וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחייב פוליטיקאים בקנסות בשל מינויים פוליטיים

מיכל רוזנבוים

29.7.2010 / 7:08

פרשת הנגבי



>> פסק הדין בעניינו של צחי הנגבי בא להוקיע ויצא מאשרר נוהג פסול של מינויים פוליטיים. הגדיל לעשות השופט יואל צור, כאשר קבע: "כך נהגו כל קודמיו".

ואולם אם כך כולם עושים, כך צריך? איך קרה שהשופטים המכובדים נזקקו לכ-700 עמודים כדי להפוך שחיתות פוליטית לצחה וברה? כמו ברפואה כך במשפט, דלקת חברתית יש למגר בעזרת אנטיביוטיקה נכונה - ולא, התוצאות הרסניות. אכן, הבחירה באסטרטגיה הפלילית לטובת תקיפת התופעה היתה ניסיון כושל להמציא את הגלגל מחדש, משום שלפחות במשפט המינהלי, שחיתות פוליטית היא סיפור ישן והטיפול בה ראוי ומחמיר.



כבר מספטמבר 2001 פועלת במשרד הפנים ועדה לחיוב אישי בראשות השופט בדימוס ורדי זיילר, שמוסמכת לחייב כספית באופן אישי נושאי משרה ברשות המקומית שפעלו שלא כדין, ומרתיעה כנגד תופעות של מינויים פוליטיים והשחתת כספי ציבור. גם בתי המשפט המינהליים נאבקים במיגור תופעת המינויים הפוליטיים. למשל, מקרה ליאור קצב, ראש עיריית קרית מלאכי לשעבר, שבעקבות מינוי פוליטי שביצע נמצאה העירייה חייבת בדין בגין אי כיבוד הסכם והלנת שכר. בית הדין מצא כי מדובר היה במינוי פוליטי ללא מכרז. ההאשמה הגלויה של בית הדין כלפי קצב הובילה את הוועדה לחיוב אישי לקבוע כי המקרה מחייב חיוב אישי, אלא שקצב סבר כמו השופט צור, כי "כולם עושים את זה", ולכן מיאן לשלם. לפיכך, תבעה העירייה את קצב. בית המשפט פסק לו קנס של 140 אלף שקל. מדוע להגביל את סנקציית החיוב האישי לרשויות המקומיות ולא לעשות שימוש בסנקציה בכל רשויות המדינה?



בפסק דין שניתן באחרונה על ידי בית המשפט העליון נגד דואר ישראל בשל פיטורי עובדים ברשות הדואר עקב מניעים פוליטיים, צוין כי לאור האי-חוקיות החמורה שחלה בפיטורים, על רשויות המדינה לשקול להגיש תביעה כספית אישית נגד אותו עובד מדינה שאישר את הפיטורים, וכתוצאה מכך גרם נזק כספי לקופת המדינה. גם מבקר המדינה הציע בכנס של לשכת המבקרים הפנימיים להטיל חיוב אישי על כל נושא משרה ציבורית שגורם לבזבוזים משוועים של תקציבי המדינה.



כיום מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק נושאי משרה ציבורית (חיוב בהוצאות), הקובעת מנגנון המאפשר להטיל חיוב אישי על נבחרי ציבור ועל עובדי ציבור בכל רשויות המדינה בכפוף לתנאים מסוימים. נראה שהדרך להילחם בשחיתות הפוליטית אינה באמצעות אישום פלילי, אלא באמצעות סנקציה של הטלת חיוב אישי על נושא תפקיד שביצע מינוי פוליטי.



אולי פסק דין הנגבי ייתן את הדחיפה הסופית לקבלת הצעת החוק, ויעודד אכיפת כללי ניהול תקין במגזר הציבורי.



הכותבת היא שותפה במשרד עוה"ד רוגל, בן עמי, רוזנבוים, וכיהנה בעבר כראש היחידה לחיוב אישי במשרד הפנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully