וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארקין מצטרף למירוץ המשולש לאישור תרופה נגד השמנה

מאת יורם גביזון

1.8.2010 / 7:13

בלעדי ארקין וקרן ספרה גלובל הלת' רכשו 10% מחברת אורקסיג'ן בשווי 25 מיליון דולר. ארקין: התרופה של אורקסיג'ן תשלש את שוויה



>> מורי ארקין, לשעבר בעל השליטה בחברת אגיס ומבעלי השליטה בחברת בזק, רכש בחודשים האחרונים 9.1% ממניותיה של חברת אורקסיג'ן (orexigen), שנסחרת בנאסד"ק בשווי של 245 מיליון דולר. קרן ספרה גלובל הלת', שארקין מחזיק ב-50% ממניותיה, רכשה עוד 1.25% ממניותיה של החברה האמריקאית.



אורקסיג'ן היא חברת ביוטק, שעוסקת בפיתוח תרופות ובמסחור של תרופות למערכת העצבים המרכזית, וכן בפיתוח תרופות נגד השמנה.

ועדה מייעצת של רשות המזון והתרופות האמריקאית (fda) תדון ב-7 בדצמבר 2010 בבקשתה של אורקסיג'ן לאשר את התרופה contrave לטיפול בהשמנה (obesity). תאריך היעד לקבלת תשובה מה-fda הוא ה-31 בינואר 2011. התרופה contrave מספקת טיפול משולב בגורמים הפיזיולוגיים וההתנהגותיים להשמנה באמצעות פעולה משולבת של שני רכיביה במערכת העצבים המרכזית.



contrave הוא שילוב של שתי תרופות מוכרות - bupropion לטיפול נגד דיכאון ו-naltrexone, שהיא תרופה שניתנת לטיפול בהתמכרות למשככי כאבים נרקוטיים כמו אוקסיקודון. הנלטרקסון חוסם את הקולטנים שאליהם נקשרים החומרים האופיאטיים (ממכרים) ומונע את פעילותם.



היעד המרכזי של התרופה הוא שליטה באיזון של עיכול המזון וחילוף החומרים, וכן שליטה במנהגי אכילה מבוססי תגמול. contrave הראתה בניסוי הקליני שהיא מסייעת לחולים ליזום ולשמור על איבוד משקל משמעותי ולשפר את המדדים הביולוגיים לסיכון למחלות לב והגברת השליטה באכילה.



ארקין הסביר שאורקסיג'ן שותפה להתמודדות דרמטית בין שלוש חברות על הבכורה בשוק התרופות נגד השמנה, שהפוטנציאל שלו הוא 500 מיליון דולר עד מיליארד דולר. ה-fda לא אישר בעשור האחרון ולו תרופה אחת נגד השמנה. שלוש החברות שהגישו את הבקשה לאישור התרופה שפיתחו בסוף 2009 או בתחילת 2010 הן חברת ויווס (vivus), ארנה (arena) ואורקסיג'ן.



ויווס, שהיתה הראשונה שהגישה את הבקשה, נחשבה בשוק ההון האמריקאי כבעלת הסיכויים הטובים ביותר משום שההתרופה שפיתחה, qnexa, הצליחה להפחית את משקל הגוף ב-10% בהשוואה לתרופת דמה, והחברה נסקה לשווי שוק של מיליארד דולר. אלא שארקין וספרה הימרו שהתרופה שפיתחה לא תקבל את אישור ה-fda, אף שהיתה התרופה היעילה מהשלוש, בשל תופעות הלוואי הבעייתיות שלה, למשל השפעה שלילית על הזיכרון והריכוז. ואמנם, הוועדה המייעצת של ה-fda המליצה לפני שבועיים שלא לאשר את התרופה והמניה קרסה ב-55% באותו יום מסחר.



ארקין אמר שמבין שתי החברות שנותרו במירוץ, ארנה ואורקסיג'ן, בשוק המניות מעריכים כי דווקא סיכוייה של ארנה טובים יותר, בין השאר משום שבסיס הנתונים שלה מתייחס לשנתיים של טיפול בחולים. הערכה זו באה לביטוי בעלייה בשווי השוק של החברה ב-82% מתחילת 2010 ל-654 מיליון דולר, וכן בעובדה שיציאתה של ויווס מהמירוץ הטיסה את מנייתה של ארנה ב-65% בשבועיים האחרונים, בעוד מניית אורקסיג'ן איבדה מאז 17%.



אישור שיווק לתרופה של ארנה יועלה לדיון בוועדה המייעצת של ה-fda בספטמבר 2010, כלומר שלושה חודשים לפני המועד שנקבע לאורקסיג'ן, שבה בחר ארקין להשקיע.



הוא מסביר שלהערכתו שתי התרופות יאושרו. ואולם משום ש-contrave, התרופה שפיתחה orexigen, יעילה יותר מ-lorcaserin, התרופה שפיתחה ארנה, עשויה אורקסיג'ן שהצליחה להראות הפחתת משקל הגוף של 5%-10% בצד פרופיל נוח של תופעות לוואי, להגיע ואף לעבור את שווי השוק של חברת ארנה שנסחרת בשווי של 800 מיליון דולר.



בתוך כך פירסמה אורקסיג'ן את נתוני הניסוי בשלב השלישי באתר האינטרנט של המגזין הרפואי היוקרתי "lancet". הניסוי הראה ש-62% החולים שטופלו ב-contrave איבדו 5% לפחות ממשקלם, בהשוואה ל-23% מהחולים שקיבלו תרופת דמה ו-34% מהמטופלים ב-contrave איבדו 10% לפחות ממשקלם בהשוואה ל-11% מהמטופלים שקיבלו תרופת דמה.



"lancet" העלה את השאלה אם יהיה צורך במידע נוסף כדי להעריך את בטיחות השימוש בה. המאמר ב-lancet הביא לעלייה של 14% במניית ארנה, אך לא מנע קפיצה של 9.4% במניית אורקסיג'ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully