וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזקיהו: למרות הרווחים הגבוהים של הבנקים - עליהם למצוא מקורות הכנסה חדשים

מוטי בסוק

27.7.2010 / 11:46

המפקח על הבנקים: "יש לפעול בזהירות הראויה בעת העמדת הלוואות לדיור בריבית משתנה"



"ב-2009 חל שיפור במצב המערכת הבנקאית בצד השלמת המהלך התלת-שנתי של הפיקוח על הבנקים להטמאת עקרונות באזל 2 במערכת. יחס הלימות ההון של 5 הקבוצות הבנקאיות הגדולות גדל והגיע לשיא של 13.7%, בדומה לרמתו במערכות בנקאיות רבות בעולם" - כך אמר הבוקר המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, במסיבת עיתונאים בירושלים.



חזקיהו ציין כי דרש מהתאגידים הבנקאיים ביוני 2010 להגיש תוכנית סדורה, על פיה יחס הון-ליבה לנכסי הסיכון יגיע עד סוף 2010 ל-7.5% לפחות. לדבריו, לשיפור הלימות ההון ב-2009 תרמו פעולות התאגידים הבנקאיים לשינוי תמהיל נכסיהם: צומצמו היקפי הסיכון ולראשונה מזה חמש שנים התכווץ תיק האשראי הבנקאי. התפתחוות זו נגזרה בעיקרה מצמצום האשראי ללקוחות המגזר העסקי על רקע ירידת הביקוש הכולל לאשראי הבנקאי, בעיקר לאור התאוששות שוק האשראי החוץ בנקאי. מנגד התרחב האשראי הצרכני למשקי הבית, ובעיקר האשראי לדיור.







ההפרשות לחובות מסופקים גדלו ב-2009, ונשמרה בהם יציבות ביחס לרמתן בשנה הקודמת. למרות השיפור ברמות הרווח של הבנקים, לדעת חזקיהו עליהם למצוא מקורות הכנסה חדשים לנוכח ההוצאות הגבוהות שלהם.



בנושא האשראי לשוק הנדל"ן, הדגיש חזקיהו כי "בשנה אחרונה נקטתי מספר פעולות למיתון התפתחויות בלי רצויות בשוק הנדל"ן ובמערכת הפיננסית. התאגידים הבנקאיים הונחו לפעול בזהירות הראויה בעת העמדת הלוואות לדיור בריבית משתנה. התערבות זו נדרשה עקב גידול בהיקף הלוואות אלו ונועדה למנוע מצב שבו עלייה של הריבית תוביל לגידול ההחזר החודשי של הלווים, ותיצור אצל חלקם קושי להמשיך ולפרוע את תשלומי ההעברה כסדרם. כמו כן, הועברו לתאגידים הבנקאיים הסיכונים הנשקפים מפעילות קבוצת הרכישה".



מחשש להתפתחות בועה בשוק הנדל"ן, הוציא המפקח על הבנקים הוראה המנחה את התאגידים הבנקאיים להחזיק הפרשה נוספת לחובות מסופקים בשיעור של 0.75% לפחות בגין יתרת הלוואות אשר מומנו בשיעור הגבוה מ-60%. פעולות אלו צפויות לרסן התפתחויות בלתי רצויות, אשר פגיעתן תתגלגל בסופו של דבר לפגיעה בטובת הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully