וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת הריבית - לכבות שריפה בכוס מים

עמי מי טל

28.7.2010 / 9:25

נגיד בנק ישראל העלה את הריבית על מנת לצנן את שוק הנדל"ן. עמי מי טל חוזר ומזכיר כי בנק ישראל אינו אמון על מחירי הדירות - זוהי ממשלת ישראל, שאוזלת ידה אילצה את הנגיד להתערב

לאחר ארבעה חודשים בהם נותרה הריבית ללא שינוי, בחר נגיד בנק ישראלי סטנלי פישר להעלות את הריבית ב-0.25% ל- 1.75%, ונראה כי בועת הנדל"ן היא הסיבה האמיתית לכך. המהלך של בנק ישראל הגיע בהפתעה גמורה. רוב ההערכות בשוק סברו כי הריבית תיוותר על כנה. השאלה העיקרית שעולה מהמהלך היא האם באמצעות הצעד המוניטארי שנקט הנגיד באמת ניתן להביא להורדה של מחירי הדירות? מהי ההשפעה על כלל המשק? והאם באמת ניתן לכבות שריפה בוערת באמצעות כוס מים?

הלפיד בראש המחנה שמוביל את התבערה במחירי הדירות הוא הריבית הנמוכה שעמדה עד לאחרונה על 1.5%. כולנו מודעים לגידול העצום בהיקפי המשכנתאות, ורק לאחרונה התבשרנו כי סך המשכנתאות במחצית הראשונה של 2010 גבוה ב 52% מסך המשכנתאות שניתנו בתקופה המקבילה בשנת 2009, גידול המוסבר בין היתר בעליית מחירי הדירות.

יש לזכור כי להעלאת הריבית גם השפעות נעימות פחות, כמו פגיעה בשכבות החלשות ובזוגות הצעירים. גם התחזקות השקל בשל הגידול בפערי הריבית מול ארה"ב ואירופה עלול להוביל להרעה נוספת במצב היצואנים ופגיעה בכושר התחרות של המשק הישראלי ועוד. האם לנוכח ריבוי סימני ההאטה בקצב הצמיחה של המשק, הירידה הממשית בייצוא ואי הוודאות הגבוהה לגבי מצב הכלכלה העולמית, ענף הנדל"ן הוא זה שצריך להיות הפוסק בנוגע לגובה הריבית? ספק.

המצוקה של פישר

הנגיד יודע כי המהלך אותו הוא מוביל משול לאקמול לחולה סרטן. לא ייתכן שבאמצעות 0.25% אפשר להקפיא את עליית מחירי הדירות. הנגיד מנסה לפעול באמצעים העומדים לרשותו בתקווה שהממשלה תבין כי עליה לשתף פעולה ולתת רוח גבית למהלך. בעצם היא זו שצריכה לעשות את המהלך ובמידת הצורך לקבל תמיכה מהנגיד באמצעות מדיניות מוניטארית מרסנת.

הממשלה והשרים הם אלה שצריכים להוביל מהלך להורדת מחירי הדירות ולדאוג לשכבות החלשות ולזוגות צעירים. הם אלה שצריכים להקצות קרקעות נוספות לפיתוח בדגש על מגורים ולהשלים את הרפורמה בהליכי התכנון והבנייה כדי להאיץ ולהקל על הקבלנים והיזמים בפיתוח ובבניית פרויקטים חדשים. נגיד בנק ישראל אינו אמון על מחירי הדירות אבל כנראה שהאמון שהבנק המרכזי בישראל נותן לממשלה נמוך, כך שאין לו ברירה והוא מעלה את הריבית כאקט של ייאוש.

מר פישר הנכבד, אתה יודע שזו לא הדרך להילחם במחירי הדירות. העלאת הריבית בתקופה שכזו היא בוודאי לא כורח המציאות. אוזלת ידה של הממשלה גורמת לך להעלות את הריבית במהלך מיותר שמטרתו הורדת מחירי הדירות. בדיחה.

*עמי מי-טל, רו"ח, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמאיים, אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully