וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרגוסון - ההיסטוריון החביב על נתניהו: "האימפריה האמריקאית על סף קריסה עקב חובותיה"

סוכנויות הידיעות

29.7.2010 / 21:32

עלייה בתשלומי הריבית על החוב תאלץ את ארה"ב לקצץ בביטחון, העריך ההיסטוריון הכלכלי



פרופ' ניאל פרגוסון, חוקר ומרצה להיסטוריה כלכלית באוניברסיטת הרווארד, הזהיר כי האימפריה האמריקאית נמצאת על סף התמוטטות, במאמר בשם "השמש עלולה לשקוע לפתע על מעצמת העל עקב חובותיה", שפורסם היום בעיתון האוסטרלי "the australian".



פרגוסון, ההיסטוריון החביב על בנימין נתניהו, מבסס על טענתו על ניתוח תהליך קריסתן של אימפריות אחרות לאורך ההיסטוריה, בהן בית הבסבורג בספרד של המאה ה-17, שושלת בית בורבון ערב המהפכה הצרפתית, והאימפריה הבריטית במחצית הראשונה של המאה ה-20.



כך למשל, כתב פרגוסון כי היחלשות האימפריה הספרדית צברה תנופה לאחר שכבר בשנת 1543 כמעט שני שליש מהכנסות בית הבסבורג הופנו לתשלום ריבית על הלוואות שנטל. בצרפת של ערב המהפכה, בין השנים 1751 ל-1788, גדלו תשלומי הריבית על חובות מכרבע מההכנסות ממסים ל-62% מההכנסות. עבור האימפריה הבריטית, הבעיות האמיתיות החלו בתום מלחמת העולם השנייה, הסתכמו חובותיה לנושים זרים בסכום שווה ערך לשליש מהתוצר המקומי הגולמי (gdp). בארה"ב של ימינו, צפויה שנה הגירעון בתקציב האוצר לעלות על 10% מהתוצר - זו השנה השנייה ברציפות.



פרגוסון כתב במאמרו כי האימפריה האמריקאית עלולה להיות הבאה בתור, לא רק בשל היקף חובותיה, אלא גם עקב גובה תשלומי הריבית על חובותיה. לדבריו, תשלומי הריבית על חובות צפויים לעלות על תקציב הבטחון של ארה"ב במהלך העשור הקרוב. כאן טמון האיום המרכזי על האימפריה האמריקאית, טוען פרגוסון. לטענתו, קיצוצים בתקציב הבטחון של ארה"ב צפויים להביא לכך שארה"ב תצמצם את נוכחותה באזורים מסוימים בעולם, ולגרור התרחבות של השפעתה של סין באזור אסיה ואגן האוקיינוס השקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully