וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וודגרופ תקים לדוראד את תחנת הכוח הפרטית תמורת 870 מיליון דולר

מאת אבי בר-אלי ומיכאל רוכוורגר

29.7.2010 / 7:04

בלעדי דוראד במו"מ עם החברה האמריקאית שתחליף את קונצרן זורלו הטורקי



>> היחסים המתקררים של ישראל עם טורקיה עשויים להיות בעלי השפעה עסקית משמעותית על יזמית תחנת הכוח הפרטית דוראד. דוראד מנהלת מו"מ מתקדם עם תאגיד האנרגיה האמריקאי וודגרופ (wood group) לביצוע עבודות הקבלנות של הפרויקט תמורת 870 מיליון דולר - כך נודע ל-themarker.



וודגרופ צפויה להחליף את תאגיד זורלו הטורקי, שמחזיק ב-100% בחברת התכנון והביצוע (epc) של הפרויקט, וכן ב-25% בקבוצת דוראד עצמה. לפי שעה, צפויה וודגרופ להיכנס לנעלי זורלו בחברת ה-epc בלבד.

דוראד - שמוחזקת בידי קצא"א (37.5%), זורלו (25%), קבוצת א. דורי (18.75%) וחברת אדלטק (18.75%) - מתכננת להקים תחנת כוח בהספק 820 מגה-ואט בדרום אשקלון. היקף הפרויקט מוערך ב-4 מיליארד שקל, מתוכם יסתכם שיעור האשראי ב-80%. את המימון הבנקאי לפרויקט מוביל בנק הפועלים, והאשראי החוץ-בנקאי מובל בידי כלל מימון של כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי.



וודגרופ היא קבוצת שירותי אנרגיה גדולה, הפועלת בתחומי הנדסה, קבלנות ביצוע ותמיכה בפרויקטי ענק בעולם. החברה נסחרת בלונדון לפי שווי שוק של כ-2 מיליארד ליש"ט, מעסיקה יותר מ-28 אלף עובדים ופועלת ביותר מ-50 מדינות.



החברה נחשבת לקבלן מוכר בענף האנרגיה בישראל, ופועלת בשיתוף עם ג'נרל אלקטריק (ge). זאת, כש-ge מספקת את טורבינות הגז וודגרופ את עבודות הקבלן. טורבינות הגז של דוראד הן מתוצרת ge. בימים אלה מתמודדות שתי החברות יחד במכרז ה-epc של תחנת הכוח המתחרה של קבוצת דליה אנרגיות בהספק של 870 מגה-ואט.



שתי החברות גם התמודדו במכרז ה-epc של תחנת הכוח במישור רותם, שאותה מקימה חברת o.p.c שבשליטת החברה לישראל. כפי שנחשף ב-themarker, קיימה החברה לישראל הליך התמחרות (best and final) בין דייהו ומיצובישי לבין וודגרופ וג'נרל אלקטריק. הליך זה הסתיים בזכייתו של הקונסורציום האסיאתי.



כפי שפורסם השבוע ב-themarker, החלה דוראד במגעים לצירוף חברת קבלן זרה חדשה בעבור הקמת הפרויקט במקום או לצד זורלו הטורקית. זאת, בעקבות משבר אירועי המשט והמתיחות בין ישראל לבין טורקיה.



בתחילת החודש דווח בסוכנויות הידיעות הזרות כי זורלו הודיעה שלא תתקדם בתוכניות להקמת תחנת הכוח בישראל כל זמן שהיחסים המדיניים בין טורקיה לישראל מתוחים. יו"ר זורלו, מוראט סונגור בורסה, אמר אז לסוכנות הידיעות רויטרס כי קיים איזון עדין מאוד. מצד אחד החברה מתנגדת לשימוש בהשקעות כמנוף פוליטי, ומצד שני היא אינה מתכוונת להתקדם בעסקיה בתקופה הקרובה. "איננו רוצים שיאמרו שאנחנו מרוויחים מבחינה עסקית, כשאירועים מסוג זה מתרחשים", אמר.



בדוראד הכחישו נמרצות את הדברים, וטענו כי שיתוף הפעולה בין זורלו לדוראד נמשך לפי התכנון וללא כל הפרעה. ואולם הפרסומים עוררו דאגה רבה בקרב גופי המימון של הפרויקט.



זורלו אמנם התחייבה להעמיד בטוחות להשקעתה בפרויקט מבנקים אירופיים, ולא רק טורקיים. ואולם עיקר חששם של המממנים היה כי החרפת היחסים בין המדינות תביא לעזיבה פתאומית של עבודות הקבלנות באמצע הפרויקט, שעתיד להימשך שנתיים עד שלוש שנים. במקרה כזה עלול היה להתעכב הפרויקט למשך תקופה של שנה לפחות.



בנוסף, עלול המשבר להביא לאיבוד חוזה מכירת החשמל שעליו חתמה דוראד עם משרד הביטחון עוד ב-2004, כשמימושו נדחה כמה פעמים בשל העיכובים בהקמת תחנת הכוח. באחרונה ניתנה לדוראד ארכה נוספת לסגירה הפיננסית עד ספטמבר, כשלאחריו צפוי משרד הביטחון להתקשות בהארכת החוזה שוב בלא מכרז חדש. מדובר בחוזה חמש-שנתי לרכישת חשמל בהיקף של 1.5 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully