וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית האובדנית של מנכ"ל BP

מאת ג'פרי סטמפס וג'סיקה ליפנק

2.8.2010 / 7:02

הטענה כי ארגון שטוח הוא ארגון טוב יותר היא לעתים אשליה. במקרה של המשבר בחברת BP, להשטחת הארגון היו השלכות חמורות



>> "אני לא מתחמק מתשובה. פשוט לא הייתי מעורב בתהליך קבלת ההחלטות". "זאת היתה החלטה שלא היה לי בה חלק". "אין לי שום אפשרות לדעת על איזה בסיס התקבלה ההחלטה הזאת".

האם מנכ"ל bp, טוני הייוורד, שנשא דברים בשימוע שנערך באחרונה בקונגרס, יצר במו ידיו את התנאים שגרמו לכך שהדמות הסמכותית ביותר בחברה שלו, הוא עצמו, נותר מחוץ למעגל קבלת ההחלטות? האם ייתכן שאסון דליפת הנפט במפרץ מקסיקו נוצר בין היתר כתוצאה מכשל ארגוני בהיקף גדול?



כשמונה הייוורד לראשות bp באוקטובר 2007, הוא הכריז על תוכנית נועזת של ארגון מחדש, שבאמצעותה קיווה "לשפר את הביצועים על ידי הפשטת מבנה החברה". הייוורד ביקש ליצור ארגון "שטוח יותר" בכך שהפחית את מספר דרגי הניהול בחברה מ-11 ל-7. אולם הארגון מחדש של bp התברר כצעד אובדני. הוא הפחית במידה דרמטית את יכולתה לקבל החלטות טובות וחיזק דווקא את יכולת הפצת ההחלטות, שהלכו ונעשו גרועות יותר.



בכל ארגון גדול המנהלים מקבלים החלטות ומנסים להפיץ אותן לכלל הארגון. היררכיות, לפיכך, יש לאפשר קבלת החלטות מורכבות ולתקשר אותן בנתיבים הקצרים ביותר. הבעיה נוצרת כשהצרכים מתנגשים: הדרישה לתקשר טוב יותר מובילה לארגון שטוח יותר, מהלך שמפחית את מספר הדרגים ומגדיל את גודל הצוותים. ואולם, הצורך לקבל החלטות טובות יותר מוביל לארגון עמוק יותר, מהלך שמגדיל את מספר הדרגים ומכווץ את גודל הצוותים.



הסיכון הניצב בפני ארגון כמו bp, המנסה להפחית את דרגי הניהול, הוא שהמהלך עשוי לפגוע ביכולתו לנהל תהליכים מורכבים. כשמדובר בקבלת החלטות, כל הוראה מגבוה שמאלצת תת-מחלקות ליהפך לשטוחות יותר ודוחפת את הצוותים להתרחב מבלי להתחשב בנסיבות, היא הוראה טיפשית.



הרעיון ש"שטוח יותר הוא טוב יותר" הוא לא יותר מאשליה. ארגונים הם מורכבים; המנהיגים חייבים למנוע הומוגניות באזורי התקשורת בחברה וביכולות קבלת ההחלטות שלה. אזורים אלה נוצרים דרך רשתות של צוותים שמקבלים אינספור החלטות ברמה המקומית. חברות חייבות ללמוד להתמודד עם מורכבות שהולכת וגדלה, ולא להתעלם ממנה - למענן, ולמעננו.



-



הכותבים הם מייסדי נט-אייג' ייעוץ ארגוני, וחיברו כמה ספרים יחד



-



הסוגיה: האם ארגון שטוח הוא אכן יעיל יותר?



הפתרון: לא בהכרח. לעתים המבנה פוגע ביכולת לקבל החלטות מורכבות



הדרך: בדקו אם השטחת הארגון מסייעת או מזיקה לתהליכי קבלת החלטות נכונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully