וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב מלכיאור: קופות הגמל ידעו היטב על האפשרות להעלאת התמלוגים והמיסוי על הגז

TheMarker Online

27.7.2010 / 17:16

מלכיאור: כבר בדו"ח התקופתי של אבנר לשנת 2004 מופיעה אזהרה על כך בסעיף גורמי הסיכון



"החלטת איגוד קופות הגמל להצטרף לברוני הגז בהתנגדות להעלאת התמלוגים שגובה המדינה מחברות הגז, מעלה חשש באשר לאופן ניהול כספי החוסכים על ידי מנהלי קופות הגמל המנוהלות על ידי החברות הפרטיות", כך טוען מייסד פורום פעולה אזרחית, הרב מיכאל מלכיאור.



כפי שפורסם בתקשורת, טוענות קופות הגמל בפנייתן אל ועדת ששינסקי, כי בהחלטתן להשקיע במניות של חברות חיפושי הגז הן הסתמכו על שיעור התמלוגים שיהיה על החברות לשלם למדינה, כפי שהופיעו בתשקיף של החברות ושותפויות הגז.



לעומת זאת, טוען מלכיאור כי "זוהי טענה צינית חסרת שחר. זאת משום שבניגוד מוחלט לטענת איגוד קופות הגמל, במועד החלטתן לרכוש מניות של חברות חיפושי הגז, היה ברור וידוע לכל כי קיימת אפשרות של שינוי לרעתן של חברות האנרגיה בגובה התמלוגים והמיסוי שיהיה עליהן לשלם למדינה. תאגידי הגז בהן השקיעו מנהלי קופות הגמל הזהירו במפורש בתשקיפים ובדוחות הכספיים שלהם מפני אפשרות של שינוי לרעה בגובה תמלוגים ובמיסוי".



מבדיקה שבוצעה על ידי ראש הצוות הכלכלי של פורום פעולה אזרחית, אמנון פורטוגלי, עולה כי כבר בדו"ח התקופתי של אבנר חיפושי נפט לשנת 2004 מופיעה בסעיף גורמי הסיכון האזהרה הברורה הבאה: "במהלך השנים האחרונות הועלו מספר הצעות לתיקונים בחוקים ובתקנות הרלוונטיים לתחום הפעילות של השותפות המוגבלת. לשינויים רגולטורים כאמור עלול להיות השפעה שלילית על פעילותה של השותפות המוגבלת". (אבנר חיפושי נפט שותפות מוגבלת, דו"ח תקופתי לשנת 2004, פרק גורמי סיכון עמ' 40).



גם בתשקיף מודיעין אנרגיה מדצמבר 2009, סעיף 8.1.2, הצעות לשינויים בחוק הנפט, ישנה התייחסות ישירה להחלטת הממשלה מיולי 2002 לתקן את חוק הנפט, התשי"ב-1952, לקבוע היטל או מס נוסף בשיעור שבין 60%-10% על הרווחים ממכירת נפט או גז טבעי, ולבטל את ההקלות במסים ואגרות לחברות האנרגיה; החלטה זו לא יושמה עקב לובי חזק של חברות האנרגיה אשר לעת עתה הצליחו לטרפדה. מודיעין ציינה במפורש: "במועד התשקיף לא ניתן להעריך אם החלטת הממשלה לתקן את חוק הנפט תאושר בכנסת. לדעת השותף הכללי, לא ניתן להעריך כיצד ישפיע התיקון האמור (אם יאושר) על השותפות, אולם לדעת השותף הכללי לתיקון האמור עלולות להיות השלכות שליליות על השותפות".



מלכיאור הוסיף כי להתנהגות התמוהה של קופות הגמל יש להוסיף את העובדה, שיו"ר איגוד קופות הגמל, יאיר אהרוני, משמש גם כמנכ"ל הלמן-אלדובי גמל - שהחברה האם שלה, הלמן-אלדובי, הנפיקה לאחרונה את שותפות הגז החדשה 'הזדמנות ישראלית' ולה אינטרסים ישירים בתגליות הגז הטבעי, שכלל אינה קשורה ברווחתם של החוסכים בקופות הגמל.



מלכיאור אמר כי חוצפתו של יאיר אהרוני חוצה את כל הקווים האדומים, גם לאור העובדה שבניגוד לטענתו, הרי שבתשקיף של שותפות הגז החדשה, "הזדמנות ישראלית", אותה הנפיקה חברת האם שלו, הלמן אלדובי, אך לפני כשבוע, כתוב כבר בעמודי השער כי בין גורמי הסיכון יש גם "שינויים רגולטוריים והצעה לתיקון חוק הנפט ושינוי המדיניות הפיסקלית בנושא משאבי נפט וגז בישראל, לרבות בנושאי מיסוי,תמלוגים ואגרות, וכן העלאת התמלוגים למדינה מנפט וגז שהופקו ונוצלו על ידי בעל זכות נפט".



פורום פעולה אזרחית, בראשות הרב מיכאל מלכיאור, הודיע כי בשבועות הבאים יבחן צוות המשפטנים והכלכלנים המתנדבים של הפורום את הסוגיה ויגבש המלצות מפורטות לטיפול בהתנהלות הכושלת של מנהלי קופות הגמל במאבק על העלאת חלקו של הציבור בהכנסות מאוצרות הטבע של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully