וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: כניסת חברת החשמל לשוק התקשורת מהווה סכנה חריפה לבזק

TheMarker Online

29.7.2010 / 18:56

"בזק תהיה בפעם הראשונה הבעלים על רשת תקשורת נחותה; הדבר עלול לפגוע קשות בעסקיה", נכתב בסקירה



כלכלני בית ההשקעות מיטב טוענים שכניסת חברת החשמל לשוק התקשורת עשוי להוות סכנה חריפה לבזק. חוק ההסדרים המתהווה כולל רפורמה שמטרתה להשתמש ברשת הסיבים של חברת החשמל כדי לחבר בתי לקוחות ישירות לסיב. אך לדברי גלעד אלפר אנליסט במחלקת המחקר sell side, הסיכוי שהרפורמה הזו תקרום עור וגידים נמוך מ-50%, וההשלכות לגבי בזק כה חמורות שיש לקחת את האפשרות הזו בחשבון.




בסקירה נטען כי "הצטרפות חברת החשמל לשוק הקווי עלולה לזעזע את שוק התקשורת בצורה דרמטית, עם השלכות אף יותר חמורות מאלה שתיווצרנה כתוצאה משידרוג רשת מירס. אמנם מדובר על תסריט שלא ייקרה לפני 2013 ושסיכוייו אינם רבים, אך מתן רשיון תקשורת לחברת החשמל עוד השנה - כפי שחברת החשמל טוענת שייקרה - עלול לתת אינדיקציה כי המצב רציני מכפי שהוא נראה".



לפי מיטב, חוק ההסדרים בונה את המסגרת הרגולטורית להקמת החברה הבת, בה תחזיק חברת החמשל ב-49%. החברה הבת תשלם לחברת החשמל עבור השימוש בתשתית הסיבים שלה. חברת התקשורת החדשה הזו תמכור את הזכות לשימוש ברשת הסיבים לחברות תקשורת קיימות שתוכלנה לספק שירותים מקבילים לשירותי בזק ללקוחות סופיים.



רשת הסיבים של חברת החשמל, נכתב סקירת מיטב, כוללת כ-3,000 ק"מ של סיב אופטי, כאשר לפי נתוני חברת החשמל, הסיבים מגיעים למרחק ממוצע של קילומטר וחצי מכל נקודה מיושבת בארץ. משמעות הדבר היא כי חברת החשמל תצטרך להאריך את טווח הרשת וכן תצטרך לפרוס ציוד בבתי הלקוחות כדי לחברם לסיבים.



לגבי יכולות הרשת עצמה, מוסיפים במיטב, מדובר בפריסה של יכולות עליונות לחלוטין על פני כל מה שבזק מסוגלת להציע. רשת ngn של בזק מבוססת על קירוב הסיבים האופטיים לבתי הלקוח כאשר בעשרות המטר האחרונים בזק מתבססת על חוטי הנחושת הישנים ועל טכנולוגיית adsl.



"הסיכויים להקמת הרשת אינם גבוהים"



במיטב מציינים כי אינם משוכנעים שלחברת החשמל יש מספיק סיבים כדי לאפשר פריסה ארצית בעלות נסבלת. "חברת החשמל מתגאה בכמעט 3,000 ק"מ של סיבים, אך יש לזכור כי לבזק יש 20,000 ק"מ של סיבים. גישור הפער הזה עלול להיות יקר בצורה בלתי סבירה. כמו כן, לא ברור לנו כיצד חברת החשמל במצבה הכספי הרעוע אמורה להשיג את הכספים הדרושים להשקעה".



לבסוף, דגישים במיטב, הבלבול סביב הקמת הרשת כה רב, כך שההערכות לגבי לוח הזמנים להשקתה נע סביב שנתיים מיום קבלת הרשיון ממשרד התקשורת עד לכ-7 שנים מיום קבלת הרשיון.



"השלכות דרמטיות"



במיטב מציינים כי "אנו מעריכים שהסיכוי שהרשת החדשה תוקם הוא נמוך מ-50%, אולם ההשלכות לגבי שוק התקשורת הן כה דרמטיות ששווה לקחת בחשבון את האפשרות הזו. בזק, בפעם הראשונה, תהיה הבעלים על רשת תקשורת נחותה. הדבר עלול לפגוע קשות בעסקיה של החברה בתחומי תשתית האינטרנט, מכירת שירותי תקשורת לעסקים קטנים כגדולים ועלול לפגוע קשה אפילו בעסקי הטלפוניה הרגילים מאחר שעל בסיס סיב אופטי, חברות כמו פרטנר, סלקום, נטוויז'ן או 012 תוכלנה לספק שירותי vob באיכות מושלמת".



"hot עלולה לעמוד בפני קשיים רבים אף יותר כי סביר שלחברה לא יהיו הכספים הדרושים להשקיע בשדרוג הרשת שלה. אמנם hot אולי תוכל לקנות שירותי תקשורת מחברת התקשורת החדשה שתוקם חברת החשמל, אולם, איננו בטוחים כי הדבר יתאפשר על ידי משרד התקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully