וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי: הצמיחה הכלכלית בחלק מאזורי ארה"ב נבלמה

סוכנויות הידיעות

28.7.2010 / 21:50

שוק הנדל"ן המסחרי ממשיך לסבול מחולשה - לפי הדו"ח התקופתי של הבנק על מצב כלכלת ארה"ב



הצמיחה בפעילות הכלכלית בחלק מאזורי ארה"ב רשמה האטה או נבלמה כליל בחודש יוני ובמחצית הראשונה של יולי, לפי הדו"ח התקופתי על מצב הכלכלה האמריקאית של הבנק הפדרלי, המכונה "ספר הבז'", ואשר פורסם היום.



כלכלת ארה"ב המשיכה לצמוח בתקופה אליה מתייחס הדו"ח, אולם חלק מ-12 מחוזות הבנק הפדרלי דיווחו על האטה ואף עצירה של הצמיחה. כך למשל, הבנקים הפדרלים של קליבלנד וקנזס סיטי דיווחו כי הצמיחה נבלמה. הבנקים המרכזיים של אטלנטה ושיקגו דיווח על האטה בשיעור הצמיחה. מנגד, מחוזות הבנק הפדרלי שכן דיווח על שיפור בצמיחה, ציינו כי מדובר בשיפור קל בלבד.



הבנק הפדרלי ציין עוד כי נרשמה באחרונה ירידה במכירות המכוניות בארה"ב וכי שוק הנדל"ן המסחרי ממשיך לסבול מחולשה. מנגד, מגזר השירותים מהווה נקודת אור, וכן נרשם שיפור מתון במצב שוק התעסוקה.



ספר הבז' שפורסם היום מצטרף להערכות קודמות שסיפק באחרונה הבנק הפדרלי, לפיהן התאוששות כלכלת ארה"ב איבדה חלק מתנופתה לקראת סוף הרבעון השני של השנה. יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אמר בשבוע שעבר בעדותו הדו-שנתית על המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי בפני הקונגרס, כי "הבנק הפדרלי נכון לנקוט בצעדים נוספים במקרה של האטה משמעותית בצמיחת כלכלת ארה"ב, או במקרה שהכלכלה הגדולה בעולם תשוב ותשקע במיתון". עם זאת, ברננקי לא פירט באלו צעדים נוספים עשוי לנקוט הבנק המרכזי.



עוד ציין כי קיימת "חוסר ודאות יוצאת דופן" לגבי התחזית הכלכלית, וכי הוא צופה צמיחה כלכלית מתונה ואינפלציה נמוכה. עוד הוסיף כי יחלוף עוד זמן מה בטרם שוק התעסוקה ישיב לעצמו את המשרות שאיבד עקב המיתון.



בישיבתה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (fomc) שנערכה בחודש שעבר התגלו חילוקי דעות בקרב בכירי הבנק המרכזי לגבי המדיניות הרצויה כדי לתמוך בהתאוששות הכלכלה הגדולה בעולם.

פרוטוקול ישיבתה האחרונה של הוועדה, שנערכה ב-22 וב-23 ביוני, אשר פורסם לפני שבועיים, הראה כי חלק מחברי הוועדה היו מודאגים מאפשרות של דפלציה וראו צורך להיערך למקרה של הרעה נוספת בתנאים הכלכליים. מנגד, חברים אחרים בוועדה הביעו תמיכה ביישום מדיניות מוניטרית מצמצמת יותר ובכך שהבנק הפדרלי יתחיל בקרוב למכור נכסים שצבר במאזניו במהלך המשבר הפיננסי. אחד מבכירי הבנק, נשיא הבנק הפדרלי של קנזס סיטי, תומס הניג, שב ותמוך בהעלאת הריבית בארה"ב כדי למנוע האצה באינפלציה.



עוד עלה מפרוטוקול הישיבה כי הבנק הפדרלי הוריד את תחזיות הצמיחה לכלכלת ארה"ב לשנים 2010 ו-2011, וכי בכירי הבנק העריכו שהתאוששות כלכלת ארה"ב צפויה להיות איטית משצפו עד כה, אם כי לא ראו צורך מיידי בשינויים במדיניות המוניטרית עקב כך.



בכירי הבנק המרכזי הסכימו בישיבה שנערכה ביוני כי יהיה זה רעיון טוב לבחון אלו צעדים "עשויים להתבקש" במקרה של האטה חדה בכלכלה, אולם פרוטוקול הישיבה לא הצביע על כך שהם היו מודאגים יתר על המידה מאפשרות של מיתון חוזר. יתר על כן, איש מבכירי הבנק הפדרלי אינו צופה מיתון חוזר, ורק מעטים מהם העריכו כי קיים סיכון לדפלציה.



הבנק הפדרלי הוריד קלות את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית, והעריך כי צפויה צמיחה של 3.5%-3% השנה, לעומת תחזית הבנק בישיבתו הקודמת בחודש אפריל לצמיחה של 3.7%-3.2%. הבנק גם הוריד קלות את תחזית הצמיחה לשנת 2011.



הבנק גם העלה קלות את תחזיות האבטלה, וצופה כעת כי שיעור האבטלה בארה"ב יהיה 9.2%-9.5% בסוף השנה, וברמה של 8.3%-8.7% בסוף שנת 2011. שיעור האבטלה הנוכחי בארה"ב הוא 9.5%. בה בעת, הבנק אינו חושש מפני האצה באינפלציה, וצפה בישיבתו האחרונה כי האינפלציה השנה תהיה בשיעור של 1.1%-1% לעומת תחזית קודמת של 1.2%-1.5%.



"השינויים בתחזית מתונים יחסית ואינם מחייבים התאמות במדיניות מעבר לאלו שכבר בוצעו", נכתב בפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח מחודש יוני. "עם זאת, חברים בוועדה ציינו כי בנוסף להמשך הפיתוח של כלים ליציאת מהתקופה של המדיניות המוניטרית המרחיבה באופן חריג, הוועדה צריכה לשקול האם יהיה מקום לצעדי מדיניות נוספים במקרה שתירשם הרעה משמעותית בתחזית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully