וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: בניגוד לטענת פישר - מחירי הדירות בירידה

אריק מירובסקי

27.7.2010 / 12:16

בחודש יוני ירד המחיר החציוני של הדירות ב-0.9%; באוצר סבורים: הבנקים מקשיחים תנאי ההלוואות למשקיעים



בעוד שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מעלה את הריבית עקב המשך העליות המואצות של מחירי הדירות, מעלה דו"ח "אורות אדומים" של האוצר, כי מחירי הדירות דווקא בירידה.







על פי הדו"ח, אמנם בחודש יוני נמשכה העלייה ברכישת דירות בהשוואה לחודש מאי, אם כי בשיעור מתון משמעותית בהשוואה לעליה החדה שנרשמה במאי (8% לעומת 35%, בהתאמה). עם זאת, בהשוואה ליוני 2009, שהיה אחד מחודשי השיא של השנים האחרונות, מדובר בירידה בשיעור של כ-6% במספר העסקות.



במחירי דירות חדשות נמשכת המגמה של ירידת מחירים המסתמנת מאז תחילת 2010, כאשר שיעור הירידה בחודש יוני עמד על כ-0.9%. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידות מקיפות את כל האזורים, למעט חיפה ורחובות. ירידות חדות במיוחד נרשמו באזור באר שבע.



"בולטת במיוחד ירידה חדה בשיעור של למעלה מ-20% ברכישת דירות חדשות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. משקל הדירות הנרכשות להשקעה מוסיף לרדת, כאשר רמתו בחודש יוני הינה הנמוכה ביותר מאז פברואר 2009", נכתב בדו"ח, ובמילים אחרות, באוצר מעריכים שמשקיעי הנדל"ן, שסומנו בשנה האחרונה כגורם הסיכון הגדול ביותר להיווצרות בועה בענף הנדל"ן - נוטשים את הענף.



"רוכשי הדירות להשקעה בחודש יוני מאופיינים ברמות שכר הגבוהות משמעותית מאשר אלו שרכשו דירה להשקעה בחודשים הקודמים. ייתכן שממצאים אלו מרמזים על הקשחת התנאים על ידי הבנקים למשכנתאות לגבי מי שנתפשים כבעלי סיכון אשראי גבוה יותר", נכתב בדו"ח.







בולטת במיוחד הירידה ברכישת דירות להשקעה באזור המרכז ובאיזור באר שבע. במקביל, ניכר גידול משמעותי במכירת דירות על ידי משקיעים באיזור באר שבע. ועוד ראיה לנטישת המשקיעים: ניתוח מאפייני המוכרים באזור באר שבע הראה כי כמחצית ממוכרי הדירות בעיר הם משקיעים שרכשו אותן בשנתיים האחרונות ורוצים לקצור עליהן את הרווחים שהפיקו מעליות המחירים האחרונות.



אינדיקציה חשובה להאטה שאליה נקלע שוק הנדל"ן, על פי האוצר, ניתן למצוא, בין היתר, בגידול משמעותי בשיעור הדירות המוגדרות כ"דירה בהמתנה" - מי שרכש דירה וטרם הספיק למכור את דירתו הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully