וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ירי הטילים לאילת לא יפגע בתיירות"

אלון שן

2.8.2010 / 11:00

ראש המרכז לחקר התיירות באוניברסיטת חיפה אמר, כי להתקפת הטרור על אילת לא יהיו השלכות תיירותיות מרחיקות לכת. "הישראלים לא יעזבו את אילת"

מערכת וואלה!

(צילום: רן שאולי עריכה: יאיר דניאל)

ירי הטילים על אילת הבוקר (יום ב'), בשיאה של עונת התיירות, לא ישפיע על ענף התיירות בעיר בטווח הקרוב, כך מעריך פרופ' יואל מנספלד, ראש המרכז לחקר התיירות באוניברסיטת חיפה. "הנסיון המחקרי בנושא הקשר בין ארועי טרור ותיירות מראה כי להתקפות טרור ספורדיות, ובעיקר לכאלה שלא יצרו נפגעים בנפש, אין השלכות תיירותיות מרחיקות לכת וגם אם מתרחשת פגיעה נקודתית היא מסתיימת מהר".

לדבריו של מנספלד, ישנן מספר סיבות עיקריות מדוע ירי הטילים מהבוקר לא ישפיע על התיירות. סיבה אחת היא העובדה שאילת פסקה מזמן להיות עיר תיירות בינלאומית וכ-90% מהתיירים שמגיעים אליה הם ישראלים, הרגישים פחות לאירועי טרור מסוג זה וסביר להניח שבעקבות אירוע בודד לא יעזבו את אילת. גם הירידה הדרמטית בביקושים לנופש ישראלי בטורקיה חיזקה את מעמדה של אילת בעיני הנופש הישראלי, ונראה שאירוע בודד של ירי טילים לא ישנה מצב זה.

בנוסף, להערכתו של מנסלפד, גם תיירות החוץ אינה בסכנה. "חדשות טרור אמנם מנופחות באופן מוגזם על ידי התקשורת אך הן מוחלפות מהר מאוד בחדשות אחרות וטריות יותר ממקומות אחרים, כך שלמעשה, אירוע הטרור יורד מהר מאד מסדר היום. בנוסף, תיירים נוטים להעריך, לעיתים בצורה מוטעית, כי לאחר אירוע כזה המדינה המארחת תפעל ככל יכולתה למנוע הישנות של מקרים דומים, כך שבעצם לאחר אירוע כזה, המקום הוא 'בטוח יותר'". סיבות נוספות לכך שאירוע טרור ספורדי משפיע בצורה מועטה הן זיכרונו הקצר של התייר הנובע מהדחף והרצון העז לצאת לנופש, תחושת ה"לי זה לא יקרה", ההפסד הכספי בשל ביטול החופשה, לחץ של המשפחה והקושי למצוא יעד חלופי, בעיקר כעת - שיא עונת התיירות בישראל, אירופה וארצות הברית ועוד.

אולם למרות היעדר הנזק לטווח הקצר, האירוע חייב להדליק נורת אזהרה תיירותית לא רק בישראל, אלא גם בירדן ובמצרים, טוען מנספלד. "נוצר פה מצב רגיש שלמדינות המעורבות, ובעיקר לישראל ולירדן, אין יכולת ממשית למנוע המשך של ירי מסוג זה מכיוון סיני. במידה ואירועים כאלה יחזרו על עצמם, המקום כן יתקבע בתודעה התיירותית כמקום מסוכן, דבר שישפיע כמובן על התיירות הנכנסת לאילת, עקבה וחופי סיני". מנספלד הוסיף כי בחודשים האחרונים נעשה מאמץ מצד גורמים תיירותיים למתג את אילת מחדש כעיר תיירות בינלאומית המתחרה במוצרי התיירות החדשים בעקבה ובסיני. "במידה מסוימת הצליחה בשנים האחרונות העיר למשוך אליה תיירות חוץ בחודשי הקיץ ויש לקוות כי האירוע שהתרחש היום אכן היה חד-פעמי".

"באילת נרשמים ביקושים גבוהים"

שר התיירות סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו) התייחס הבוקר לרקטות שנורו לעבר אילת. לדבריו, "אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות. לא צריך להיכנס לפאניקה ולעורר מהומה שתמוטט את תעשיית התיירות. באילת נרשמים ביקושים גבוהים, הן לתיירות פנים והן לתיירות נכנסת. צריך למצות את הסוגיה בכלים המקובלים בהיבט הביטחוני, תוך מיצוי שיתוף הפעולה הפורה עם הרשויות בירדן ובמצרים".

שבי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת מסר: "לדעתי בטווח המיידי לא תהיה לירי הטילים השפעה ונוסעים לא יעזבו. התפוסה באילת ברובה היא של ישראלים ולא סביר שהם יעזבו כי הם מתורגלים". לגבי ההשלכות לטטוח הארוך, טען שי כי אילת ידועה כעיר חסינה מלבד אירועים בודדים. "אני מקווה כי גם זהו אירוע מבודד איתו נוכל להתמודד. התיירות הזרה מגיעה לאילת באוקטובר וזה מותיר לנו חודשיים-שלושה על מנת שהסיפור ידעך והאפקט ייעלם, בתנאי כמובן שמדובר באירוע בודד".

בכירה בהנהלת אחד ממלונות העיר עקבה שבירדן מסרה לוואלה! חדשות כי שמעה מביתה בעיר את הדי הפיצוץ בשעות הבוקר אך במלונות הכל מתנהל כרגיל. "רוב אורחי המלונות אינם מעודכנים כלל על כך ששוגר טיל לעבר העיר ושנפצעו מספר אנשים ברחוב", מסרה. "כרגע הכל כרגיל, אין בהלה, כולם ממשיכים בחופשה שלהם וכוחות הביטחון מטפלים בנושא. אנחנו רגועים לגמרי ולא חוששים".

בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully