וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הטעות הגדולה שלי היתה שהבאתי את המנכ"ל הקודם לחברה"

מאת ניר צליק

29.7.2010 / 7:07

יו"ר מגל, יעקב פרי, מתבטא לראשונה בנוגע למאבק השליטה עם הקרנות האמריקאיות שאותן מוביל המנכ"ל הקודם, יואב שטרן; על ההצעה לגיוס שידלל את בעלי המניות הוא אומר: "משקיע צריך לשקול את החלטתו - ולא על רקע של ניסיון השתלטות עוינת"



>> ב-12 באוגוסט יתכנסו בעלי המניות של חברת מגל, ויביאו לשיא את אחד המאבקים הסוערים המתרחשים בחברה ישראלית בתקופה האחרונה. על הפרק: הדחתו של הדירקטוריון הנוכחי של החברה.



מגל מערכות היא חברה קטנה במונחים של הבורסה המקומית. שווייה הוא 117 מיליון שקל בלבד. יו"ר הדירקטוריון שלה, לעומת זאת, הוא דמות מוכרת בחברה הישראלית.

מדובר ביעקב פרי, מי שכיהן בתפקיד ראש השב"כ בין 1988 ל-1995, שימש בעבר נשיא חברת סלקום וכיום יו"ר בנק מזרחי טפחות. כהונתו של פרי במגל - שהיתה אמורה להיות חלק פחות מרכזי בעיסוקיו - גוזלת ממנו משאבים רבים בתקופה האחרונה.



החברה, שהיתה רחוקה מאור הזרקורים במשך שנים, זוכה באחרונה לחשיפה בשל מאבק השליטה המתחולל בה. בצד אחד של הזירה ניצבת הנהלת החברה בראשות יעקב פרי והמנכ"ל איתן לבנה, ובצדה השני של הזירה נמצאת קבוצת קרנות אמריקאית - פרסקוט, קלאו ודיקר - המחזיקה בכ-18% ממניות החברה. המוסדיים האמריקאיים מתגלים כיריב עיקש שנוקט את כל האמצעים שבידיו כדי להבהיר את אי-שביעות רצונו מהחברה, מהדרך שאליה היא פונה ומהעומדים בראשה.



המאבק נהפך סבוך עוד יותר כשבוחנים את העומד בראש קבוצת הקרנות האמריקאיות - יואב שטרן, ששימש בעבר מנכ"ל החברה, והובא לחברה על ידי פרי עצמו - שאותו הוא מנסה כעת להדיח.



"הטעות הגדולה שלי היתה שהבאתי את יואב שטרן לחברה", אומר יעקב פרי ל-themarker. "טעיתי בבחירת האיש וטעיתי בהערכה שלי שהוא האיש המתאים לנהל את הזעזוע שהתבקש במגל".



לדברי פרי, "הסיבה שהנהלת מגל הסכימה לראשונה להיפגש עם עיתונאי היא התהפוכות והפרסומים השליליים - אם זה על תפקודי או על התנהלותה של מגל בשנים האחרונות. אין בכוונת ההנהלה להתייחס לזעזועים שאנחנו בעיצומם, קרי הניסיון להשתלטות העוינת. נהגנו בעבר ואנחנו נוהגים גם כיום בשקיפות מלאה לפי נהלים שחברה ציבורית צריכה להתנהל לפיהם. נקפיד על קיום הנהלים האלה, ואנחנו מקווים שהשנים הבאות יוכיחו שההתנהלות שלנו היתה תקינה".



פרי מוסיף כי "תעשיית האבטחה היא תחום שדורש שלושה דברים: שקט, סבלנות ויציבות, כאשר בשני תחומים מגל לא שבעה נחת. הפרסומים, הניסיון להשתלטות עוינת וההתעסקות בנושאים שוליים שאינם ליבת העיסוק של החברה אינם באים מתום לב וממניעים אמיתיים של דאגה לחברה ולבעלי המניות וגורמים לנו נזק.



"נמנענו מלייצר תקשורת, והחברה לא רק לא יזמה, אלא אפילו לא הגיבה לפרסומים. אנחנו מנסים לענות בעדינות ולהתרכז בעיקר, וחבל שתעשייה שהיא אחת המייצאות המובילות של ישראל, נפגעת. נעשה קצת עוול לחברה שמעסיקה הרבה עובדים, זו חברה צנועה".



המניה איבדה 70% מערכה בחמש השנים האחרונות, והחברה במצב בעייתי.



"אין ספק שהשוק שבו מגל מתמודדת נהיה קשה יותר. המשבר הכלכלי הוביל לפגיעה בתחום, ותהליך קבלת ההחלטות נהיה סבוך יותר, מה שהוביל לכניסה של חברות קטנות שהורידו מחירים. בנוסף לכך, נוספו קשיים פנימיים בתוך מגל".



לבנה: "אנחנו נמצאים בתחום שקבלת ההחלטות בו ארוכה, ולכן 2010 היא שנה קשה מאוד למגל. לשמחתי, מגל היא חברה עם מוניטין שאפשר להתגאות בו. היא תופסת כ-14% מתחום החיישנים והיא החברה הגדולה מסוגה בעולם. אנחנו הולכים לקחת נתח שוק נוסף בתחום החיישנים, כאשר השוק עצמו גדל ב-6%-9% בשנה. השוק הזה גדל במדינות מסוימות, כמו הודו וסין, ופחות באירופה, ואני מקווה שנגיע לאיזון ב-2011".



"חלק מהזעזועים בחברה היו יזומים"



מגל הוקמה כחברה של התעשייה האווירית ועוסקת בעיקר בתחום האבטחה האזורית. החברה עבדה בעיקר בשיטה של מיזוגים ורכישות, מלבד ערוץ מחקר ופיתוח עם שתי זרועות - בישראל ובקנדה. למגל יש כמה מוצרים עיקריים: אלקטרוניקה לגבולות - כל גבולות ישראל מאובטחים בגדרות של מגל; חיישנים שנועדו לזהות התקרבות של גורמים זרים; וציוד להגנה על צינורות לגז ולנפט.



בנוסף, החברה מבצעת אינטגרציה של ציוד שלא מיוצר אצלה, וכן פרויקטים להגנות על ערים - 35 ערים בישראל עושות שימוש בציוד מתוצרתה. לחברה פרישה גלובלית רחבה בקנדה, מקסיקו, בריטניה, ספרד, הודו, סין, רומניה, גרמניה, קולומביה וארה"ב.



פרי זוכה לתנאי שכר נדיבים בחברה, ושכרו החודשי מסתכם בכ-50 אלף שקל. הוא אף קיבל מענק חתימה של 300 אלף שקל, אופציות מהחברה ועוד 100 אלף אופציות מנייתן קירש, אחד מבעלי המניות הגדולים התומכים בהנהלת החברה הנוכחית במאבק על השליטה בחברה.



בנוסף לתפקידו כיו"ר מגל ויו"ר בנק מזרחי טפחות משמש פרי חבר בוועדה המייעצת של קרן מרקסטון, בתמרינד אלול, בשלמה אחזקות ובכמה דירקטוריונים נוספים.



באסיפת בעלי המניות האחרונה של החברה שופרו במעט תנאי שכרו: בעוד בעבר קיבל פרי בונוס של 5% מהרווח הנקי של החברה בתנאי שהוא גבוה מ-3 מיליון דולר, כיום הבונוס של פרי לא תלוי בהיקף הרווח. בנוסף מקבל פרי כלי רכב מפואר, תשלום חשבון סלולרי, עיתון יומי והוצאות תקשורת של 1,000 שקל בחודש. אך מגל תספק את כל התנאים האלה רק כשתהיה מקור השכר היחיד של פרי.



אתה לא מרגיש שתנאי השכר שלך במגל בעייתיים לנוכח מצב החברה הנוכחי?



"תנאי התגמול שלי הם מהיותר צנועים. ביקשתי שאם מגל תיהפך למקור השכר היחיד שלי - אני אקבל אותם. אני מקבל 50 אלף שקל בחודש לכחצי משרה. באשר לעניין האופציות, קיבלתי 300 אלף אופציות כשהחוזה נחתם ועוד 100 אלף אופציות מקירש. גם התיקונים שעשינו באסיפה האחרונה די צנועים. ההתלהמות נובעת מקריאה לא נכונה של הפרטים, והיא חלק מההתלהמות הרגילה על שכר בכירים. אני לא מבקש שהחברה תשלם לי משהו חריג אם החברה לא תתאושש".



מה לגבי זעזועים בחברה? התחלפו מנכ"לים וסמנכ"לים.



"חלק מהזעזועים שמגל עברה היו יזומים. עם הגעתי חשבתי שהחברה צריכה ניעור, וחלקם נגרמו כתוצאה מניהול שהחלטתי לא לתת לו יד".



לבנה: "יעקב פרי פנה אלי לפני שיואב שטרן הגיע למגל, אבל הייתי מחויב למקום אחר. העובדה היא שבאופן רשמי החלפתי את יזהר דקל, כי למעשה יואב היה מנכ"ל זמני לכמה חודשים. האירוע הזה לא עשה טוב למגל. יזהר היה מנכ"ל יותר משבע שנים והחברה היתה יציבה. אמנם מנהלי כספים התחלפו פה לא מעט בתקופה האחרונה - זאב (מורגנשטיין, נ.צ) למשל הוא אדם מצוין, אך הזעזועים והעול שהוטלו עליו הובילו אותו למסקנה שהוא לא באמת רוצה להיות פה - אך הבאנו מנהל כספים בעל ניסיון רב".



פרי: " עם הגעתו של איתן החברה היתה במצב של ריסוק. איתן היה צריך לבנות הנהלה חדשה ולרכוש אמון של עובדים ותיקים שהיו כמעט במצב של שוק".



לבנה הגיע לחברה לפני כ-11 חודשים, לאחר שכיהן כמנכ"ל תדיראן טלקום ושימש בעבר מנכ"ל בפקר פלדה ובאלגו, שלשתיהן הגיע, לדבריו, במצב משבר שדרש מהפך עסקי. "כשהגעתי למגל הייתי צריך להרגיע את המצב ולא לבצע זעזוע. השינוי הדרוש הוא התמקדות בהיבטים העסקיים". בנוסף לשינויים בהנהלה פיטרה החברה עשרות עובדים לפני כחודשיים.



מה נעשה לשיפור מצב החברה?



לבנה: "ההנהלה של מגל עברה שינוי. יש בה פחות אנשים כיום, חסכנו לפחות סמנכ"ל אחד בקבוצה, כשמהלך הצמצום יחסוך יותר מ-1.5 מיליון דולר. זה יאפשר לנו להגיע לרווחיות במכירות של 60 מיליון דולר, כאשר בתוך שלוש שנים, אם נמכור ב-80-85 מיליון דולר, נהיה חברה מצליחה וזה אפשרי עם עבודה מתמשכת ושמירה על יציבות. עשינו שני מהלכי קיצוצים, כאשר לפני שנה וחצי עשינו מחיקות מאסיביות של מלאים ומוניטין שגרמו ברבעון אחד להפסד. אבל זה בגלל שהחברה רצתה לעשות סדר וההפסד הוא חד-פעמי ולא שוטף.



"בנוסף, אנחנו כרגע נמצאים בפעילות קונקרטית של כמה מכרזים להגנת נמלים באפריקה, תחזוקת קו התפר, עיר בטוחה בישראל, מכרזים לשדות תעופה ופרויקטים של הגנת מתקנים. כל אלה הם יעדים שאנחנו רואים בהם פוטנציאל ממשי".



בעלי המניות בין הפטיש לסדן



בהצבעה על החלפת הדירקטוריון הנוכחי מבקשת החברה לאשר הלוואה של 5 מיליון דולר מקירש, ומאוחר יותר תבצע הנפקת זכויות של 15 מיליון דולר ותשיב את ההלוואה.



למה במקביל להצבעה על החלפת הדירקטוריון נדרשים בעלי המניות להצביע על גיוס כספים? הם נמצאים בין הפטיש לסדן - החלפת הנהלה או דילול.



פרי: "מי שמסתכל בדו"חות של מגל רואה שמצבה דורש מזומנים. חברה שרוצה להשקיע ולהסתכל על רכישות צריכה קופת מזומנים, וכאן באה הצעת ההשקעה בחברה. אני חושב שמי שעוקב אחר המספרים של החברה לא מופתע מהכוונה לגייס. קירש מציע לבעלי המניות האחרים להשתתף בהנפקת הזכויות, וצריכים להגיד פה שבעלי המניות לא שבעו נחת מביצועי המניה בשנים האחרונות.



"אנחנו לא חושבים שיש בהצעה הזו כדי לפגוע בבעלי המניות או במשקיעים. היא טהורה מבחינת הטבת מצבה של מגל והיא לא נובעת ממצוקה דרמטית או מכוונה לפגוע בבעלי המניות ובמשקיעים, ובהקשר הזה צריך לבחון את ההצעה. יש כאן יוזמה שמטיבה עם החברה, משקיע צריך לשקול את החלטותיו - ולא על רקע של ניסיון השתלטות עוינת".



עם זאת, קבוצת הקרנות הביאה שתי הצעות השקעה אחרות, בתנאים טובים יותר לטענתם, כשאחת ההצעות היא של קרן פלנוס, של כ-6 מיליון דולר, והיא לא תדרוש הנפקה של מניות ודילול של המשקיעים. הנהלת החברה מסרה כי היא מתעתדת לנהל מגעים עם קרן פלנוס במטרה לבחון את ההצעה.



אם תגייסו כספים, לאיזו מטרה הם עשויים לשמש?



פרי: "אנחנו רואים את המודל של מיזוגים ורכישות ככיוון, כמנוף להמשיך לגדול, ויש בעולם הזדמנויות בגלל שהתקנים ברחבי העולם משתנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully