וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה מכסה חדשה להתקנות סולאריות על גגות; הערכות: תספיק רק לשנתיים

מאת אבי בר-אלי

28.7.2010 / 6:48

בתום דיון של 10 שעות, גובשה פשרה שתאפשר התקנת מערכות סולאריות קטנות בהיקף של עד 120 מגה-ואט בלבד, תמורת תעריף של 1.51 שקלים לקווט"ש שיופחת מדי שנה ב-7%



>> שבעה חודשים לאחר מיצוי המכסה הראשונה, אישרה שלשום בערב רשות החשמל את ההסדרה השנייה להתקנת מערכות סולאריות לייצור חשמל עצמי על גגות מבנים. זאת בתום מחלוקת ממושכת עם משרד התשתיות סביב היקף המכסה החדשה ותחולתה. ואולם למרות האישור המיוחל, הוגבלה המכסה החדשה ל-120 מגה-ואט בלבד, וזו תמוצה - לפי הערכות בענף הסולארי - בתוך שנה-שנתיים בלבד.



בתום דיון שארך כעשר שעות, אישרה מליאת הרשות התקנת מערכות פוטו-וולטאיות (p.v) בהספק של עד 50 קילו-ואט על גגות מבנים מסחריים תמורת תעריף מכירת חשמל שיהיה 1.51 שקלים לקווט"ש. ההסדרה תיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. התעריף יופחת מדי שנה (החל בספטמבר 2011) בשיעור של 7%, ולא תהיה הגבלה על מספר ההתקנות בתוך שנת תעריף מסוימת. תוקף ההסדרה יפקע בסוף 2014.

ואולם בעקבות התנגדות הרשות לפרסום הסדרה מתמרצת ללא הגבלה, סוכם כי לאחר התקנת 120 מגה-ואט יוחלף התעריף המתמרץ בתעריף חדש שלא פורסם עדיין, אך צפוי להיות נמוך מהותית. תעריף זה יתבסס על רכיב ייצור החשמל בידי חברת החשמל (0.4 שקלים לקווט"ש) בתוספת פרמיית הפחתת מזהמים, שהיא כיום כחצי שקל בלבד - אך תעודכן בעתיד.



ראש אגף ההסדרה ברשות, עודד אגמון, סבור כי "הכמות הגדולה שתשתלב במשק תבטיח את פעילות היזמים בטווח הקרוב ותיצור אופק פעילות לשנים הקרובות". מנכ"ל סולאר-פאואר, אלון תמרי, הודה לרשות החשמל על אישור המכסה, אך טען כי להערכתו תמוצה זו בתוך שנתיים לכל היותר.



התעריף שנקבע (1.51 שקלים) נמוך בארבע אגורות לעומת התעריף שפורסם לשימוע לאחר שהרשות הסירה את ההכרה ברכיב שכירות הגגות. התעריף מתבסס על עלות מערכת ממוצעת של 960 אלף שקל (לעומת 1.6 מיליון שקל בהסדרה הראשונה).



למרות הנחיית שר התשתיות, עוזי לנדאו, למתן עדיפות גיאוגרפית ליישובי עדיפות לאומית, לא נכללה עדיפות שכזו בשל התייתרותה בדפוסי השוק כיום. באשר לדרישת שר התשתיות לשיריון מכסה עבור מבני ציבור, הרי שזו נענתה באופן חלקי בקביעה כי התעריף המתמרץ יהיה תלוי זמן (יופחת אחת לשנה), ולא יוגבל במכסות ביניים. כך למשל, כדי לזכות בתעריף המקסימלי יידרשו הרשויות המקומיות לפרסם מכרזים, לבחור זוכים ולהתחיל בעבודה עד ספטמבר 2011.



בנוסף, נקבע כי מתקני p.v קטנים על גגות בתים פרטיים יזכו לתעריף של 1.67 שקלים לקווט"ש ולמכסה לא מוגבלת עד סוף 2011. ואולם מכסת המתקנים הביתיים הראשונה, בתעריף שהוא כיום 2.04 שקלים לקווט"ש, עדיין לא נוצלה - עד היום הותקנו 1.5 מגה-ואט בלבד על גגות בתים מתוך מכסה של 15 מגה-ואט.



על גגות מסחריים הותקנו עד היום כ-31 מגה-ואט - מתוך מכסה מאושרת של 51 מגה-ואט. הרשות לא תאפשר את גלגול המכסה הנותרת מן ההסדרה הראשונה לחדשה. לפיכך, אמורות הסדרות אלה למצות את הרף שקבע משרד התשתיות לייצור חשמל במערכות p.v קטנות עד להיקף של 200 מגה-ואט בלבד. יו"ר איגוד חברות אנרגיה מתחדשת, עו"ד איתן פרנס, בירך על "הצלת שוק הסולארי ערב הקריסה", וציין כי "מדובר בהישג גדול", אך הוסיף כי "השוק נדרש לאישור מכסה של 120 מגה-ואט בכל שנה".



בעקבות ההסדרה, הזכיר שר התשתיות כי השוק הסולארי עדיין מחכה להסדרה עבור תחנות הכוח הסולאריות הגדולות, שצפויה להתפרסם רק לאחר החגים. זאת, בנוסף לפרסום תעריפים לתחום הביו-מסה (הפקת חשמל מאשפה) והרוח שמשרדו הנחה לקבוע עד תחילת אוגוסט. יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה, השיב כי הרשות שוקדת על הסדרת תעריפים אלה, מתוך תקווה להוציאם בתקופה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully