וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין האזורי לעבודה אישר בראשונה הגשת תביעה ייצוגית בגין איחור בתשלום שכר עובדים

מאת חיים ביאור

2.8.2010 / 7:02

התביעה הוגשה נגד חברה גדולה לשירותי אבטחה וניקיון. השופטת: "יש ליצור הרתעה ממשית בקרב מעסיקים, שיקפידו מעתה הקפדה יתרה שלא להפר את זכויות עובדיהם"



>> בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אישר בשבוע שעבר בפעם הראשונה לעובדים להגיש תביעה ייצוגית בגין איחור בתשלום שכרם. עד כה אישרו בתי הדין לעבודה רק חמש תביעות ייצוגיות בנושאים שונים וזו התביעה ייצוגית השישית שמאושרת בבית הדין.

מדובר בתביעה ייצוגית שהגישה ב-2008 קבוצת עובדים בראשות יצחק גבע נגד חברת יבטח לשירותי אבטחה וניקיון, שהיא אחת מהחברות הגדולות בענף וזכתה בעבר במכרזים לאבטחת מוסדות החינוך בערים הגדולות. יצויין כי זו התביעה הייצוגית השנייה שמאושרת נגד יבטח. לפני שנה, ביולי 2009, אישר בית הדין תביעה ייצוגית נגד החברה בעניין אי הפרשת כספים לקרן הפנסיה.



גבע הועסק ביבטח ארבע שנים עד שעזב ב-2006. בבקשה לאישור הייצוגית טען, באמצעות עו"ד גל גורודיסקי, כי יבטח שילמה את שכרו, כמו גם את שכרם של יתר עובדיה בכל חודש באיחור של 18 ימים בממוצע, בניגוד לחוק. לטענתו, חברת יבטח הפרה באופן שיטתי את הוראת החוק. עוד טען כי ההסתדרות, שהיא ארגון העובדים היציג של עובדי האבטחה והניקיון, לא הצליחה למנוע מצב שבו זכויותיהם של עובדים אלה נתונות למרמס.



יבטח טענה, באמצעות עורכי הדין תרזה הופמן וארז טיקולסקר, שאין מקום להגיש תביעה ייצוגית נגדה, מכיוון שבחברה קיים הסכם עבודה קיבוצי ולפי החוק, במקום שבו העבודה מתנהלת על פי הסכם עבודה קיבוצי, אין להגיש נגד המעסיק תביעה ייצוגית. עוד טענה החברה כי קיים שוני רב בין חברי הקבוצה המאוגדים בתביעה, מבחינת התפקידים שמילאו, גובה שכרם והיקפו.



השופטת אהובה עציון קבעה שאין בשוני הקיים בין עובדי יבטח כדי למנוע את ניהול התביעה שהגיש העובד כייצוגית, שכן בכל תביעה ייצוגית בעולם העבודה קיים שוני כזה. לדבריה, "ישנו כשל שוק של מקומות עבודה מאורגנים, המתבטא בכך שהסכמים קיבוציים הקיימים בהם אינם נאכפים בפועל".



עוד אמרה השופטת: "שיקולי היגיון וצדק מחייבים לעודד דרכים חלופיות, ראויות ואפקטיביות לאכיפת יחסי העבודה, כדי לתת מענה לכשל זה וכדי שההסכמים בין הצדדים יקרמו עור וגידים ולא יישארו אות מתה. הדבר אף יהווה זריקת מרץ לארגון העובדים לפעול ביתר שאת לכיבוד הסכמי העבודה, כדי שיהיה להם ערך אופרטיבי עבור העובדים. בנוסף יש ליצור הרתעה ממשית בקרב מעסיקים, שיקפידו מעתה הקפדה יתרה שלא להפר את זכויות עובדיהם, בדגש על העובדים החלשים, על ידי יצירת חשש אצל מעסיקים אלה שמא יופעל האמצעי של תובענה יצוגית".



השופטת עציון אישרה את התביעה כייצוגית בסעיף האיחור בתשלום השכר. הקבוצה בשמה תוגש הייצוגית תורכב מכל עובדי יבטח שעבדו כמאבטחי מוסדות החינוך בתל אביב מפברואר 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully