וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה של 100 מיליון דולר נגד הונגריה בדרישה להחזיר יצירות אמנות שנבזזו על יד הנאצים

ניו יורק טיימס

28.7.2010 / 22:38

יורשי הבנקאי היהודי, הברון מור הרצוג, הגישו תביעה בארה"ב בשל סירוב ממשלת הונגריה להשיב היצירות



זה למעלה משני עשורים שיורשיו של אוסף האמנות המפורסם של הברון מור הרצוג, בנקאי יהודי הונגרי ואספן יצירות אמנות, דורשים מממשלת הונגריה להשיב להם את היצירות שנכללו באוסף אשר שוויין מוערך ביותר מ-100 מיליון דולר. מרבית היצירות נמצאות כיום במוזיאונים בהונגריה שבהם אוכסנו במהלך מלחמת העולם השנייה או שאליהם הוחזרו לאחר שנגנבו על ידי הנאצים. עם זאת, כל הבקשות של יורשיו של הרצוג נדחו על ידי הונגריה, ובשנת 2008 פסק בית משפט בהונגריה כי הממשלה אינה נדרשת להשיב את היציבות למשפחה.



כעת, במסגרת מה שמומחים מגדירים בתור המחלוקת המשפטית הגדולה ביותר הנוגעת ליצירות אמנות שנבזזו בתקופת השואה, יורשיו של הברון הרצוג הגישו תביעה משפטית בבית משפט בארה"ב בדרישה להשיב להם את האוסף. התביעה הוגשה נגד ממשלת הונגריה ומספר מוזיאונים במדינה.



בתביעה, שהוגשה אתמול, נדרשת הונגריה לא רק להשיב למעלה מ-40 יצירות אמנות שנכללות באופן מפורש התביעה - בהן ציורים, פסלים ועבודות נוספות של אמנים כמו קלוד מונה, אל גרקו, אנטוני ואן דייק ודיאגו ולסקז - אלא גם לדווח על כל יצירות האמנות מתוך "אוסף הרצוג" שנמצאות בידיה.



עורך הדין המייצג את משפחת הרצוג, מייקל שוסטר, אמר כי הונגריה היא "אחת המדינות העקשניות ביותר" בכל הקשור להשבת יצירות אמנות שנבזזו. "בעוד שמדינות אחרות שיתפו פעולה, הונגריה לא עשתה כן".



הונגריה אינה המדינה היחידה שברשותה יצירות שנבזזו מ"אוסף הרצוג". לאורך השנים, הגישו המשפחה תביעות נגד פולין, רוסיה וגרמניה, בדרישה כי ישיבו יצירות שנבזזו במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה. מוקדם יותר השנה השיבה ממשלת גרמניה שלוש יצירות אמנות למשפחה.



הציורים שבהם מדובר שייכים ל"אוסף הרצוג" המפורסם שליקט הברון הרצוג בתחילת המאה ה-20. האוסף כלל כ-2,500 ציורים, פסלים ויצירות אמנות אחרות, ונחשב לאחד מאוספני האמנות הבולטים באירופה באותה התקופה. כשנפטר הרצוג בשנת 1934, האוסף חולק בין שלושת ילדיו, ונגנב על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. חלק מהציורים הוחזרו בסופו של דבר להונגריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully