וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמים מבוגרים מצליחים יותר

ד"ר דפנה קריב

1.8.2010 / 7:13

פערים בין-דוריים



>> כשקיבל משה, ממציא ויזם בתחום ההשקיה, את שיחת הטלפון שבה מסר לו משקיע כי החליט שלא לממן את המצאתו, איים משה כי יפנה לעורכי דין ולא ידע את נפשו מכעס. יניר, יזם בתחום המזון האורגני, שחווה חוויית סירוב דומה ממשקיעיו, חזר לביתו בחיוך ואמר לאשתו כי יש בו איזו הקלה, מאחר שהתפנה לעסוק בתחביבים שהזניח בכל תקופת המו"מ עם המשקיעים.

משה (56) ויניר (33) הם יזמים המייצגים דור שונה. בעוד האחד הוא "בייבי בומר" המכונה bb (מי שנולד ב-1946-1956), השני הוא בן "דור ה-x" (מי שנולד ב-1960-1980). במחקר הבוחן את ההבדלים בין יזמים מדורות שונים, שהצגתי באחרונה בכנס המוביל בתחום היזמות bcerc babson conference)) בלוזאן שבשווייץ, עלתה ההשערה כי השתייכות לדור משפיעה הן על תפישת ההשפעות החיצוניות (מאיימות או מזמנות הזדמנויות) והן על האסטרטגיות להתמודדות עם השפעות אלו. משה ויניר נתקלו באותה בעיה - סירוב מימון מצד משקיעים. אולם בעוד שמשה ראה בכך איום משמעותי לעסק שלו, יניר דווקא ראה את ההזדמנות לעוד זמן חופשי לעצמו.



מחקרים כבר הוכיחו כי חשיפה של בני אותו דור לאירועים היסטוריים של התקופה מעצבים תפישות ועמדות דומות. דור ה-bb מתואר במחקרים כבירוקרטי יותר, מתנהל בקלות בסביבה מאורגנת ומסודרת, מעדיף תכנון מוקדם, חוקים ונהלים, ומעריך נאמנות ומחויבות לעסק ולארגון. דור ה-x, לעומתו, מאופיין כאינטואיטיבי יותר, יצירתי, חדשני, מתקשה לעמוד בנהלים וכללים - גם כאלה שהוא קבע לעצמו כדי לנהל באופן אפקטיבי יותר את העסק היזמי שלו. מכאן, ניתן להסיק שדור ה-x ניחן בכישורים יזמיים יותר מה-bb. מפליא לגלות, אם כן, כי שיעור היזמים והעסקים היזמיים המוצלחים בקרב ה-bb גבוה משיעורם בקרב דור ה-x.



מנתוני המחקר שלנו עולה נתון נוסף: יזמי ה-bb רואים את האיומים הגדולים כמגיעים בשלבים של טרום העסק היזמי ופתיחתו (לדוגמה: מציאת מקורות מימון, איתור לקוחות, תחזוק רווחיות וכדומה). לעומתם, דור ה-x רואה את האיום דווקא בשלב המתפתח והממוסד יותר של העסק - השלב שבו נהלים, תכנון ופרוצדורות מנתבים את העשייה. ההבדלים הבין-דוריים, אם כן, מושתתים על פרשנות שונה של אותה המציאות, וכאלה יהיו גם האסטרטגיות שיופעלו מול האיומים השונים. הצלחת המיזמים לאורך זמן של הבייבי בומרס נובעת גם היא מאותה נקודה: קשה להם להתחיל, אבל ברגע שזה קורה הם יחזיקו מעמד זמן רב יותר מדור ה-x החדשני והיצירתי.



המסקנה האופרטיבית היא שמשקיעים מעדיפים פעמים רבות יזמים בני דור ה-x (הבייבי בומרס כבר מבוגרים, לתפישתם, ודור ה-y עוד צעירים). נכון שמדובר באנשים טובים מאוד להתנעה של העסק, אבל כשצריך להפעיל תהליכים מסודרים, הארגון לא פעם קורס פשוט מכיוון שלא השכילו להכניס בייבי בומר שיודע איך לעשות את זה. מיזם בין-דורי, אם כן, הוא פתרון שכדאי לחשוב עליו ברצינות הראויה.



-



הכותבת היא מרצה וחוקרת בבית הספר למינהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully