וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסקר: "המגעים עם BG נפסקו מסיבות פוליטיות"

אבי בר-אלי

2.8.2010 / 7:02



>> "המשא ומתן לרכישת הגז הטבעי מבריטיש-גז הופסק מסיבות פוליטיות" - כך אמר בשבוע שעבר מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, במפגש מועדון המנכ"לים של להב ואוניברסיטת תל אביב.

מדובר בהתבטאות פומבית ראשונה אודות המשא ומתן החשאי שנוהל בתחילת השנה בין חברת החשמל לבין בריטיש-גז (bg) לרכישת הגז הטבעי משדה gaza marine שמול חופי עזה. לסקר הוסיף כי עיקר הבעייתיות במגעים התמקדה "סביב השאלה למי שייך הגז מול חופי עזה, וכמה יועבר לנו - וכמה להם". זאת, תוך שהוא רומז לאי הבהירות סביב טיבן של אחזקות bg בזכויות המאגר ביחס לאחזקות הרשות הפלסטינית.



כפי שנחשף ב-themarker, חידשה חברת החשמל לפני חצי שנה את המגעים עם bg במטרה להגיע לכדי סיכום שיאפשר את רכישת כלל הגז שבמאגר, תוך אספקה שנתית של 1.6 מיליארד מ"ק (bcm) גז טבעי למשך 18-20 שנה. כמה מבכירי bg הגיעו לישראל לצורך ניהול המשא ומתן - ואולם המגעים הוקפאו מאז ולא חודשו.



שדה הגז gaza marine מכיל, לפי הערכות, כ-30 bcm ויוחזק (בשלב ההפקה) בידי bg (60%), ccc הלבנונית (30%) והרשות הפלסטינית (10%). לפני כשנתיים נטשה bg את שולחן המשא ומתן מול ישראל על מכירת הגז שבמאגר - בעקבות מחלוקת כספית. ניסיונות להחזירה למשא ומתן נתקלו אז בקשיים שונים, בהם שאלת הבעלות על שדה הגז, וכן סוגיית מנגנון העברת התשלום בעבור הגז, תוך פיקוח בינלאומי על ייעודו. זאת, כדי לשלול אפשרות להעברת הכספים לידי גורמי טרור.



באחרונה, נחשף כי bg ניגשה אל שלב המיון המוקדם (p.q) של המכרז להקמת מתקן לקליטת גז טבעי נוזלי (lng) לחופי ישראל, בקבוצה משותפת לחברת southern union האמריקאית.



במהלך מפגש מועדון המנכ"לים אמר לסקר כי קיימת בעיה מהותית בהסתמכות משק החשמל בישראל על גז טבעי. זאת, בשל בעיית זמינות הגז בטווח הקצר והבינוני - משום הסכנה בהסתמכות על גז מצרי והאיחור הצפוי במועד הגעת הגז ממאגר "תמר".



באשר לטווח הארוך, טען לסקר כי מערכת הולכת הגז הטבעי בישראל לא בשלה עדיין להתמודדות עם כשל נקודתי. בדיון לקח חלק גם מנכ"ל דלק קידוחים היוצא, צביקה גרינפלד, שציין כי תגלית גז מסחרית במבנה לוויתן תוכל להפוך את ישראל ליצואנית גז. באשר לסוגיית התמלוגים, העיר גרינפלד: "אם קידוח תמר היה מתברר כקידוח יבש - לא היינו מדברים כיום על תמלוגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully