וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל נובל אנרג'י: לא מאמין ששינוי התמלוגים יחול על תמר; הגז בלוויתן - ליצוא

אבי בר-אלי

31.7.2010 / 21:05

צ'ארלס דיווידסון: "כדאי לחכות לתוצאות לוויתן – לפני שנחליט היכן להזרים את תמר"



"לא יהיו שניים או שלושה מתקני קליטת גז יבשתיים בישראל – אלא אחד. לכן, יכול להיות שזו תהיה טעות להחליט על מיקומו של המתקן עבור הגז מתמר – אם יתברר מאוחר יותר שבלוייתן ישנה תגלית גדולה יותר. אולי טוב יותר לחכות ולראות מה יהיה תוצאות הקידוח הראשוני בלוויתן – ואז לבחור את המתקן היבשתי שמתאים יותר לכלל ההפקה – ולא רק לתגלית הקיימת" – כך אמר בסוף השבוע יו"ר ומנכ"ל חברת נובל אנרג'י, צ'ארלס דיווידסון, בשיחה עם אנליסטים. זאת, בהתייחס לשאלות שהופנו אליו באשר לויכוח סביב מיקום מתקן קליטת הגז שיועד למישור החוף הצפוני.



בנובל ציינו כי העבירו לראש סדר העדיפויות את בדיקת החלופה במסגרתה הגז מתמר יוזרם בצינור תת-ימי לאסדה הפועלת של שותפות ים-תטיס מול אשקלון. כך, שהגז יוזרם לאשדוד בצינור הימי הקיים כבר בסוף שנת 2012. ואולם, טרם התקבלה על-כך החלטה, ונובל נמצאת בשלבים אחרונים של תכנון החלופה. באשר לסוגיית התמלוגים הבהירו בנובל כי הם מאמינים שמאגר תמר יישאר מחוץ לכל שינוי במדיניות התמלוגים או המיסוי.

בנוגע לקידוח לוויתן אשר אמור להתחיל בחודש אוקטובר הקרוב, ציינו בנובל כי אם יתברר כתגלית מסחרית – פניו של הגז במאגר יהיו לייצוא. "הבהרנו כי הגז בתמר מיועד לשוק המקומי. בישראל היו פתוחים לגבי רעיון הייצוא של הגז מלוייתן, וככל שנבטיח אספקה סדירה של גז למשק המקומי – הובהר לנו שלא יעמדו בדרכנו", נאמר בשיחת הוועידה. בנובל ציינו עוד כי חתמו על חוזה להחכרה של אסדת קידוח נוספת בתחילת שנת 2011 – כדי לאפשר גמישות תפעולית לפעילות המוגברת של נובל ודלק בים התיכון. זו, צפויה להקיף בשנה הקרובה גם קידוחי הפקה בתמר וביצוע סקר תלת-מימד ברישיונות חיפוש נוספים.



באשר להפקת הגז כיום מקידוחי ים-תטיס, דיווחה נובל כי השלימה את קידוח "מארי-8" מול חופי אשקלון, ותשלים את קידוח "מארי-9" בספטמבר. מדובר בקידוחי הפקה נוספים מן המאגר המתדלדל של מארי-b, אשר נועדו להגביר את לחץ הגז המוזרם מן הקידוח. בנובל ציינו כי הרבעון השני של 2010 היה הפורה ביותר לתקופה זו מאז החלה ההזרמה לפני שש שנים. זאת כאשר אספקת הגז למשק ברבעון זה זינקה ב-27.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמה בממוצע הזרמה של 121 מיליון קוב/רגל ליום (mmcfpd) לעומת ממוצע הזרמה של 104 mmcfpd בלבד מתחילת השנה. במקביל, זינק גם מחירו הממוצע של הגז המסופק לישראל ב-57% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ממחיר ממוצע של 2.76 דולר ל-4.33 דולר למיליון btu.



הסיבה לכך נעוצה בהסכם הגז החדש עליו חתמה ים-תטיס עם חברת החשמל בשנה שעברה, במחיר ששיקף עלות גז גבוהה יחסית של 5.6 דולר למיליון btu – הכפול ממחיר הגז אותו מספקת ים-תטיס לחברת החשמל מאז שנת 2004 (2.75 דולר למיליון btu).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully