וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האוצר הוא הנהנה הגדול ממחירי הדירות"

צבי זרחיה

2.8.2010 / 15:00

ח"כ כרמל שאמה אמר כי האוצר מעשיר את קופתו בכל שנת בועה במיליארדי שקלים הן מגידול במסי הרכישה והשבח, ובעיקר ממכירת קרקעות למינהל מקרקעי ישראל

הפתרון להצפת השוק בדירות: יינתן פטור ממס שבח על מכירת דירות מגורים החייבות במס למשך שנה, ובכך ניתן יהיה לעודד מחזיקי דירות להשקעה למכור את דירותיהם בזמן הקרוב - כך מציע ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) במכתב לשר האוצר יובל שטייניץ.

לפי הצעתו, שר האוצר יודיע על פטור ממס שבח על מכירת דירת מגורים עד סוף שנת 2011. המוכר לא יוכל לרכוש דירת מגורים במשך שנה מיום המכירה. זאת כדי למנוע דלת מסתובבת בשוק בצורת חזרת כספי המכירה כביקושים בשוק. שווי הדירה הנמכרת צריך להיות נמוך מ-4 מיליון שקל, וזאת משום שאין למדינה אינטרס לעודד מכירת דירות יוקרה, כאשר הדירה הנמכרת נרכשה לפני ה-1 בינואר 2010. משרד האוצר יודיע כי עד לתום תקופת הפטור יבחן צעדים לצמצום מסלולי הפטור הקיימים היום בחוק.

שאמה, שמאי מקרקעין במקצועו, אמר כי "בישראל קיימת חבות במס שבח על רווח הוני שנוצר ממכירת נכס מקרקעין. לצד החובות, קיימים שורה של מסלולי פטור על דירות מגורים, שהעיקרי ביניהם הוא הפטור של מכירה פעם ב-4 שנים. בפועל, ההכנסות ממס שבח על דירות מגורים הוא שולי ונאמד בפחות מ-100 מיליון שקל בשנה, שלא מעט מהם מגיע מעסקאות כפויות (כינוסי נכסים, גירושים וכיו ב).

לדבריו, פטור ממס המוגבל בזמן יהווה תמריץ מפתה לבעלי דירות רבים להקדים מכירת דירות המוחזקות לצרכי השקעה. אמצעי זה יגדיל באופן מיידי את היצע הדירות בשוק וילחץ את מגמת המחירים כלפי מטה ויהווה צעד משלים לתוכניות הטווח הבינוני והארוך לטיפול בהגדלת ההיצע.

"באם האוצר לא יודיע על כוונתו לקדם חקיקה, מייד עם החזרה מהפגרה אגיש הצעת חוק פרטית כאמור לעיל. האוצר הוא הנהנה הגדול מבועת מחירי הדיור - הוא מעשיר את קופתו בכל שנת בועה במיליארדי שקלים הן מגידול במס רכישה ומס שבח ובעיקר ממכירת מקרקעי המדינה על ידי המינהל.

"חובתה של המדינה, הן כמי שנהנת לאזן את הפגיעה של חסרי המקרקעין או הדיור בישראל לא רק בתוכניות שפירותיהן יבשילו בעוד מספר שנים, אלא גם בצעדים בעלי השפעה מיידית דוגמת ההצעה כאמור, וכן הגדלת הסיוע בשכר הדירה לאוכלוסיות מוגדרות שהסיוע הקיים מזמן איבד מערכו לנוכח עליות המחירים החדות", הסביר שאמה. "בעבר הצעתי לאוצר העלאת מס רכישה בגין רכישת דירות להשקעה וזאת בכדי לצנן את הביקושים הספקולטיביים כפי שיישמה ממשלת הונג קונג", ציין שאמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully