמן ופרופ' אביה ספיבק לעודד חברות המנהלות את כספי החיסכון ארוך הטווח של הציבור להשקיע את כספי העמיתים בהשקעות מחוץ לישראל; זאת כדי לפעול בצורה מוניטרית לריסון ההשפעה של העלייה החדה בכניסת מט"ח לישראל בעקבות יצוא הגז הטבעי.

לפי זוסמן וספיבק, עידוד כזה יכול להיעשות באמצעות קרן השקעות ממשלתית שתגדר חלק מהסיכון של גופים מוסדיים המשקיעים בחו"ל. לדעת איגוד קופות הגמל, פתרון זה יהיה הולם יותר מאשר העלאת התמלוגים שאותם החברות לחיפוש גז טבעי ונפט צריכות להעביר למדינה - העלאה שעשויה לפגוע בתשואות העמיתים. הצעתם באה לטפל בבעיית שער החליפין ולא בהעלאת תמלוגי הגז שממנה המדינה תיהנה.

לא כל הגופים המוסדיים התייצבו אתמול לצד איגוד קופות הגמל. בכיר בענף הגמל באחד הגופים המוסדיים, החבר באיגוד, ציין כי הגופים המוסדיים אינם צריכים להתערב בניהול חברה: "המלחמה על התמלוגים צריכה להיעשות על ידי החברה שנפגעת מכך, ולא על ידי הגוף המוסדי. נראה כי הטייקונים מנסים להפעיל לחץ על ועדת ששינסקי באמצעות הגופים המוסדיים ושימוש ציני בחובת הנאמנות שלהם כלפי המשקיעים".

מסקנות ועדת ששינסקי נידחו עד ל-25 באוגוסט 2010. בימים אלה ממתינים באיגוד קופות הגמל לזימון כדי להופיע בפני הוועדה. איגוד קופות הגמל אינו היחיד ששלח מכתב לוועדה. גם חברת רואי החשבון ברייטמן אלמגור, המשמשת נאמן של ישרמקו, וזיו גיל רימון, המתמחה בניהול קופות גמל ופנסיה, שיגרו מכתבים לוועדה.

באיגוד קופות הגמל סירבו להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully