וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספא, בריכה וקומפוסט בלובי

מאת רותי לוי

2.8.2010 / 7:02

ארוחת בוקר ממרכיבים אורגניים מקומיים, חדרים הבנויים מחומרים טבעיים, מי בריכה מלוחים ואורחים שעוזרים במיון האשפה למיחזור - הביקוש לחופשות בבתי מלון אקולוגיים ברחבי העולם עולה, ועמו ההיצע. מהם המאפיינים של בתי המלון האקולוגיים וכמה תעלה חופשה משפחתית ירוקה



>> כשיעל גולן יוצאת לנופש עם בני משפחתה היא מקפידה לחפש מלונות עם אג'נדה ירוקה. "הייתי בחופשה משפחתית במלון אקולוגי בבורנאו שבמלזיה, שבנוי על עמודים מעל פני המים כדי לא להרוס את הטבע באי שלידו. בנסיעות קצרות יותר, לטורקיה וליוון למשל, תמיד בחרתי במלונות קטנים בבעלות משפחתית, או בבתים פרטיים, כדי לעזור בפרנסתם של עסקים קטנים", היא מספרת.

לדברי גולן, חשוב לה למצוא מלון ירוק מכיוון שדרך החיים שלה ושל משפחתה היא להקטין במידת האפשר את טביעת כף הרגל האקולוגית על משאבי הטבע. "לצערי, תיירות ברובה אינה חלק מאורח חיים מתחשב. ואולם באחרונה עלו עסקי התיירות על 'הטרנד הירוק' ופתחו אפשרויות חדשות. לכן חשוב לי לעודד את התיירות הירוקה ואת העוסקים בה".



בשנים האחרונות התרחבה התיירות האקולוגית מנישה השמורה לעשירים בלבד שמעוניינים לשמור על הסביבה לענף שפונה לציבור גדול יותר. 84% מהלקוחות של אתר התיירות expedia.com מעוניינים במלונות ירוקים ומוכנים לשלם עבורם מחיר הגבוה ב-5%.



בסקר האחרון של אתר travelocity ב-2009 נמצא כי 59% מהמשיבים ענו כי לדירוג ירוק תהיה השפעה על בחירת המלון שלהם. גם בהוצאת מדריכי הטיולים "לונלי פלאנט" כבר הבינו שיותר ויותר מטיילים מחפשים מלונות שעומדים בקריטריונים אלה, והוסיפו פרקים מתאימים, לא לפני שערכו סקר על 24,500 מטיילים ומצאו ש-90% מהם מעוניינים בטיול ידידותי לסביבה.



"ירוק הוא האדום-לבן-כחול החדש (הצבעים בדגל ארה"ב)", קובע תומס פרידמן בספרו האחרון. לדבריו, "ירוק הופך לדרך החכמה, היעילה והזולה ביותר לעשות דברים". ואמנם, בניגוד לשנים שבהן שהייה במלון אקולוגי היתה יקרה מאוד, כיום יש מגוון רחב יותר של מחירים בדיוק כמו במלונות אחרים, והתעריף לא נקבע בהתאם לרמת האקולוגיות, אלא בהתאם לרמת החדרים והשירות.



מהי תיירות אקולוגית, ואיך מגדירים מלון אקולוגי? תיירות אקולוגית אידיאלית היתה, כך נראה, לצאת לטיול רגלי או לרכוב על אופניים - אמצעים שבהם קשה להגיע למקומות מרוחקים. תיירות אקולוגית מציאותית יותר מבקשת מהמטיילים שכבר טסו במטוס זולל דלק ומבתי הנופש שכבר בנו ג'קוזי מפואר להפגין מודעות סביבתית. מודעות מסוג זה באה לידי ביטוי בחיסכון במים, מיחזור מי האמבטיה לצורך השקיה לצד הפרדת פסולת.



בשביל שינוי קטן במלון שלא נבנה מלכתחילה על טהרת האקולוגיה מדובר בתהליך לא פשוט, תוכניות הדרכה וכללים שמשנים את עבודתם של אנשי התחזוקה והניקיון.



גם בעלי המלונות הבינו שההשקעה משתלמת, ופרסום המלון ככזה שדואג לאיכות הסביבה עשוי להיטיב עם ההכנסות. עם זאת, לא כל מלון שמציב פחים כחולים בחניה מועמד לתואר הנחשק "אקולוגי". "ברחבי העולם יש יותר מ-60 תוכניות הסמכה לתווית אקולוגית", אומרת מיכל וימר לוריא, מנהלת עמותת תיירות אקולוגית ובת קיימא ישראל. לפני כשנתיים, אומרת לוריא, התפתחה יוזמה בשם gstc שהוביל האו"ם. "במסגרת היוזמה גובשו 37 קריטריונים, שהם המינימום ההכרחי שכל עסק צריך לשאוף לקיימם. כשסוכן נסיעות ישראלי וסוכן צרפתי ימכרו חבילות, לכולם יהיה ברור באיזה סטנדרט הם עומדים".



העמותה שהקימה לוריא מסייעת לבעלי עסקים תיירותיים להיות או ליהפך לעסקים אקולוגיים התורמים לסביבה ולקהילה שבה הם נמצאים, באמצעות הסברה, פרסום, הדרכה וייעוץ. אתר העמותה מפרסם עסקים ישראליים שהוכיחו כי הם פועלים למזעור השפעתם על הסביבה והקהילה ותורמים לשימור והגנת הסביבה ולרווחת הקהילה המקומית. עם העסקים נמנים שבעה בתי מלון, מוטלים ואכסניות כמו מצפה הימים בראש פינה, מלון לוט בים המלח ומלון השרון בהרצליה.



בחרנו להציג כמה מלונות בעולם שמפגינים מודעות אקולוגית מתקדמת במיוחד. חיפשנו מלונות שכבר בהקמתם החזיקו באג'נדה סביבתית. מלונות מסוג זה הם בדרך כלל קטנים ומציעים מספר חדרים מצומצם, ולכן התפוסה שלהם מתמלאת במהרה. הקפדנו להציג מלונות שנותרו בהם חדרים פנויים באוגוסט ובתקופת החגים, במחירים מגוונים.



פרויקט אקולוגי חלוצי



המלון: oekotel



המקום: המבורג, גרמניה



המלון הוקם בפרבר שקט בעיר כפרויקט אקולוגי חלוצי. הוא נבנה מחומרים ידידותיים לסביבה ותוך הקפדה על צריכת אנרגיה נמוכה, רוהט בעזרת חומרים טבעיים ומגיש ארוחת בוקר ממוצרים אורגניים.



למלון מערכת איסוף מי גשמים לצורך הדחת אסלות ועל גגו מותקנים תאים פוטו-וולטאיים ליצירת אנרגיה סולארית. כל אלה מעוצבים בעיצוב מודרני והחדרים מרווחים. המלון מציע 23 חדרים: חמישה חדרי יחיד, 12 חדרים זוגיים, שלוש סוויטות ושלוש דירות למשפחות.



מחיר: לילה לזוג עם ארוחת בוקר - 517 שקל, תוספת לילד - 74 שקל



לפרטים: www.oekotel.de



ממחזרים על הפירנאים



המלון: orri de planes



המקום: מזרח הפירנאים, צרפת



בית המלון נבנה על שרידי חווה ישנה עשויה עץ ואבן. הוא ממוקם למרגלות הר, 1,550 מטר מעל פני הים, בעיירה זעירה ובסביבה טבעית יפהפייה. באתר בית המלון מפורסמת אג'נדה מלאה של אחריות אקולוגית, ובין השאר: ארוחות ממוצרים מקומיים ואורגניים, מיחזור קבוע של נייר, פלסטיק וזכוכית וכן שימוש במוצרי ניקיון מתכלים. בבית המלון מציינים כי ההתקנה הסולארית התרמית מכסה את רוב צריכת המים החמים וההסקה ומאפשרת לבית המלון לקנות ולמכור חשמל ירוק. מי הבריכה מטופלים בשיטה של המלחת המים ומיתקן אלקטרוליזה שמייצר כלור מתוך המלח שבמים.



מחיר: לילה לזוג עם ארוחת בוקר - 296 שקל, תוספת לנער - 123 שקל, לילד עד גיל 11 - 98 שקל.



לפרטים: www.orrideplanes.com



חדרים שמתמזגים בטבע



המלון: treehotel



המקום: כפר האראדס, שוודיה



חדרי המלון תלויים על עצים ברחבי יער אורנים בגובה של ארבעה עד שישה מטרים מעל פני הקרקע. כיום המלון מונה שישה חדרים ואת האטרקציה של סאונה על העץ. כל חדר מעוצב בסגנון ייחודי שעליו יעיד שמו - "קוביית מראה", "התא", "חדר עם נוף", "החרוט", "קן הציפורים" ו"העב"ם". שלושת האחרונים משתרעים על 30 מ"ר ומתאימים לאכלס משפחה בת ארבע נפשות. בתכנון: 18 חדרים מקוריים נוספים עד 2015. החדרים מכילים מערכת מים חסכונית, שירותים נעדרי אינסטלציה מלאכותית, ובחורף מופעל חימום שמסופק ממקור חשמל ידידותי לסביבה.



מחיר: זוג ללילה עם ארוחת בוקר - 1,990 שקל, תוספת לילד- 210 שקל



לפרטים: www.treehotel.se/en



הפתעות למגיעים ברכב היברידי



המלון: golden arrow lakeside resort



המקום: לייק פלסיד, מדינת ניו יורק



בית המלון ממוקם בעיירת הסקי היוקרתית לייק פלסיד ומתחייב להשתמש במוצרים ידידותיים לסביבה. המלון מעודד את מבקריו למודעות סביבתית ומחלק שקית ירוקה עם הפתעות למבקרים שיגיעו ברגל, באופניים, בסקי או ברכב היברידי. השקית היא רב-פעמית ובה מוצרים ממוחזרים ועבודות יד מקומיות. לפני שנתיים השלים המלון את בניית הגג הירוק שלו. הגג מכוסה צמחים ומשמש בית גידול לציפורים וחרקים, ובמקביל משמש אמצעי בידוד חוסך באנרגיה. בית המלון מצהיר כי הוא זוכה לשיתוף פעולה של 85% ממבקריו שלוקחים חלק במיון האשפה שנשלחת למיחזור. הילדים יוכלו לקבל ספר שהכין אחד העובדים שבעמודיו המלצות לפעולות ירוקות פשוטות שאפשר ליישם בבית.



מחיר: לילה בחדר לארבעה - 875 שקל.



לפרטים: www.golden-arrow.com



להכיר פרות מיניאטוריות



המלון: quamby pines



המקום: צפון טזמניה, אוסטרליה



בית מלון כפרי ולצדו חווה אותנטית. בבית המוצע למשפחות שני חדרים שיכולים לאכלס שני מבוגרים ועד חמישה ילדים.



בית המלון פועל למען יוזמות סביבתיות: מסביב לחווה ניטעו כ-1,000 עצים, בעלי המלון לקחו חלק ביצירה ותחזוק של ביצה באזור והם דואגים להשתמש בדשנים אורגניים ללא תרסיס כימי במטעים של עצי תפוח, אגס, שזיף, דובדבן וגפן. החווה עצמה היא מוקד משיכה לציפורים ובעלי חיים תועים. הילדים יוכלו ללטף את הפרות המיניאטוריות שגדלות במקום, את אייל המחמד ואת ארנב הבית. בימים אלה החווה מוצעת למכירה תמורת 650 אלף דולר.



מחיר: לילה לזוג - 375 שקל, תוספת לילד עד גיל 15 - 51 שקל.



לפרטים: www.quambypines.com.au



מעודדים רכיבה על אופניים



המלון: hooha - בית לרוכבי אופניים



המקום: כפר תבור, ישראל



בית המלון הייחודי הוקם על מבנה קיים. זהו בית לרוכבי אופניים שרוצים לטייל בגליל התחתון. אפשר לצאת מהמלון לטיולי שטח ולרכיבות כביש מאורגנות עם רכב ליווי ומזון, וכן לרכיבה עצמאית עם מפות שהכינו עבורכם הבעלים. כמו כן קיים שירות השכרת אופניים ומושבים לילדים, שירות תיקונים וחילוץ בשטח. בנוסף, ניתן להזמין הדרכות מקצועיות.



בעלי המלון נרתמו לעזרת עובדי קק"ל לשיקום יער בית קשת שנשרף במהלך מלחמת לבנון השנייה. ב-2008 נחנך השלב הראשון בפרויקט שיהפוך את היער לפארק שבילי אופניים.



מחיר: לילה לזוג - 480 שקל, תוספת מיטה לילד מעל גיל 12 - 100 שקל.



לפרטים: hooha.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully