וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה שכחה את הרווחה

יוסף קטן

2.8.2010 / 7:02

תקציב המדינה



>> בסיום הדיון על תקציב המדינה התגאו ראש הממשלה ושר האוצר בגידול בתקציב החינוך ובעלייה בהוצאה להשכלה גבוהה.

שר החינוך שיבח אף הוא את הגידול בתקציב משרדו, אם כי הוסיף שהתוספת אינה מספיקה. למקהלת המברכים הצטרף סגן שר הבריאות, שציין בסיפוק רב את הגידול בתקציב משרדו. לעומתם, שר הרווחה פרש בזעם מהדיון וקבל, בין השאר, על אי ההיענות לתביעותיו לחיזוק התמיכה במשפחות החד-הוריות. סיום זה של דיוני התקציב חשף את מעמדם הרופף של שירותי הרווחה בשיח הממשלתי, לעומת מעמדם של שירותי החינוך שעל חשיבותם מושם דגש חזק ביותר.



שירותי הרווחה המסופקים באמצעות מחלקות הרווחה המקומיות הם אחד הנדבכים החשובים ביותר של השירותים החברתיים וממלאים תפקיד חיוני בעיצוב דמותה של החברה הישראלית. תפקידם של השירותים, שבהם ממלאים העובדים הסוציאליים תפקיד מרכזי, הוא לספק מענה לצרכים חיוניים של פרטים ומשפחות שאינם מסוגלים להתמודד עם מצוקות שונות הפוגעות בתפקודם ובאיכות חייהם.



האוכלוסיות הנכללות בטווח העיסוק של שירותי הרווחה כוללות, בין השאר, ילדים ובני נוער בסיכון, משפחות במצבי מצוקה שונים, נכים וזקנים מוגבלים - אוכלוסיות המהוות את החוליות החלשות בחברה. לתפקודם התקין של שירותים אלה יש השפעה רבה לא רק על רווחת האוכלוסיות המטופלות, אלא גם על תפקידם של שירותים אחרים. בהקשר זה ניתן לציין מחקרים המצביעים על קשר ברור בין תפקוד לא תקין של משפחות בשל היעדר שירותי רווחה הולמים, לבין הצלחת ילדיהן במערכת החינוך, וכן ממצאים המצביעים על הזיקה בין חוסר טיפול בבני נוער בסיכון לבין תופעות של עבריינות ואלימות.



למרות חשיבותם של שירותי הרווחה, הם אינם זוכים לתמיכה ממשלתית הולמת. בשנים האחרונות חל אמנם גידול מסוים בהוצאה הממשלתית על שירותי רווחה, אך אלה עדיין סובלים ממחסור ניכר במשאבים, הפוגע קשות ביכולתם למלא את תפקידם. למחסור במשאבים כמה ביטויים:



מחסור בעובדים. בשנים האחרונות חל אמנם גידול במספר העובדים בשירותי הרווחה, אך הגידול לא הדביק את העלייה במספר המטופלים בשירותים ואת הגידול במשימות המוטלות על העובדים הנובע מגורמים שונים, כמו הצורך ליישם חוקים חדשים.



כיסוי חלקי. שירותי הרווחה מקיימים כיום קשר רק עם חלק מהאוכלוסיות הנזקקות. הכיסוי החלקי בולט במיוחד בקרב בני נוער וצעירים בסיכון.



מתן מענה חלקי לצורכי האוכלוסיות המטופלות. במקרים רבים, המענים להם זוכים פרטים ומשפחות המטופלים כבר על ידי השירותים הם חלקיים בלבד.



בעיות אלה ואחרות התגלו, בין השאר, במחקר שנערך לפני כשנתיים שממצאיו רלוונטיים גם כיום. ההנהגה הנוכחית של משרד הרווחה מנסה אמנם לשנות את פני הדברים, אך כדי שהיא תצליח - יש להביא לכך שההכרה בדבר חיוניותם הרבה של שירותי הרווחה והצורך בחיזוקם ובהצבתם במיקום גבוה ביותר בסדר העדיפויות הממלכתי תחלחל לתודעת הממשלה והציבור.



הכותב הוא פרופסור (בדימוס) בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully