וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל יבטח אתכם נגד רעידות אדמה

מירב ארלוזורוב

1.8.2010 / 7:55

האוצר בודק אפשרות להשתמש ברזרבות המט"ח של הבנק כקרן ביטוח נגד רעידות אדמה. הבדיקה החלה לאחר שהתברר שישראל לא ערוכה מבחינה ביטוחית לרעידת אדמה גדולה

האוצר בוחן אפשרות של שימוש ברזרבות המט"ח של בנק ישראל כקרן ביטוח מפני רעידות אדמה. ועדה במשרד האוצר, בראשות סגן השר יצחק כהן (ש"ס), בודקת את האפשרות לצד אפשרויות ביטוח אחרות. לפי ההערכות, בנק ישראל יתנגד למהלך.

הוועדה עוסקת זה כמה חודשים בהיערכותה הביטוחית של ישראל לרעידות אדמה. הבדיקה כוללת הן את היערכות המגזר הציבורי - הממשלה, חברות התשתית הגדולות (בהן חברת החשמל, מקורות ומעצ) והרשויות המקומיות - והן את ההיערכות של הציבור הרחב.

הוועדה החלה בפעילותה בעקבות עבודה כלכלית שנערכה במועצה הלאומית לכלכלה, בראשות פרופ' יוג'ין קנדל, שגילתה כי ישראל אינה ערוכה לרעידת אדמה אדירת ממדים שתגרום לנזקים של עשרות מיליארדי דולרים.

בשלב ראשון החלו באוצר באיסוף נתונים ובדיקת ההיערכות הביטוחית של הממשלה ושל החברות הממשלתיות. בשלב שני בודקים באוצר מה ניתן לעשות כדי להבטיח את הגדלת הכיסוי הביטוחי של הרשויות המקומיות ושל הציבור הרחב. ההנחה היא כי מרבית הגופים במשק לא יהיו מכוסים מפני רעידת אדמה אדירת ממדים, וכי שיקום התשתית הממשלתית, העירונית והפרטית יהיה בעיקר מכספי אוצר המדינה.

עם זאת, ההקמה של קרן רזרבה מיוחדת למקרה של רעידת אדמה צפויה להיות יקרה מאוד, והיא עשויה לפגוע בצמיחה הנוכחית של ישראל. כמו כן, לישראל יש כיום חוב חיצוני גדול, ולא יהיה הגיוני מצד המדינה להפריש מיליארדים לקרן חיצונית לצד המשך קיומו. לפיכך, אחת ההצעות שנבחנת באוצר בימים אלה היא שימוש בקרן רזרזבה שכבר קיימת בפועל - רזרבות המט"ח של בנק ישראל.

המשרד בוחן אפשרות "לצבוע" חלק מ-62 מיליארד הדולר של רזרבות המט"ח כקרן שתשמש את המדינה במצב חירום, כמו רעידת אדמה ענקית או מלחמה שתפגע באופן קשה מאוד בעורף. בין השאר נבחנת האפשרות לייחד כ-15 מיליארד דולר מהרזרבות למטרה זו. אין הכוונה לעשות שימוש בכסף, אלא רק לסמן אותו ככסף חירום למקרה של רעידת אדמה.

עם זאת, ההערכות הן שבנק ישראל יסרב להצעה אם האוצר יעלה אותה. בבנק סבורים כי רזרבות המט"ח נועדו למטרות פיננסיות בלבד ולתמיכה בפעילותו בשוק המט"ח. האפשרות של שימוש בהן למטרות ממשלתיות נתפשת כפגיעה בעצמאות הבנק וכאיתות לממשלה כי היא יכולה לפטור את עצמה מהיערכות לרעידות אדמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully