וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה אנושה או פגיעה בכנף?

חגי עמית

30.7.2010 / 7:14

מניית טבע השלימה שבוע שחור עם ירידה של יותר מ-10% ומחיקה של כ-20 מיליארד שקל משווי החברה, בעקבות התגברות האיומים על תרופת הדגל שלה - הקופקסון. ואולם זה לא מה שיטביע את "החברה של המדינה", ועם חזון התרחבות ארוך טווח היא תמשיך להיות כזאת



>> מניית טבע איבדה אתמול בבורסה של תל אביב קרוב ל-4% משוויה - והשלימה שבוע שחור עם ירידה של יותר מ-10%. כשמדובר בחברה ששוויה בתחילת השבוע התקרב ל-200 מיליארד שקל, משמעות ירידת ערך שכזו היא מחיקה של כ-20 מיליארד שקל משוויה.

בשני העשורים האחרונים ביצעו כלכלת ישראל ושוק ההון שלה קפיצה מדהימה במונחי שכלול, שווי שוק וחשיפה של חברות ישראליות לשווקים בעולם. ואולם במונחים של טבע, ישראל נשארה מדינת עולם שלישי. אם בוחנים את שווי כלל המניות בבורסה של תל אביב, בסוף 2009 היוותה מניית טבע כמעט 30% מהבורסה הישראלית - שיעור מדהים במונחים של שוק מפותח, ולא רחוק מהמצב לפני 20 שנה, בימים שבהם שווי המניות בבורסה של תל אביב היה פחות מ-44 מיליארד שקל, ושוויה של טבע היה מעט פחות מ-20 מיליארד שקל.



אם מדד המניות סיים את השבוע בתשואה אפסית, הרי שאילולא הזעזועים בספינת הדגל של הבורסה הישראלית, הוא כנראה היה מסיים אותו בעלייה של כ-3%. במונחים האלה, הזעזועים שספגה טבע בשבועות האחרונים משמעותיים לכסף של כולנו. הרי כולנו מחזיקים בטבע דרך הפנסיה או התיקים המנוהלים שלנו.



אז מה קרה השבוע? למי שלא עקב, לפני שבוע זכתה טבע לבשורות רעות מעבר לים, כאשר ה-fda - מינהל המזון והתרופות האמריקאי - העניק אישור לשיווק תרופה בשם לובנוקס. לובנוקס אינה מתחרה בקופקסון - תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה האחראית לפי הערכות ליותר מרבע מרווחי החברה, ובהתאם לכמה עשרות מיליארדי שקלים משוויה - אבל המבנה המורכב של לובנוקס מביא לכך שהאישור של התרופה מהווה תקדים שעשוי להוביל לאישורן של תרופות אחרות המתחרות בקופקסון.



מי שבקי בהיסטוריה של טבע יודע כי האיום על הקופקסון אינו חדש. כבר חמש שנים שמתחרותיה מתקדמות לכיוון של פיתוח תרופה מתחרה לקופקסון. הבלעדיות של טבע היתה לזמן שאול בלבד. הצפי לתרופה מתחרה לקופקסון הוא ל-2014, אבל האירוע הדרמטי שאירע השבוע היה גניזתה של האפשרות שהמתחרה לקופקסון לא תגיע לשוק - והוא שאחראי לירידות.



במארס נגעה מניית טבע בשיא ההיסטורי שלה. מארס גם היה החודש שבו החליפה טבע את היו"ר המיתולוגי שלה, אלי הורביץ - האיש שהיה אחראי העיקרי להפיכתה למה שהיא כיום - בפיליפ פרוסט. מאז מארס איבדה מניית החברה חמישית משוויה, ובתחילת יולי אף נודע כי בנו של הורביץ, חיים, עוזב את תפקידו כסמנכ"ל החטיבה הבינלאומית בחברה.



סמיכות התאריכים בין נפילת המניה לעזיבה היא מקרית. אלי הורביץ הצטיין בחשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, ובנה את טבע בראייה של עשרות שנים קדימה. פרוסט כבר הצהיר כי ימשיך את חזונו. טבע מוכרת מאות תרופות, היא ביצעה בשנים האחרונות שתי רכישות ענק ונמצאת במהלכים של כניסה לשווקים חדשים. כל המהלכים האלה מיועדים, בין היתר, להפחית את תלותה בקופקסון.



שוק הבריאות העולמי שבו פועלת החברה הוא שוק צומח לאור מגמות דמוגרפיות באוכלוסיית העולם. ואולם חברות התרופות בעולם ניצבות כיום מול מתקפה לאור רפורמות הבריאות בארה"ב ובאירופה, כך שהתמונה לגבי טבע מורכבת.



טבע אינה מניית אנרגיה והקופקסון אינו מרבץ גז או נפט. הפגיעה בקופקסון היא קשה, אך היא אינה מה שיפיל או יוריד את טבע. מנהלי החברה - שהיו אחראים להפיכתה למה שהיא כיום - הם האחראים לכך. רק היצמדות ולניהול עם חזון התרחבות ארוך טווח תבטיח כי המניה שהיתה לאורך שנים מקבילה לתוכנית חיסכון עבור תושבי ישראל, אכן תישאר כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully