וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבלוגרים ופייסבוק מייצרים כאב ראש גדול למפיקי הריאליטי"

מאת איילה צורף

2.8.2010 / 7:02

המשתתפים בתוכניות הריאליטי חותמים על הסכמי סודיות דרקוניים, חברי צוות ההפקה עוברים פוליגרף אך האינטרנט מצליח להרוס את ההפתעה: בלוגרים חושפים את תסריט תוכנית הגמר של "הישרדות" ופייסבוק מסמן את הזוכים ב"כוכב נולד" כבר בתחילת העונה. האם יכולות תוכניות הריאלי



>> "למשחק הזה, כמו בחיים, אין חוקים ידועים מראש וכל אחד מביא את האמת שלו. זה כל היופי שבמשחק הזה". את הטקסט הזה חיברו ככל הנראה הכותבים של "הישרדות" בעבור שרון רפאלי, אחת המתמודדות בעונה הנוכחית. אבל מסתבר כי למשחק הזה יש חוקים, והם - כך נראה - נוקשים מאוד.

האם כשאתם רואים שיחה אינטימית או ויכוח סוער בין שני מתמודדים בתוכנית זוהי דינמיקה טבעית בין אנשים הכלואים על אי בודד, או שמא הצגה מתוסרטת מראש על ידי ההפקה? אם לשפוט על פי מסמך שדלף לאינטרנט לפני כמה ימים, המתמודדים לא באמת אומרים את אשר על לבם, אלא מתפקדים כשחקנים בלבד בדרמה כתובה עד לפרטי פרטים.



על פי המסמך, שכותרתו "ליינאפ גמר 'הישרדות', עונה רביעית, טיוטה שמינית", שמותיהם של אלו שיעלו לשלב הגמר נקבעו כבר מזמן. כל השאלות והמלים הדרמטיות שהמתמודדים מטיחים אחד בשני כתובות ככל הנראה מראש ומתוסרטות - כולל הפסקות בדיבור שמופיעות גם הן בטקסט.



גם לבטיהם של המתמודדים כתובים שם, למשל, כאשר אחת המושבעות בתוכנית הגמר מתבקשת על ידי התסריטאים להגיד במועצת השבט האחרונה כי היא "מתלבטת בין מועמד x לבין מועמד y". בחלק מהמקרים מופיעות שתי תשובות בטקסט עם אופציה לתשובה ראשונה או תשובה שנייה, כך שהמתמודד יכול לבחור אחת מהן. גם הנאומים של המתמודדים בגמר, שרוצים לשכנע את חבר המושבעים לבחור בהם ונראים כאילו הגיעו מעומק לבם, מתוסרטים עד לרמת ההנהון הבודד.



המסמך המרשיע הופץ ברשת על ידי בלוגר בשם אביעד קדרון, 30, שכותב בלוג על טלוויזיה מזה שבע שנים ובעיקר על שלוש תוכניות ריאליטי: "כוכב נולד", "הישרדות" ו"האח הגדול". לפרנסתו הוא משמש מנהל פרויקטים ועורך תוכן בקבוצת אתרים, שמונה את שין1 ומומו הפרה.



לדבריו, לבלוג שלו, צפניה, השוכן במערכת הבלוגים של פרטנר, נכנסים כמה אלפי קוראים ביום. ביום שבו פירסם את המסמך בן עשרות העמודים, המפרט את הצפוי להתרחש בתוכנית הגמר של "הישרדות", נכנסו לבלוג לדברי קדרון כמה עשרות אלפי אנשים "פי שבע יותר מיום רגיל".



"את המסמך קיבלתי ממקור שאינו נמנה על אנשי ההפקה", הוא מספר. "זה אדם שמעריץ את התוכנית ורצה שהאמת על מאחורי הקלעים תתפרסם ברבים. הוא פשוט שלח לי מייל עם המסמך הזה, שאפשר לראות בבירור שהוא נכתב על מחשבי חברת ההפקה של הישרדות, אבוט רייף המאירי". שלושת השמות של אלה שיעלו לשלב הגמר מופיעים במסמך הזה, אך לא ייחשפו כאן לטובת הקוראים שמעוניינים להישאר במתח.



כמו סוף ספר שמתפרסם באינטרנט לפני שהוא יוצא



מה הסיכוי שחברות ההפקה יצליחו למנוע דליפת מידע שיגיע לבלוגרים כמו קדרון שמקדישים שעות ביום לחיפוש אחר המידע הזה ברשת? לדברי אלעד קופרמן, הבעלים של קופרמן הפקות שמפיקה את "האח הגדול", אי אפשר למנוע את ההדלפות. "אנחנו עושים פוליגרף לחברי ההפקה ומחתימים את אנשי ההפקה על מסמכי סודיות. באופן עקרוני אני ממדר את האנשים שנחשפים למידע אודות התוכנית, כך שרק מספר קטן מאוד של אנשים רואה את המסמכים ויודע מה אמור לקרות".



כמה זה פוגע בחברת ההפקה ובערוץ ברגע שמסמך כזה דולף החוצה?



"זה כמו סופר שכותב ספר ומוציאים לו את הסוף באינטרנט, עוד לפני שיצא בחנויות".



האם בעידן הדיגיטלי אפשר למנוע את דליפת המידע ומעברו בקצב מהיר מאוד ברשת?



"אי אפשר למנוע לחלוטין. אנחנו מנסים לעשות ככל יכולתנו כדי שזה לא יקרה, אבל ככל שפייסבוק והבלוגרים מתחזקים - יש יותר סיכוי שזה יקרה. אנחנו יכולים רק לנסות לצמצם את התופעה כדי לא לפגוע במתח של התוכנית".



ללכת עם הבאזז



דליפות הן לא הבעיה היחידה של מפיקי תוכניות הריאליטי. פייסבוק הוא בעיה נוספת. אם בעבר ניפחה ההפקה עד למקסימום את המסתורין מאחורי השאלה מי המועמד האהוב ביותר על ידי הציבור, פייסבוק מציג את התמונה במלואה - ומוציא את העוקץ. על פי מספר האוהדים בפייסבוק של כל משתתף אפשר לסמן בקלות את הפייבוריטים שיגיעו לגמר.



"במקרה של 'האח הגדול' לא מדובר בתוכנית מוקלטת כמו 'כוכב נולד' או 'הישרדות', ולכן הבחירות שהצופים עושים יכולות להשתנות משבוע לשבוע", אומר קופרמן. "משתתף מועדף היום, יכול לעשות משהו קיצוני מחר והאהדה כלפיו מיד מתהפכת. אין ספק אבל שעולם הדיגיטל מחייב אותנו ללמוד לעבוד אחרת בתחום הפקות הריאליטי. אנחנו מנסים לעבוד עם זה לטובת התוכנית.



"אין ספק שבמציאות של היום אי אפשר להילחם במה שקורה באינטרנט, ולכן צריך ללכת עם זה. לרוב, הבאזז הזה דווקא משרת את המטרה ומעלה את הרייטינג של התוכנית, כי הצופים באים לראות אם באמת מה שהם חושבים שעומד לקרות, כי זה מה שהם קראו באינטרנט, אכן קרה".



משחררים דיסאינפורמציה



מי שנאלץ לראות את החומרים של תוכנית הגמר שלו דולפים החוצה בסוף השבוע החולף הוא גיא המאירי, המפיק הראשי של "הישרדות", מבעלי חברת אבוט רייף המאירי.



האם יש משהו שאתם יכולים לעשות כדי למנוע דליפת מידע?



"כן. יש לנו מנגנונים מאוד משומנים: סעיפים מיוחדים בחוזים, אבטחת מידע על מערכות המחשוב וביטחון שדה פנימי. אבל כשהבנו שאנחנו לא יכולים לנצח את האינטרנט, החלטנו לנצל אותו לטובתנו: גם אנחנו עסוקים בלהוציא החוצה דיסאינפורמציה, מידע שהוא לא נכון לגבי התוכנית וזה מייצר סקרנות. בעולם של פייסבוק, טוויטר והסלולר -השימוש באינטרנט מכפיל את התהודה שלנו.



"חשוב שנדע לשחק את המשחק הזה כי הוא יכול לעזור לנו להעצים את המותג שלנו. מפיקי הריאליטי חייבים לדעת לשחק עם המותג באינטרנט ומי שיתעלם מזה לא ישרוד בעידן הנוכחי".



אז אתה יוצא נפגע או נשכר מההדלפות של הישרדות?



"אין ספק שהייתי מעדיף שזה לא יקרה, אבל אנחנו בהחלט יודעים להפוך את הרשת לעוד כלי שעוזר לנו בקידום התוכנית. עד שלא נראה את תוכנית הגמר לא נדע אם מה שיצא ברשת זה נכון או לא. ההדלפה הזו מייצרת אצל הגולשים והצופים סקרנות".



"מי שרוצה לדעת - יודע"



קדרון מודה שעל אף אהבתו לטלוויזיה, הוא פועל כבלוגר כדי להפיץ כמה שיותר מידע שיהרוס לצופים את ההפתעה בתוכנית הגמר. "אין כאן שום מתח, כל מי שרוצה לדעת מי יהיה בגמר יודע", הוא אומר.



נכון, אבל אתה פועל כדי להפיץ את המידע והורס את המתח בתוכנית.



"המטרה שלי לא היתה להרוס. פירסמתי את הקובץ כדי להוכיח שההפקה מתכננת את הכל ושאין כאן ריאליטי אלא דרמה מתוסרטת מראש. הצופים צריכים לדעת שמדובר בשחקנים בתוכנית דרמה - ולא בדמויות אמיתיות בתוכנית ריאליטי".



לטענת קדרון, הוא פעל על בסיס סטנדרטים עיתונאיים והצליב את המידע שברשותו: "בדקתי את המסמך מול שלושה מקורות שקשורים להפקה. לאחר שאישרו את הפרטים החלטתי להפיץ אותו. כעת הם כנראה יצטרכו לכתוב תסריט חדש".



חברות ההפקה אומרות שהן עושות כל שביכולתן כדי להגן על המידע מפני דליפה לאינטרנט. האם קבלת מידע כזה כרוכה בפריצה לחשבונות אי מייל של חברי ההפקה?



קדרון: "לא שידוע לי. אני לא פרצתי לכתובת מייל מעולם. ככל שאני יודע, גם המקור שלי לא פרץ. אני מוודא שאין פעילות פלילית עד כמה שאני יכול".



מפיקים פרנואידים



לטענת גיא פינס, שמסקר מזה שנים ארוכות את עולם תוכניות הריאליטי בתוכניתו המשודרת כעת בערוץ 10, "הבלוגרים ופייסבוק מייצרים כאב ראש גדול מאוד לחברות ההפקה ולערוצי הטלוויזיה. האינטרנט והסלולר זאת המציאות התקשורתית החדשה, שכל מי שחי ויוצר כאן צריך לדעת לשחק על פי כללי המשחק. השליטה על המידע כבר מזמן לא בידיים שלהם.



"מפיקי תוכניות ריאליטי היו פרנואידים מאז ומתמיד ופחדו מדליפת מידע. האינטרנט הופך את הפחד הזה לקיצוני יותר. פעם הם היו מחתימים את המשתתפים על חוזה דרקוני והיו רגועים יחסית, אבל כיום גם זה כבר לא מונע את דליפת המידע. האינטרנט מחייב אותם למצוא דרך אחרת לייצר מניפולציות על הצופים ועל המתמודדים".



מה קורה בחברות ההפקה ברגע שמידע כזה דולף החוצה?



"אני מעריך שבחלק מהמקרים, כאשר זה מתאפשר, הם מצלמים מחדש חלק מהסצינות.



"אני בטוח ש'הישרדות', למשל, רק תרוויח מההדלפה הזו", מסכם קופרמן את הנושא. "זה מייצר שיחה רחבה יותר על התוכנית בקרב הצופים והגולשים. לכן גם הדליפות לאינטרנט הן כלי שיווקי שאפשר לנצל אותו לטובת התוכנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully