וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד קופות הגמל - צדיקים הם לא

מירב ארלוזורוב

29.7.2010 / 9:15

איגוד קופות הגמל יצא לאחרונה נגד העלאת התמלוגים העל הגז. הם קוראים לזה מלחמה על הגנת הציבור וכספו, מירב ארלוזורוב שואלת איפה הם היו כשהמלחמה היתה נגד הטייקונים ולא בעדם

צדיקים, העונים לתיאור של גופים מוסדיים, התגלו השבוע בשוק ההון הישראלי. זוהי תגלית מרעישה, מאחר ששוק ההון אינו משופע בדרך כלל בצדיקים, והימצאותם של האחרונים מצדיקה חגיגה של ממש.

אז הנה, יש לנו צדיקים, והם נלחמים כאריות כדי לעמוד בחובה הציבורית העליונה שלהם - חובת הנאמנות. משמע, החובה של הגופים המוסדיים לשרת בנאמנות את כספי הפנסיה של הציבור המופקדים אצלם, וזאת גם בדרך של השקעה אחראית ורצינית של כספי הפנסיה, וגם בדרך של התעקשות עקרונית - עד כדי יציאה למלחמה - בכל פעם שנראה כי האינטרס של כספי הפנסיה של הציבור נמצא בסכנה.

הגופים המוסדיים, ובמקרה זה איגוד קופות הגמל - המאגד תחתיו קופות גמל המנהלות נכסי ציבור בסכום כולל של 200 מיליארד שקל - מצאו השבוע את התחום המחייב אותם לצאת למלחמה להגנת הציבור. זהו התחום של ההעלאה האפשרית של התמלוגים המשולמים למדינה מתגליות הגז בים, כפי שנבחן כעת בידי הוועדה הממשלתית בראשותו של פרופ' איתן ששינסקי. בהתאם, שלח איגוד קופות הגמל מכתב לוועדת ששינסקי, דרש להופיע בפניה והודיע כי הוא מתנגד להעלאת התמלוגים. זאת, מאחר שציבור המשקיעים בשותפויות הנפט אבנר, ישראמקו ודלק קידוחים - שלוש השותפויות המעורבות בתגליות הגז הגדולות בים - ייפגע אם רווחי השותפויות יישחקו בעקבות העלאת התמלוגים.

אכן, מלים כדורבנות. ללא ספק, ציבור המשקיעים בשותפויות הגז ייפגע, מידה שרווחי שותפויות הגז יקטנו בשל העלאת התמלוגים למדינה. ללא ספק, חובת הנאמנות של הגופים המוסדיים מחייבת אותם להגן על ציבור המשקיעים מפני פגיעה אפשרית כזו. ללא ספק, זוהי פגיעה מספיק קשה, מספיק כואבת ומספיק לא צודקת - המצדיקה יציאה למלחמה בענין. אפילו מלחמה נגד ממשלת ישראל, לא פחות ולא יותר.

כאמור, אנו עוסקים בצדיקים העושים מלאכתם נאמנה בהגנה על האינטרס הציבורי. אלה הם הרי אותם גופים מוסדיים צדיקים, שגם ניהלו מלחמת חורמה נגד יצחק תשובה, אחד הטייקונים הגדולים במשק וטייקון הגז הגדול מכולם, על כך שהוא השמיד להם ערך במיליארדי שקלים בחברת דלק נדל"ן, בעקבות השקעות כושלות שהחברה ביצעה בחו"ל.

מזגזגים

הרי אלה הם אותם צדיקים שבאו בטענות לתשובה - טייקון הגז הגדול מכולם ובעל האינטרס העיקרי כי תמלוגי הגז לא יועלו - בגין ההשקעה הכושלת שלו ברכישת קרקע יקרה לבניית מלון בלאס וגאס, וזאת בשיא גאות הנדל"ן ורגע לפני שמגדל הקלפים של הנדל"ן בארה"ב קרס ברעש גדול. תשובה הצטלם לצד נוחי דנקנר, כאשר שניהם חובשים קסדה ולוחצים על הדק מטען חומר הנפץ, שפינה את הקרקע היקרה מהמלון הישן שעמד עליה. בתצלום ההוא נראים השניים מחייכים מאוזן לאוזן; המשקיעים שלהם, שאיבדו את מרב כספם שם, מחייכים הרבה פחות.

אלה הם הרי אותם צדיקים שדרשו מתשובה להשיב לשאלות קשות לגבי מצנח זהב של 2.6 מיליון שקל ושכר חודשי בשווי מצטבר של 1.8 מיליון שקל בשנה שהוא שילם למנכ"ל דלק נדל"ן הפורש, איליק רוז'נסקי. רוז'נסקי נאלץ לעזוב את דלק נדל"ן לאחר שתחת ניהולו הידרדרה החברה למשבר עמוק, כאשר היא נאנקת תחת חובות של מיליארדי שקלים, שכלל לא ברור אם הם ישולמו אי פעם.

הגופים המוסדיים מחזיקים באיגרות החוב האלה, מטעם הציבור. הם אלה שראו את שווי איגרות החוב נשחק עד דק. השחיקה הזאת התרחשה במהלך הכהונה של מנהל שקיבל אצל תשובה עלות שכר של יותר מ-40 מיליון שקל בחמש שנים (10 מיליון שקל בשכר, והיתרה באופציות, שכמובן כבר לא שוות הרבה), וגם זכה במנצח פרישה בשווי של 2.6-6.2 מיליון שקל. ללא ספק, הגופים המוסדיים עמדו בתור כדי לשאול את תשובה שאלות קשות על השכר שהוא שילם לרוז'נסקי לאורך השנים.

אלה הם אותם גופים מוסדיים שפעלו בנחרצות, כאשר התברר כי רשות ניירות ערך מבצעת חקירה בדלק נדל"ן בנוגע לדרך ההצגה החשבונאית של כמה מהשקעותיה הגדולות של החברה בחו"ל. גם השמדת ערך, גם סיכון ממשי ליציבות החברה וגם חקירה של רשות ניירות ערך - ללא ספק אלה הן סיבות משכנעות לדרוש מתשובה לפעול להשבת הכספים שהוא שילם לרוז'נסקי לאורך השנים, ולפצות בעצמו את המשקיעים בחברה.

סיבות משכנעות בהחלט להצבת דרישה כזאת, כי הרי דלק נדל"ן היא חברה ציבורית שהציבור מחזיק מיליארדי שקלים באיגרות החוב שלה, וחובת הנאמנות של המוסדיים היא לפעול להגנת נכסי הציבור המנוהלים על ידם. כך שללא ספק היתה דרישה כזו מצדם. מה, המוסדיים לא הציבו דרישה כזו? והם לא מנעו את תשלום מצנח הזהב לרוז'נסקי? והם גם לא תבעו את תשובה על השמדת הערך שהיתה בדלק נדל"ן? המוסדיים לא פעלו בשום מצב נגד תשובה, אבל הם דווקא מצטרפים לתשובה במאבקו נגד העלאת התמלוגים? רק במקרה של התמלוגים הם זוכרים להפעיל את חובת הנאמנות שלהם, ולא באף מקרה המחייב אותם לפעול נגד הטייקונים? מצער, ואנחנו כבר שמחנו שמצאנו צדיקים בודדים בסדום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully