וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות האיכרים תובעת מרשות המים הקצאת חירום של 2.5 מיליון מ"ק להצלת ענף האגסים

עמירם כהן

29.7.2010 / 20:58

החקלאים טוענים כי באמצעות ההשקייה המוגברת ניתן יהיה להתגבר על המחלה ממנה סובלים עצי הפרי



יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, פנה במכתב דחוף למנהל רשות המים פרופ' אורי שני, שבו תובע אמיתי הקצאת חירום של מים שפירים לענף האגסים כדי למנוע את הכחדתו. מטעי האגסים נפגעו השנה פגיעה קשה, מחלת החירכון הנגרמת על ידי חיידק הפוגע בעצי פרי, המשמידה הן את היבולים והן את עצי הפרי. בשל המחלה חלה ירידה של עשרות אחוזים ביבולי האגסים ועלייה של עשרות אחוזים במחירם לצרכן.



הדרך היחידה להלחם במחלה היא לרסס את המטעים באנטיביוטיקה מסוג סטרפטומיצין, אלא שהריסוס בחומר זה נאסר לפני שנתיים בישראל על ידי השרותים להגנת הצומח במשרד החקלאות.



ממחקר שביצעה התאחדות האיכרים נמצא כי המחלה מתפשטת במהירות בתקופה בה קיים מחסור במים להשקיה, מחסור הגורם לפריחה מוקדמת של המטעים ולהידבקות במחלה.



אמיתי התריע כי אם גם השנה תתרחש פריחה מוקדמת המחלה תתפשט לאלפי דונמים נוספים עד לכדי הכחדה מוחלטת של הענף בישראל. כדי למנוע זאת, יש להשקות את מטעי האגסים השקיה מיוחדת בכמות של 200 מ"ק מים לדונם מטעים מתום קטיף הפרי, המסתיים בימים אלה, עד לירידת הגשם הראשון בראשית החורף וכדי לאפשר את ההשקיה הקריטית דרושים לענף 2.5 מיליון מ"ק נוספים שיש לספקם לאלתר.



יבולי האגסים בשנה רגילה מסתכמים בכ-30 אלף טון, הפודים בשוק המקומי כ-200 מיליון שקל מדי שנה. השנה השמידה המחלה לחלוטין כ-10% מהמטעים ופגעה קשה באלפי דונמים נוספים, מכלל 14 אלף דונם מטעים הנטועים בישראל, מסר אמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully