וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוגמניות ויח"צנים נגד ברוני הגז

מאת צבי זרחיה

30.7.2010 / 7:14

חזית חדשה נפתחת נגד יצחק תשובה במאבק על תמלוגי הגז: קבוצת צעירים ירושלמים ישבה השבוע על המדוכה וגיבשה שורה של צעדים במאבק הציבורי ? הלוחמים הצעירים משתמשים בכלי הנשק שהם מכירים היטב - באזז באינטרנט, מסיבות, אמנות והרבה מוסיקה



>> יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, עומד כנראה לספוג אש מקבוצת צעירים ירושלמים נלהבים. עמידתו בראש הקמפיין הציבורי שנועד למנוע את העלאת תמלוגי המדינה על גילויי גז ונפט עשויה לעלות לו ביוקר. הפעילים החברתיים, הכוללים בעיקר סטודנטים צעירים, הכריזו השבוע כי הם יוצאים לקרב נגדו - וכל האמצעים כשרים.

הנה אחת התוכניות שהוצגו שלשום בכינוס של הפעילים: על רחבת הדשא מול משכן הכנסת תוצב שורה של חביות נפט שחורות. שחקנים שיגויסו מראש יערכו הצגה - אחד מהם ייצג אזרח מהשורה, והשני ילבש חולצה עם השם של תשובה. בין השניים יתעורר ויכוח על סוגיית תמלוגי הגז. בשלב הזה תידרדר ההצגה לפסים אלימים: "נכניס את השחקן עם השם של תשובה לתוך אחת החביות", הציע איתי גוטלר, 26, מנכ"ל אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית.



הצעתו של גוטלר זכתה לתשואות בקרב 40 צעירים חילוניים ודתיים, שנרתמו למאבק הציבורי למען העלאת התמלוגים ונגד ברוני הגז. הצעירים הגיעו ביום רביעי בלילה למקלט של מתנ"ס בשכונת בקעה בירושלים כדי להקים את הקבוצה הירושלמית של פורום פעולה אזרחי ולטכס עצה כיצד להגביר את המאבק.



הכינוס אורגן על ידי יוני בלסבלג, 29, מתכנת ומדריך נוער, ויאיר מלכיאור, 27, בנו של חבר הכנסת לשעבר מיכאל מלכיאור, העובד בצוות של בית מדרש מעורב. לכינוס הגיעו סטודנטים מקומיים, שגם הביאו כמה בקבוקי מים, חבילת ופלים, כוסות חד-פעמיות וכיסאות פלסטיק. התחושה ששררה במקום היתה של שליחות ציבורית - לפעול למען העלאת תמלוגי הגז למדינה. "הגז שייך ברובו למדינה ולא לטייקונים שמגלים אותו", טענו הפעילים.



צובעים את המיתרים



על רקע המאבק הציבורי והחברתי שנערך לפני שנה בדיוק על ידי תנועות נוער וארגונים חברתיים נגד "חוק הקרקעות" (התיקון לחוק מינהל מקרקעי ישראל, שמאפשר להפריט חלק מקרקעות המדינה, ושונה בסופו של דבר לעומת ההצעה המקורית, צ"ז), חשים הצעירים שגם במאבק הזה ניתן להשפיע, ואולי אף יותר, שהרי מדובר בעניין של רווחה שישפיע בסופו של דבר על כל אחד מאזרחי המדינה.



לכינוס הוזמנו הח"כ לשעבר מלכיאור, יו"ר מפלגת מימ"ד, והיחצ"ן רון ורבר. מלכיאור הקים באחרונה את פורום הפעולה האזרחית, ששם בראש מעייניו את המלחמה למען העלאת תמלוגי הגז, וערך בשבועות האחרונים 11 מפגשים כאלה ברחבי ישראל.



לאחר הרצאת פתיחה של מלכיאור התחלקו הצעירים לקבוצות עבודה, שהציגו הצעות והקימו צוות פעולה מצומצם. הלוחמים הצעירים משתמשים בכלי הנשק שהם מכירים היטב: באזז באינטרנט, מסיבות, דוגמניות והרבה מוסיקה.



"ההון צריך להיות מחולק בין יותר ויותר אנשים ולא מפוזר אצל ברוני הגז", אמר נדב לחמן-לזר, 29, הלומד לתואר שני במדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית. לחמן-לזר הציע לערוך גיוס ממוקד של מעצבי דעת קהל, כמו יחצ"ני מסיבות, למשל: "פגישה אחד על אחד עם יחצ"נים כאלה שווה 400 איש, כי הם יגייסו עוד ועוד אנשים".



מיכל מרגוליס, 26, שלומדת תקשורת ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית, הציעה לערוך מסיבה המונית שנושאה הוא המלחמה להעלאת תמלוגי הגז: "צריך להתחבר לגורמים בעיריית ירושלים ולהשתלב באירועי הרחוב בעיר. אפשר לעשות מסיבות ופעילות, כמו 'לילה לבן' בתל אביב, עם גימיקים, מוסיקה ודי.ג'יי".



מרגוליס סבורה כי "המאבק צריך לקבל אופי של יצירה. למשל, רחוב במרכז העיר יארח תערוכת רחוב בנושא המאבק, שתכלול מיצב גדול. בנוסף, אפשר לשקול פעילות מחתרתית, כמו צביעת 20 מהמיתרים בגשר המיתרים בירושלים, כדי להמחיש את הסיסמה של הקמפיין - '80% מתמלוגי הגז שייכים לציבור ו-20% לברוני הגז'" (סלוגן זה הוטבע על ידי פורום הפעולה האזרחי, צ"ז).



ישי שביט, 35, מורה דרך שהגיע עם רעייתו נועה, הסכים עם מרגוליס: "יש לערוך פרויקט של ישראל היפה, שיכלול דוגמניות ודוגמנים שיעמדו במרכזי הערים ויציגו את המסר ש-80% מהגז שייך לציבור. אפשר להציב את הדוגמניות גם בגן הוורדים מול הכנסת".



שביט הציע גם לחבר המנון מזרחי שישמש סמל למאבק. אחד הפעילים הציע לנסות ולגייס זמר פופולרי, קובי פרץ או משה פרץ. פעיל אחר הציע דווקא את נסים גרמה. "הקהל של חובבי מוסיקה מזרחית לא מתחבר בדרך כלל למאבקים פוליטיים. באמצעות ההמנון המזרחי נוכל להגיע לציבור הזה ולגייס רוח גבית טובה. למה לא?" אמר שביט.



"פעילים ירוקים"



לא כל הצעירים בחרו בקו פעולה שכולל דוגמניות ומסיבות. יוני גרף, 26, סטודנט בחוג למזרח התיכון באוניברסיטה העברית, הציע לערוך טקסי הנחת אבן פינה פיקטיביים למוסדות ציבוריים שהיו מקבלים את הכסף אילו התקבל מהעלאת תמלוגי הגז. "זה מגניב", הגיב אחד הפעילים.



הסטודנטית אפרת אבן-אור, 24, שלומדת משפטים ומדע המדינה באוניברסיטה העברית, הציעה ש"כל פעיל יעבור מדלת לדלת אצל שכניו ויגייס אותם לחוגי בית בעד המשימה. כך גם ניצור יחסי שכנות טובה. ברחוב שבו אני מתגוררת יש עשרה בניינים גדולים. אפילו אם יבואו למפגש חצי מהדיירים, זה יהיה הישג". אחד הפעילים הציע לעבור מדלת לדלת בבתי אבות. פעילה אחרת הציעה לקיים אירועים במתנס"ים.



מלכיאור והפעילים עושים את העבודה בהתנדבות. בקרוב תתחיל העמותה לגייס כספים. שני נדבנים כבר הבטיחו תרומות של כחצי מיליון שקל. נותני התרומות ייחשפו לציבור הרחב, שיתבקש לתרום כמה עשרות שקלים להצלחת המאבק. ורבר הכריז שאין מאחורי הפעילות אף איש עסקים הקשור בענף הנפט והגז או שמתחרה בתשובה בעסקי האנרגיה.



ורבר הסביר לפעילים כי "הסיכוי היחיד שלנו להצליח במאבק לא נמצא במסדרונות הכנסת, וגם לא מעל דפי התקשורת, אלא ברחוב. מטרתנו היא ליצור בסיס תמיכה ציבורי רחב כדי שנוכל להגיע לכנסת מיד לאחר החגים. נגיע לכנסת בשמם של עשרות ומאות אלפי אזרחים שיחתמו על עצומה בעד העלאת התמלוגים. 4,000 איש חתמו על העצומה בשבועיים האחרונים ואנו מצפים להגיע ליותר מ-200 אלף חותמים. זה לא רק כוח מוסרי אלא גם כוח פוליטי. אנחנו נעיר את השטח ולא יהיה ניתן להתעלם מאתנו".



כחבר כנסת בעבר, מכיר מלכיאור היטב את הלחצים של הטייקונים על המחוקקים. "מאז שיצאנו לדרך, חברות הגז מעסיקות כמעט את כל חברות הלוביסטים וגם שכרו סוללה של כלכלנים ומשפטנים מישראל ומהעולם. לנו יש את כל התשובות לתשובה ולברוני הגז. הם יקבלו את מה שמגיע להם בעבור הסיכון ויהיה להם ולמשפחותיהם כסף בשפע עד סוף הדורות. המאבק לא יהיה קל", הדגיש מלכיאור.



כחלק מהמאבק, יחולקו בקרוב לפעילים כרזות שיוצבו במרפסות הבתים, ומדבקות שיודבקו על המכוניות. אחד הפעילים העיר: "אנחנו פעילים ירוקים. אנחנו לא נוסעים במכוניות אלא באופניים". ורבר השיב לו: "אז תדביק את המדבקה על האופניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully