וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרה לפרילנסרים

ג'ק בלנגה

1.8.2010 / 7:13

תכנון מס



>> פרילנסר הוא נותן שירות עצמאי שלא מתקיימים בינו לבין מקבל השירות יחסי עובד-מעביד. הפרילנסר פותח תיק עצמאי במס הכנסה ותיק עוסק מורשה במע"מ.

לעתים פרילנסרים נותנים שירות כעצמאיים, אבל מבחינה מהותית ברוב המקרים מתקיימים בינם לבין מקבל השירות יחסי עובד-מעביד. שני הצדדים נהנים מכך. הפרילנסר מנכה את כל הוצאותיו ומקזז מע"מ - ובכך נהנה מיתרון לעומת עובד שכיר המשלם מס על מלוא הכנסותיו. מקבל השירות, מצדו, חוסך עלויות העסקה שונות.



במקרים רבים, לאחר ניתוק יחסי העבודה בין הפרילנסר למקבל השירות, מחליט הפרילנסר שיש לראותו כשכיר ודורש את כל התנאים ביחסי עובד-מעביד, כולל הפרשות, שעות נוספות, חופשה, הבראה ופיצויי פיטורים.



רשויות המס מסכימות לשינוי הסטטוס מעצמאי לשכיר. כאשר ניתנה החלטה או פסיקה של בית הדין לעבודה על קיומם של יחסי עובד-מעביד, רואים בפיצויים המשולמים לעובד מענק פרישה פטור ממס כמו זה של שכיר - 11,390 שקל לכל שנת עבודה.



כתוצאה מכך, בשנים האחרונות שיכללו מעסיקים רבים את הסכמי השירות עם הפרילנסרים, כך שבמקרה של תביעה ייאלץ העובד להחזיר כספים למעסיק, אשר ישמשו בפועל לתשלום הפרשי השכר שאותם תובע העובד.



עד לאחרונה העניקה רשות המסים את הפיצויים האלה ללא ערעור על דיווחי העבר שהגיש הפרילנסר לפקיד השומה ולמנהל מע"מ. ואולם באחרונה החליטה הרשות לעצור את הזיגזג והודיעה למבקשי הפטור כי מאחר שבשנים שבהן הציגו את מעמדם כעצמאים מול רשויות המס נהגו לדרוש גם הכרה בהוצאות שאינן מותרות לשכיר, הם נדרשים כעת לצרף את ההוצאות שדרשו בכל שנות עבודתם וכי בקשתם לפטור תטופל לאחר תיאום ההוצאות על מנת להשוות את מעמדם לזה של שכירים.



כלומר, רשות המסים דורשת מכל פרילנסר המבקש פטור לפיצויים תיאום מס בגין כל ההוצאות שנתבעו בכל שנות העבודה לרבות בשנים סגורות ושומות שהתיישנו.



ביטול ההוצאות הזה יגרום לכמה השלכות:



מס הכנסה: גידול בהכנסה החייבת במשך כל שנות העבודה תגרום להגדלת המס באופן מהותי, כולל חיוב ריבית, הפרשי הצמדה וקנסות. חוב המס בגין ביטול ההוצאות יכול להגיע לסכום משמעותי.



מע"מ: שכיר לא רשאי לקזז מע"מ. ביטול ההוצאות של העצמאי עשוי לגרום לכך שמנהל מע"מ ידרוש את כל המע"מ שקוזז על ידי העובד בשנות עבודתו, בתוספת ריבית וקנסות.



ביטוח לאומי: ביטול ההוצאות והמע"מ יגדיל את ההכנסה החייבת בדמי ביטוח לאומי ובריאות לכל שנות העבודה.



בחישוב שנערך, למשל, במקרה של אדם שעבד במשך עשר שנים כפרילנסר, היה חיסכון המס בגין מענק הפרישה כ-50 אלף שקל. ואולם ביטול ההוצאות שנתבעו במשך עשר השנים עשוי היה להגיע לחוב של מאות אלפי שקלים.



ויש סיכון נוסף: דעו כי לפקידי השומה גישה במחשב לתביעות המשפטיות ולפסקי הדין שניתנו בתיקו של הנישום. גם אם הפרילנסר שתובע פיצויי פיטורים לא דורש את הפטור ממס, עשוי פקיד השומה לדרוש לבטל את כל ההוצאות המוכרות בעבר.



-



עו"ד ורו"ח בלנגה מומחה בדיני מסים, שותף מנהל במשרד ג. בלנגה ושות' jack@blanga.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully