וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחריות גדולה על כתפי המפקח

אתי אפללו

29.7.2010 / 7:11

כשל שוק



>> המפקח על הבנקים רוני חזקיהו או מי שיחליפו בתפקיד צריכים לבצע הזמנה של בקבוקי שתייה וחטיפים כדי לארח את כל הלוביסטים, בעלי העניין, המתווכים ונציגי חברות האשראי העומדים לעלות אליו לרגל כאשר יגיע המועד לקבוע את גובה העמלה הצולבת.

שיעור מקדים בעניין יכול המפקח לקבל מהיקף הלחצים שמפעילות חברות הסלולר בסוגיית דמי הקישוריות - תשלום דומה שמעבירות חברות הסלולר ביניהן ועל בסיסו הן קובעות את גובה התעריפים שהן גובות מהציבור. למעשה, העמלה הצולבת, עליה מחליטות החברות, מהווה את הרף התחתון של ההכנסות שלהן, שמבטיח שאם תתפתח תחרות - היא תתחיל רק אחרי שהחברות גרפו את הרווח השמן שלהן.



שוק כרטיסי האשראי מלא בכשלים, ואלה יכולים לספק לרגולטורים וללוביסטים עבודה למשך עשור. החל ממבנה בעלות מעוות, שבו חברות האשראי מוחזקות על ידי הבנקים במקום להתחרות בהם, דרך מתן האשראי, כשל מבני שבו יצטרכו הרגולטורים לטפל במוקדם או במאוחר, ועד חסמים קטנים, כמעט בלתי נראים, בתחומים סבוכים כמו סליקה וניכיון, שבגללם משלמים הצרכנים ובתי העסק עלויות נוספות.



אולם כל מסע ארוך מתחיל בצעד אחד קטן, וצעד זה, שמסמל את תחילת ההתרה של הפלונטר שנקרא שוק כרטיסי האשראי הישראלי, נעשה אתמול על ידי שר אוצר יובל שטייניץ. משרדי הלוביסטים כבר מחממים את המנועים, הסברים נשלפים מדוע התחרות בתחום דווקא בשיאה, אולם בין סבך המספרים שיוצגו בחודשים הקרובים בפני ועדת השרים לחקיקה בולטת אמת אחת: חברות כרטיסי האשראי הן מהחברות הרווחיות ביותר בישראל. החברות, שנחשבות לפרות המזומנים של הבנקים, מציגות תשואה על ההון של כ-40%, שיעור מרשים למדי, אותו ניתן להשיג רק בדרך אחת - על חשבון הלקוחות.



העמלה הצולבת היא לב לבו של סבך העמלות שגובות החברות, וחזקיהו ייאלץ לצלול לעומק הסוגיה. האם הצרכנים ייהנו מהשינוי? הכל תלוי בגישה שבה יבחר חזקיהו. ככל הנראה, העמלה כיום גבוהה ואולי אף כפולה מגובהה הכלכלי של העמלה האמיתית שהחברות צריכות לגבות. אולם מהלך של הפחתת העמלות משמעותו פגיעה בהכנסות של חברות כרטיסי האשראי - ואלה לא צפויות להגיב לעניין בחיוב.



יש להניח כי נציגי החברות יטענו בפני חזקיהו כי הפחתה של העמלות עלולה להביא לקריסתן, לתוהו ובוהו פיננסי ולהתמוטטות שוק כרטיסי אשראי בישראל. את אותם תירוצים משמיעות כיום חברות הסלולר במאבקן נגד הפחתת דמי הקישוריות. אם ישתכנע חזקיהו מהאיומים מהתיאורטיים על יציבות הענף, הצרכנים ימשיכו לשלם על הכשלים הקיימים בתחום. אך אם גם טובת הצרכן תעמוד לנגד חזקיהו - יש סיכוי לשינוי. על כן יש לקוות שהמפקח יודע כי חברות שמציגות תשואה של 40% על ההון לא יקרסו כל כך מהר. זאת בניגוד לעסקים קטנים ובינוניים, שמשלמים עמלות עתק לאותן חברות, ונסגרים בקצב הרבה יותר מהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully