וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתלם להיות ירוק

מאת אלעד חיימוביץ'

30.7.2010 / 7:14

הבנייה האקולוגית נהפכת לטרנד שכיח יותר עם הירידה בעלויות הכרוכות בה והחיסכון הניכר שהיא מאפשרת בהוצאות האנרגיה



>> בנייה ירוקה כבר מזמן אינה נישה שרק העוסקים באיכות הסביבה מעוניינים בה, אלא שיטת בנייה התופסת תאוצה ברחבי העולם. גם בישראל הופך הטרנד הירוק לשכיח יותר ויותר. מעבר לשמירה על הסביבה מתגאים היזמים של פרויקטים מסוג זה בבנייה חסכונית ובהוצאות נמוכות על תפעול הבית בטווח הארוך.

"אחד המיתוסים העיקריים הקשורים בבנייה הירוקה הוא שהיא נעשית ממניעים אידיאולוגיים על ידי משוגעים לדבר, אך חשוב להסביר שבנוסף לתרומתה לאיכות הסביבה, בנייה כזו מפחיתה את עלויות האנרגיה לחימום ולקירור בשיעור של עד 80%", טוען אבישי נוה, ששימש בעבר בין היתר סמנכ"ל בחברת עמידר, ובשנים האחרונות השתלם בתחום הבנייה הירוקה והקים את "אתר בנייה" באינטרנט, הכולל מידע רב על תחום הבנייה הירוקה.



לדבריו, חלק חשוב בתכנון בית ירוק הוא התייחסות לעלות הבית בכל מחזור חייו, ולא לעלות ההשקעה בבנייה עצמה: "בסקרים שנעשו על ידי גופים בלתי תלויים, כגון מדינת קליפורניה ומועצת העסקים העולמית לפיתוח בר קיימא, נמצא כי עלויות הבנייה הירוקה גבוהות ב-2%-5% בלבד מבנייה רגילה, אלא שהתועלת הכלכלית הישירה, המחושבת למשך החיים הכולל של המבנים, מגיעה לפי ארבעה מתוספת ההשקעה במונחי ערך נוכחי".



בישראל פועל משרד התשתיות בדרכים מגוונות לעידוד שימור אנרגיה מטעמים כלכליים, אסטרטגיים, סביבתיים וקרקעיים, ומקדם מערכת תקנים ותקנות שמיועדת לבנייה ירוקה. בהתאם לתקנים אלה קמו בשנים האחרונות ברחבי ישראל לא מעט יישובים שחרתו על דגלם את הבנייה הירוקה. כך למשל, בקיבוץ עין דור שבעמק יזרעאל נבנה בימים אלה פרויקט הרחבה קהילתית הכולל 85 מגרשים של חצי דונם כל אחד בבנייה ירוקה ובהתאם לתו התקן הירוק של מכון התקנים.



אלון קסל, מנכ"ל חברת דוראל ייזום, האחראית על הפרויקט, מסביר כי החברה מתמחה בפיתוח הרחבות קהילתיות ומובילה בימים אלה את הקמתן של 20 הרחבות שכאלה בקיבוצים שונים, בהם להבות הבשן בגליל העליון, אשדות יעקב בעמקים ומשמר הנגב בקרבת באר שבע. "הכל נעשה בשילוב אלמנטים ירוקים שמטרתם צמצום זיהום האוויר, תוך התקנת מערכות סולאריות לייצור חשמל, תשתיות למים אפורים ובניית בידוד כדי לחסוך בשימוש במזגנים ותנורים".



בקיבוץ גדות שבגליל, בונה חברת "א. בית אל" 19 וילות בבנייה ירוקה, הכוללת מוקדי מיחזור, הכנה להצבת תאים וולטאים על הגג לייצור חשמל עצמי, מיחזור מים מובנה בבית עצמו, הכנה למתקן מיחזור מים אפורים, בידוד מתקדם בקירות ובגגות, תאורת רחוב סולארית ועוד. הווילות המדוברות מוצעות ב-4 דגמים שונים בשטחים של החל מ-110 מ"ר ועד 223 מ"ר. את הפרויקט כולו מלווה האדריכל יפתח הררי, שמשרדו הוא בין המובילים בארץ בתחום הבנייה הירוקה.



"קיבוץ גדות הוא פרויקט ירוק אחד מתוך רבים בהם אני מעורב בתקופה הנוכחית, כגון קיבוץ משמרות, נורית, חוקוק וספיר. בהחלט נראה שבישראל מתחילים להבין שזהו העתיד ושאין מנוס מבנייה ירוקה", מסביר הררי, "כל האינפורמציה שאנחנו מקבלים מן העולם אומרת לנו שההשקעה בבנייה ירוקה מחזירה את עצמה. מחירי האנרגיה ממשיכים לעלות, וככל שהזמן יעבור, החיסכון באנרגיה יהיה שווה יותר כסף".



לדברי הררי, הבנייה הירוקה אינה נחלתן הבלעדית של הרחבות קהילתיות בקיבוצים, וגם בערים רבות אחרות כבר ניתן למצוא מבנים ירוקים. "עיריות רבות בוחרות להקים מבני ציבור ירוקים, לרבות בתי ספר, ספריות ובנייני משרדים. בכפר סבא הוכרה שכונת כפר סבא הירוקה על ידי משרד הפנים כשכונה הירוקה הראשונה בישראל, ואני מאמין שבשנים הקרובות ערים נוספות ילכו בכיוון דומה".



השכונה האקולוגית המדוברת בכפר סבא עתידה לאכלס כ-5,000 משפחות, ולראשונה בישראל התב"ע עצמה מתווה עקרונות תכנון לשמירה על ערכי איכות הסביבה מבחינת שימוש בחומרים מתכלים, ניצול אנרגיה טבעית, הפחתת זיהום אוויר והפחתת רעש.



בכל הקשור לעלויות של בנייה כזו, במשרד להגנת הסביבה מסכימים עם המומחים הירוקים ומדגישים כי בנייה ירוקה היא השקעה כדאית. בדו"ח שנערך באוגוסט 2008, עבור המשרד להגנת הסביבה ומינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר, נמצא כי השקעה במכלול אמצעים של בנייה ירוקה מחזירה את עצמה תוך פרק זמן של שנה וחצי עד שנתיים. זאת, עוד לפני שמביאים בחשבון את התועלות הנוספות למשק, הנובעות מהקטנת הנטל על משק המים ומערכת ייצור החשמל, והתועלות החיצוניות של הפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה. עוד מוסיפים במשרד להגנת הסביבה כי בנייה ירוקה עשויה לייקר את עלות הבנייה בשיעור מוערך של כ-5% בלבד.



מחיר של בית רגיל



אם ייקור של 5% בעלות בנייה ירוקה נראה לכם כהשקעה גדולה מדי, בחברת בתים אקולוגיים לקחו את הנושא אפילו צעד אחד קדימה, ומציעים בית סולארי במחיר של בית רגיל. יזם הפרויקט, נפתלי בוהדנה, מאמין כי המוצר החדש עתיד לשנות את תרבות הדיור בישראל בשנים הקרובות. "הבית הסולארי מייצר לעצמו את האנרגיה, ופוטר את הלקוח מתשלומים לחברת החשמל", מסביר בוהדנה.



"הלקוח רק קונה את המוצר ואנחנו דואגים לתכנון ולהצבה במגרש שלו, מקבלים את האישורים מהמוסדות הדרושים ומבצעים את הבנייה עצמה. אנחנו בונים את הבית מאפס וחוסכים עלויות. זה טוב גם ללקוח וגם לנו", אומר בוהדנה.



כיום, בקרב אנשים המעוניינים לחסוך בהוצאות החשמל או כאלה שהינם בעלי מודעות סביבתית מפותחת, רווחת האפשרות של התקנת קולטנים סולאריים על גג הבית ומכירת החשמל שמופק באמצעותם לחברת החשמל. הבעיה היא ההשקעה הכספית הראשונית הגבוהה, שפירותיה הכלכליים ארוכי טווח ונקצרים רק לאחר כעשר שנים בממוצע. בחברת בתים אקולוגיים אומרים כי הבשורה שהיא מביאה זו האפשרות ליהנות מייצור אנרגיה בחינם כחלק אינטגרלי מתשתיות הבית, ומבלי לשלם על כך מחירים גבוהים יותר מאשר בבנייה רגילה.



"המחיר של הבית הסולארי אינו עולה על מחיר למטר בבנייה סטנדרטית, ועומד על כ-4,500 דולר למטר רבוע. אנחנו מעריכים שבעתיד הבנייה אף תהיה זולה יותר, ככל שהמערכות הירוקות יהפכו לדבר שבשגרה", אמר בוהדנה.



בבתים סולאריים יש גם אפשרות למכור את עודפי האנרגיה לחברת החשמל, שכן זו מחויבת לקנות את החשמל הירוק על פי התקנות. כך, ניתן להשיג הכנסות עבור ייצור חשמל עודף. נכון להיום, חברת החשמל משלמת כ-3,000 שקל בשנה על כל קילוואט לשעה, כשלקוחות ביתיים יכולים להתקין מתקן בהספק של לא יותר מ-15 קילווואט.



בקרב זוגות צעירים כבר יש התעניינות ברעיון של הבית סולארי. סיון כפיר (31), שמתגוררת עם בעלה בקיבוץ מזרע מספרת: "עם כל האהבה והרצון שלנו לשמור על הסביבה, הפתרונות שקיימים כיום לחיסכון בחשמל הם יקרים מאוד. הבית האקולוגי זו אלטרנטיבה מעניינת וחדשה של בניית בית במחיר שווה לבנייה רגילה שאנחנו יכולים לעמוד בו. אנחנו לא חושבים שנשתמש בטכנולוגיה הזו כדי למכור חשמל ולעשות רווחים בעתיד, אבל בהחלט נשמח לחסוך בחשמל ובכסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully