וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיסוסים במעבר לענן: לא רק רגליים קרות

אור הירשאוגה

2.8.2010 / 7:02

בדרך הנכונה



>> המעבר למחשוב ענן, אספקת שירותי עיבוד ותוכנה משרתים מרוחקים, כרוך בשינוי מהותי של תפישת המחשוב הארגונית הקיימת כיום. לאורך העשורים האחרונים נוצרו בארגונים הגדולים בישראל ובעולם מחלקות מחשוב אדירות - לעתים במימדים של חברת מחשוב מסדר גודל בינוני.

מחלקות המחשוב של הבנקים וחברות הביטוח בישראל, למשל, מעסיקות מאות אנשים ולעתים אלפי אנשים. מחלקות אלה עוסקות בהטמעת מערכות מחשוב חדשות ובתחזוקה של מערכות ישנות, ובחלק מהמקרים מדובר במערכות בנות עשרות שנים. חברות הטלקום הישראליות מעסיקות אף הן כ-500 עובדים במחלקות מחשוב, חלקן בעיקר באמצעות מיקור חוץ וחלקן בהעסקה מלאה.



מודל מחשוב הענן מייתר למעשה את תפקידיהם של מרבית העובדים. במתכונת עבודה זו מערכות המחשוב הכוללות של הארגון מיושמות על שרתים מרוחקים, כשהגישה אליהם נעשית באמצעות האינטרנט. שדרוגים ותיקונים של המערכת נעשים על ידי הצוות המתפעל של ארגון הגג המחזיק בשרתים. רוב העבודה הנותרת כרוכה בהתאמה בסיסית של המערכת לצרכים המקומיים ובצוות תמיכה, שגם את מטלותיו המסורתיות ניתן לעתים לספק מרחוק. למעשה, מנהלי מערכות מידע שממליצים להנהלות החברה, מקטינים את אחריותם העתידית.



בהמשך למהלך שבמסגרתו עברה חברת אסם לקבל את שירותי המחשוב מענן המחשוב של תאגיד נסטלה, קיצצה החברה בצורה מהותית את סגל יחידת המחשוב שלה, שמנה יותר מ-100 עובדים. תהליכים דומים יקרו גם בארגונים אחרים.



אך הדאגה לכיסא אינה הרכיב היחידי בדאגה מהמעבר לענן. לצד החששות התעסוקתיים ממשיכות הדאגות מבשלותו של המודל. כל מי שהתנסה בשימוש במעבדי תמלילים מקוונים, דוגמת google docs, יודע כי שאלה מאפשרים עבודה בסיסית הנחותה בהשוואה לזו של התוכנות הרגילות.



הבעייתיות הנוגעת ליישומים ארגוניים גדולה אף יותר. במקרים רבים הרגולציה מגבילה העברה של מידע חסוי בין מדינות וסוגיות של אבטחת מידע והסכמי רמת שירות, לפחות במקרים של שימוש בענן ציבורי, נותרו עד עתה עם פתרונות חלקיים בלבד. גוגל, אחת מהחברות הנושאות את דגל מהפכת מחשוב הענן נתקלת כעת בדיוק בבעיות מסוג זה. אחד מהפרויקטים החשובים של החברה בתחום, פרויקט להטמעת מערכת ארגונית רחבת היקף במשטרת לוס אנג'לס, נקלע באחרונה לקשיים שנגעו לחוסר יכולתה של גוגל לעמוד בתקני האבטחה המחמירים של ארה"ב. לצד זאת, רק באחרונה השיקה החברה מערכת מחשוב ענן ארגונית העומדת בתקנות הממשל. התפתחויות אלה מסמנות את מצבו הנוכחי של התחום - מחשוב ארגוני מענן עדיין רחוק מיכולת ליישום מלא, אך הוא בהחלט בדרך לשם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully