וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש העסקים שנתפס עם דרכון מזויף - ממשיך לטוס לחו"ל לעסקים

מאת עמית בן-ארויה

1.8.2010 / 7:13

בלעדי צו עיכוב יציאה מהארץ הוצא נגד ישעיהו ליבנה בגין חובות של 27 מיליון שקל לנושים שונים. לפני ימים אחדים התירה לו רשמת ההוצאה לפועל לטוס שוב לחו"ל לצורך עסקים. לדבריו, הוא מרוויח רק 1,200 יורו בחודש ומתקשה בהחזר חובותיו. לטענת הבנק הנושה, "מדובר באיש עס



>> ישעיהו ליבנה, איש עסקים שבסוף שנות ה-90 שלטה משפחתו בחברת טיהור המים מי צורים, נקלע לחובות והפך לדייר של קבע בדיוני ההוצאה לפועל בתל אביב. מעניין לראות כיצד הוא מצליח, פעם אחר פעם, להסיר את צו עיכוב היציאה לחוץ לארץ שהוצא נגדו לצורכי עבודה. לדבריו, הוא מרוויח רק 1,200 יורו בחודש ולכן מתקשה בהחזר חובותיו.



בשנים האחרונות נפתחו נגד ליבנה עשרה תיקי הוצאה לפועל בסך 27 מיליון שקל, בין השאר 2.3 מיליון שקל לבנק אוצר החייל. במסגרת ההליכים הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ.

באפריל השנה נתפס ליבנה בנמל התעופה בן גוריון כשברשותו דרכון צ'כי מזויף. עוד נמצאו בארנקו רישיון נהיגה צ'כי ותעודת זהות צ'כית. גם בפני שוטר שהוזעק לעמדת הבידוק לא התבלבל ליבנה. הוא הודה בבית המשפט כי אמר לשוטר שהוא בעל נתינות צ'כית, נולד בברלין ושאינו ישראלי.



המשטרה, באמצעות עו"ד הדס פרידמן, ביקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים, אך בית המשפט שיחררו בערבויות: ליבנה הפקיד 10,000 שקל במזומן, חתם ערבות עצמית בסך 25 אלף שקל והשיג ערבות צד ג' באותו סכום. עם זאת, החליטה שופטת בית משפט השלום בראשון לציון, שרית זמיר, שליבנה יתייצב בכל יום בשעה עשר בבוקר בתחנת משטרת מסובים כדי להזדהות.



באשר לחשש להימלטותו מהדין אמרה כי "מדובר בחשש ממשי נוכח העובדה כי ליבנה מעיד על עצמו כי אף שהיה מודע היטב לצו עיכוב היציאה שניתן כנגדו, פעל בדרכים לא דרכים כדי להשיג תעודות זרות שיאפשרו יציאה תוך התחמקות מהצו שתלוי ועומד כנגדו". היא הדגישה כי הערבויות בצירוף חובת ההתייצבות היומית מקשות על ליבנה להימלט יותר מאשר מעצר בית מלא. באופן תמוה, לא נלקח דרכונו של ליבנה.



באמצע יוני השנה הודה ליבנה והורשע בניסיון הפרת הוראה חוקית, שימוש במסמך מזויף, הפרעה לעובד ציבור, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ועבירה של שימוש בדרכון מזויף. באוקטובר, לאחר פגרת בתי המשפט, יישמעו הטיעונים לעונש. הכוונה היא להטיל על ליבנה עבודות שירות - אם הממונה על העבודות יאשר את כשירותו לבצען.



החייב מהתל בנושיו



ליבנה, 61, גרוש ואב לשלושה, מתגורר במושב מזור שבמרכז הארץ. ב-99' פורסם שמשפחת ליבנה השתלטה על חברת מי צורים מגוש עציון, שעוסקת בטיהור מים, לאחר שרכשה מקיבוץ ראש צורים 40% ממניות החברה תמורת מיליון דולר, ובכך השיגה שליטה ב-90% מהחברה. החברה נקלעה בתחילת שנות ה-2000 לקשיים ולקוחות רבים נותרו ללא שירות. ב-2002 נרכשה החברה בידי חברת דנקל ביותר מ-2 מיליון דולר.



הוא מבקש לעתים תכופות אישורים לצאת לחוץ לארץ, בדרך כלל לגרמניה, לשם עבודה. בשנים האחרונות הגיש 150 בקשות כאלה לרשמי ההוצאה לפועל. לטענתו, הוא עובד בשבע השנים האחרונות כשכיר בחוץ לארץ וחובותיו נוצרו בשל ערבות שהעמיד לבנו בעבר.



שבועות אחדים לאחר הרשעתו בניסיון ההימלטות, ביקש ליבנה כדבר שבשגרה לצאת שוב לחוץ לארץ, וזאת מבלי ליידע את ההוצאה לפועל על התיק הפלילי שבו הורשע. ב-11 ביולי אישר רשם ההוצאה לפועל את הבקשה, בכפוף להפקדת 20 אלף שקל והעמדת שלושה ערבים המרוויחים לפחות 7,000 שקל בחודש.



יומיים לאחר מכן נודע באקראי לבא כוח בנק אוצר החייל, עו"ד ישראל בודה ממשרד שרגא בודה, כי ליבנה הורשע בניסיון הימלטות מישראל. הוא דרש, כמובן, לבטל את ההחלטה שאישרה לו לצאת מהארץ. בודה טען כי ליבנה "ביקש להתל בנושיו וברשם ההוצאה לפועל וניסה להשתמש בדרכון מזויף כדי לצאת את הארץ. בכך הוא מסכל את ביצוע פסק הדין, תוך שנושיו כלל לא מודעים לעזיבתו לחו"ל, למעשיו בחו"ל, לעבודתו שם ולהשתכרותו שם, והכל מבלי להפקיד ערובה מתאימה להבטחת חזרתו ארצה ולתשלום החוב הפסוק".



כהתנגדות לבקשתו של ליבנה לצאת מהארץ, הגיב בודה להוצאה לפועל כי ליבנה "לא 'חתם כערב לבנו אשר סיבך אותו בחובות רבים', אלא חובו נובע מערבות בעלים שנתן לחברת מי צורים שבבעלותו, שנכנסה להליך פירוק". מבחינת הבנק, "מדובר בחייב בעל יכולת, המתחמק מתשלום חובותיו. זהו איש עסקים המתווך בעסקות בינלאומיות, ואין זה סביר כי שכרו החודשי הסתכם ב-1,200 יורו, כפי שהצהיר בחקירתו בעל פה. נראה כי ליבנה מנצל ניצול מרבי את הקושי של הזוכים להתחקות אחריו, אחר נכסיו ואחר הכנסותיו בחו"ל". לטענת הבנק, אם אכן מדובר במשכורת כה זעומה, מוטב לחייב ולנושיו כי יישאר בארץ וישתכר במשכורת דומה או גבוהה יותר.



ב-14 ביולי הורה רשם ההוצאה לפועל, דורון יעקובי, על עיכוב יציאתו של ליבנה מן הארץ. צו העיכוב, הטעים הרשם, יבוטל אם יפקיד ליבנה את סכום החוב. שבוע לאחר מכן הגיש ליבנה, באמצעות בא כוחו עו"ד חי הבר, בקשה חוזרת באותו עניין. הפעם השתכנעה הרשמת נעמה פרס ואמרה שהיא מאמצת מחדש את ההחלטה המקורית מ-11 ביולי, שמתירה לליבנה לצאת מישראל בתנאים שנקבעו אז. לדעתה, "ההחלטה מאזנת באופן ראוי ומסתבר בין האינטרסים הנוגדים של הצדדים המתגוששים בזירה".



את תגובתם של ליבנה עצמו או בא כוחו, עו"ד חי הבר, לא ניתן היה להשיג.



מרשות האכיפה והגבייה נמסר כי "במסגרת תיק ההוצאה לפועל, בטרם ניתן אישור על יציאה מן הארץ, נשמר האיזון בין זכותו הקניינית של הזוכה לקבלת החוב ובין הגבלת חופש התנועה של החייב. בהחלטות הרשמים, הדנים בתיק האזרחי בלבד, מופעל שיקול הדעת. היציאה מן הארץ מתאפשרת לאחר המצאת ערבים (הערבים לחובותיו של החייב עד לחזרתו ארצה) ותשלום סכום גבוה מההחזר החודשי. אין להשוות בין ההליך הפלילי שבו הורשע בבית המשפט לתיק בהוצאה לפועל".



(תיק הוצל"פ 3-02-71653-01, ת"פ 10-04-20688)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully