וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השקעה בדירה מסוכנת יותר ממניות"

יעל חלק

1.8.2010 / 13:05

להערכתו של מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל פיננסים, התנודתיות בשוק המגורים דומה ואף גבוהה מזו בשוק המניות. "למשקיעי הנדל"ן אין סיבה לשאננות"

האם מחירי הדיור בישראל צפויים להמשיך ולעלות ולספק ביטחון למשקיעים בנכסי נדל"ן? להערכתו של מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל פיננסים, למשקיעים בנדל"ן בישראל אין סיבה לשאננות. להערכתו של שראל התנודתיות בהשקעה בדירה למגורים עשויה להיות דומה ואף גבוהה מהתנדותיות של התשואה בהשקעה במניות.

"מסקנה זו מפתיעה לכאורה, אך האינטואיציה להבנתה פשוטה", מסביר שראל, "בהשקעה במניות ניתן בעלות מזערית לפזר את ההשקעה על פני אלפי מניות, עשרות מדינות וענפים כלכליים רבים. פיזור זה מסייע להקטין במידה ניכרת את התנודתיות של התשואה על ההשקעה בתיק מניות, לעומת התנודתיות במניה בודדת. לעומת זאת, בהשקעה בדירה למגורים, נוהגים לרוב להשקיע את כל הסכום בנכס בודד".

מבדיקה סטטיסטית שערך שראל עולה כי התשואה ההיסטורית הממוצעת של השקעה בדירה למגורים היתה נמוכה יותר בהשוואה להשקעה בתיק מניות והניבה תשואה ריאלית שנתית נטו של כ-2.8% לעומת 4.7% במהלך 15 השנים האחרונות. שיקול נוסף שמעלה שראל לנחיתות ההשקעה בדירה למגורים היא הנזילות הנמוכה יחסית בשוק הדירות לעומת שוק המניות, המשקה על מימוש מהיר ויעיל של ההשקעה בדירה למגורים.

בבדיקתו התייחס שראל לשוק המניות כתשואה הריאלית ברוטו של מדדי המניות , MSCI העולמי ושילוב של שניהם. לגבי מחירי הדירות למגורים כלל את השינוי הריאלי ברוטו במחירי הדירות על פי הלמ"ס, בהתאם לאזור המגורים ולגודל הדירה. שראל אף התייחס לשוני בעלויות ובמיסים השונים על שני אפיקי ההשקעה.

בדש ברוקראז' מצטרפים לאווירת צינון שוק הנדל"ן ומעריכים הבוקר כי "שוק הדיוק נמצא בהאטה של קצב הצמיחה, וכבר נשק לשיאו. גם לאחר שמחירי הדירות לרכישה יתייצבו או אף ירדו, מחירי השכירות, כפי שמשתקפים במדד המחירים לצרכן, צפויים להמשיך ולעלות, אך בקצב איטי יותר מבעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully