וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית השקלית בעוד שנה: 2.5%

יוסי מעלם

2.8.2010 / 7:02

ציפיות השוק



>> עד לאחרונה המשבר באירופה היה במרכז ענייני הכלכלה הגלובלית. ואולם בשבועיים האחרונים עלו לכותרות הנתונים מהמשק האמריקאי והסיני. האומדן של צמיחת התוצר בארה"ב ברבעון הראשון תוקן כלפי מטה, והצביע על ירידות חדות בהשקעה בנדל"ן.

החולשה בשוק הנדל"ן בארה"ב התבטאה גם במכירות נמוכות מהצפוי של בתים חדשים וקיימים במאי. נתונים אלה, בנוסף לנפילה דרמטית של כ-10 נקודות במדד אמון הצרכנים, החשש מהאטת קצב הצמיחה בסין והודעת מודי'ס כי היא עלולה להוריד את דירוג האשראי של ספרד, הביאו להמשך ירידת התשואות בשוק איגרות החוב בארה"ב.



על רקע המשבר באירופה הגיעו המדינות המפותחות בעולם להכרה כי החובות הפיסקליים הגבוהים אינם בני קיימא. חלקן אף החלו לנקוט בצעדים ראשוניים במטרה להוריד את הגירעונות התקציביים בשנים הקרובות לרמות סבירות.



תהליך זה, שיימשך תקופה לא קצרה, מעיד על הקושי בהתאוששות הגלובלית מעבר לטווח הקצר. על פי הערכות של קרן המטבע הבינלאומית, בשנים הקרובות קצבי הצמיחה ברוב המדינות המפותחות יהיו נמוכים בהשוואה לקצבי הצמיחה ב-2010.



מצד שני, המדינות המתפתחות - ובראשן סין והודו - נהנות משיעורי צמיחה גבוהים. אלא שהצמיחה במדינות אלה נתונה לשני איומים. האחד קשור לרמת האינפלציה הגבוהה במדינות אלה, שגרמה להעלאות ריבית בהן (וגם בכמה מדינות מפותחות). האיום השני מגיע מכיוון בועת הנדל"ן שמתפתחת בסין. האינפלציה בסין תושפע גם מההעלאות האחרונות בשכר המינימום במדינה, שעלולות להגביר את הלחצים האינפלציוניים.



האינפלציה בארה"ב בשנה האחרונה היא נמוכה - 2% בלבד. אינפלציית הליבה, שעליה מבסס הבנק הפדרלי האמריקאי את החלטתו בנוגע לריבית, היתה בשנה האחרונה נמוכה אף יותר - 0.9%. בנוסף, הנתונים הריאליים מעידים על היעדרם של לחצים אינפלציוניים בתקופה הקרובה. מהודעת הבנק הפדרלי האחרונה ניתן להבין שהריבית תמשיך להיות נמוכה במשך תקופה לא קצרה. גם באירופה לא ניכרים כיום לחצים אינפלציוניים.



המצב בישראל הוא שונה. בסקירה המוניטרית האחרונה של בנק ישראל נאמר כי החזאים הפרטיים צופים לשנה הקרובה אינפלציה של 2.6%. גם הציפיות הנגזרות משוק ההון הן סביב הגבול העליון של יעד המחירים.



הדילמה של בנק ישראל תיוותר גם בחודשים הקרובים, כאשר בכל חודש יעמדו על כפות המאזניים האינפלציה הצפויה הגבוהה מצד אחד והמצב הגלובלי מצד שני. חילוקי הדעות בין החזאים השונים בישראל בחודשים האחרונים מבטאים את הקושי להעריך מה יקרה לריבית ברמה החודשית.



נכון שיש חשיבות להערכות קצרות טווח אלה, אך המגמה היא החשובה יותר. כלומר התשובה לשאלה באיזה חודש תחול העלאת ריבית היא חשובה פחות: בחלק מהחודשים תיטה כף המאזניים לצד האחד - ובחלקם לצדה השני. ההערכה היא שהריבית בעוד שנה תגיע לכ-2.5% - כפי שמגלמת גם תשואת המק"מ לשנה, שהיא כיום 2%.



-



הכותב הוא כלכלן המאקרו הראשי בבית ההשקעות אנליסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully