וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטלה העדפת יצרני הביצים בגליל ברפורמה בענף הלול

עמירם כהן

27.7.2010 / 8:25

יצרני הביצים בכל הארץ יזכו למענק של 40% מההשקעה הכוללת שתגיע ל-800 מיליון שקל



הממשלה ביטלה את העדפת יצרני הביצים בגליל בקבלת מענקי ההשקעה להקמת לולים חדשים במסגרת הרפורמה בענף הלול, שיזם משרד החקלאות. על פי המתווה המקורי, יצרני הביצים במושבי הגליל היו זכאים למענק של 50% מההשקעה בהקמת לולים חדשים, בעוד שיצרני הביצים באזורי הארץ האחרים היו זכאים מענק של 20% בלבד.



במתווה חדש שאושר בממשלה נקבע כי היצרנים בכל אזורי הארץ יזכו למענק שווה של 42.5% (בממוצע), שהיקפו ליצרנים ייגזר ממספר המטילות בלולים החדשים ולא מהעדפה גיאוגרפית. בסך הכל תעמיד המדינה ליצרנים מענקי השקעה בסך 340 מיליון שקל מסך השקעה כולל של 800 מיליון שקל. עוד החליטה הממשלה להגדיל את השתתפותה במימון הרפורמה ב-40 מיליון שקל, תוספת של 13.3%. תוספת המענק כוללת הגדלת המענק להכנת תשתיות פיזיות ללולים החדשים מ-40 ל-60 מיליון שקל ותוספת 20 מיליון שקל למענק להקמת הלולים עצמם מ-260 מיליון שקל ל-280 מיליון שקל.



יצוין כי מבקר המדינה קבע בדו"ח הביקורת שפירסם במאי השנה, כי שר החקלאות שלום שמחון פעל שלא על פי הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים בעת שקידם את הרפורמה בענף הלול. המבקר קבע כי לשר שמחון יש עניין אישי ברפורמה שכן גלומות בה טובות הנאה לבני משפחתו המתגוררים בישובי הגליל, בהם מושב אבן מנחם בו הוא מתגורר. השר שמחון דחה מכל וכל את הדו"ח וקבע כי פרשנות המבקר היא אבסורד מוחלט וכי מילא את תפקידו כשר החקלאות לקדם את הרפורמה לטובת הציבור כולו. לדברי השר, הרפורמה עובדה בעבודת מטה של 4 משרדי ממשלה ודחה מכל וכל את קביעת המבקר כי היה מצוי בניגוד עניינים.




כמו כן ביטלה הממשלה בהחלטתה את מענק ההשקעה ללולי ענק שיאכלסו יותר מ-12,000 מטילות וזאת בשל תחשיב של משרד החקלאות המעלה כי גם ללא מענקי מדינה, הקמת לולי ענק תהיה כדאית ליצרנים בשל היתרון לגודל. להלן פירוט המענקים כפי שאושרו במתווה החדש: המענק ללול של 5,000-6,000 מטילות יהיה בשיעור של 40% מההשקעה; המענק ללול של 6,000-8,000 יהיה בשיעור 45% מההשקעה והמענק ללול של 8,000-12,000 מטילות ב-35% מההשקעה. עוד קבעה הממשלה לעודד את ייצור הביצים באמצעות סבסוד של אגורה למחיר הביצה שהם משווקים לתקופה של 3 שנים.



בתוך כך נמשך הדיון בועדת החינוך של הכנסת במחלוקת לגבי מבנה הלולים שיוקמו במסגרת הרפורמה. למול הצעת משרד החקלאות להמשיך להחזיק את המטילות בלולי כלובים ("סוללות"), אך להרחיב בהם בהדרגה את מרחב המחייה למטילה מ-350 סמ"ר כיום ל-750 סמ"ר עד 2022, הוגשה לוועדה הצעה נגדית של ארגוני בעלי החיים, הקובעת כי יש לבטל כליל את לולי הכלובים ולהקים במקומם לולים המכונים "לולי מעוף", המאפשרים למטילות תנועה חופשית בלול.



לטענת משרד החקלאות המעבר ללולי מעוף ייקר בצורה ניכרת את ההשקעה בהקמת הלולים ויחייב את ייקור הביצים לצרכן ב-20%, בעוד שארגוני בעלי החיים טענו כי בידיהם הצעות של חברות להקמת לולים, לפיהן ההשקעה בלולי מעוף נמוכה מזו של לולי כלובים.



יו"ר ועדת החינוך זבולון אורלב, דחה את המשך הדיון בנושא וככל הנראה תבחר הוועדה בצוות מומחים לבדיקת ההצעות השונות ועלותן ולאחר מכן תמליץ לממשלה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully