וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס הכנסה יפצה איש עסקים ב-10,000 שקל בגין עיקול מכונית שלא כדין

עמית בן-ארויה

2.8.2010 / 15:28

בני הזוג לבית המשפט: השומה נקבעה מבלי שהיה חוב אמיתי



בית משפט השלום בתל אביב פסק לפני שבוע פיצוי בסך 8,000 שקל לאיש העסקים יעקב שוטן, לאחר שצוות גבייה של מס הכנסה עיקל את רכבו מבלי שהוכח שנשלחה קודם לכן התראת חוב בדואר.



יעקב שוטן, שהיה מבעלי מכון הכושר אברי-באדי ומפעל הצבע ג'לסיד אותו מכר ליצחק תשובה, רכש ב-91' קרקע באזור התעשייה סגולה שבפתח תקוה. חודשים אחדים לאחר מכן דווחה העסקה במס הכנסה והאיש חויב במס רכוש. המס שולם במשך השנים חוץ מבשנת 99'. משנת 2000 כבר לא היה צורך לשלם את המס כי הקרקע הפכה לבנויה.



ב-2005 הודבקה על דלתם של יעקב ומרים שוטן "התראה לפני פריצה ועיקול - הודעה על ביצוע פעולה בכוח". בטופס המצורף נרשם כי הפריצה תתבצע תוך 48 שעות, אם לא ישולם חוב של 11 אלף שקל. התובעים שהו, לגרסתם, בסוף שבוע ארוך בצפון וראו את המודעה ימים אחדים לאחר שהודבקה.



בני הזוג לא הספיקו לבדוק את פשר העניין, משום שיום לאחר שובם מהצפון, בשש וחצי בבוקר, הגיע צוות גבייה ועיקל את רכבם. שוטן רצה לשלם במקום באמצעות צ'ק אך הצוות דרש כסף מזומן.




באותו היום פנה שוטן למשרדי מיסוי מקרקעין, ושילם 8,500 שקל לאחר שניתנו לו הקלות ברכיבי קנסות הצמדה וריבית. העיקול בוטל והרכב שוחרר, לאחר ששוטן נאלץ לשלם 1,300 שקל בגין הוצאות אחסון, פריצה, עיקול והעברה.



טענה מרכזית של בני הזוג היא שהשומה נקבעה מבלי שהיה חוב אמיתי. הקרקע הפכה מפנויה לבנויה ב-98', ולכן לא היה מקום להוצאות שומת מס רכוש ל-99'. עוד טענו כי כלל לא ידעו על קיום החוב מכיוון שלא קיבלו כל דרישת תשלום.



מנגד טענו במס הכנסה כי מעולם לא נמסר למס הכנסה כי הקרקע הפכה לבנויה ולכן יש לחייב במס רכוש. מס הכנסה הציג במשפט פלט מחשב שלפיו נשלח מכתב לבני הזוג שוטן באוגוסט 2005. בפלט אין אזכור לתוכן המכתב. כן נרשמה בו המלה "הערה" אך לידה לא נרשם דבר. השופטת ארנה לוי קבעה לא ניתן להסתמך על פלט זה כהוכחה למשלוח דואר שבו צוין החוב הנדרש לתשלום. העד היחיד שהובא לעניין זה כלל לא טיפל במשלוח, והמכתב לא הוצא על ידי משרדו, אין לו ידיעה מתי ובאיזה אופן נערכו רישומי המחשב.



לגישת השופטת, ראיה זו אינה קבילה וגם אם היתה קבילה לא היה לדבר כל משקל. כל ניסיונות מס הכנסה לאתר עותק של המכתב במהלך המשפט עלו בתוהו.



אמנם שוטן לא הוכיח כי העביר למס הכנסה הצהרה בהתאם לחוק מס רכוש בדבר שינוי הגדרת הקרקע, אך רשלנות מס הכנסה באיתור המכתב וההוכחה כי שוגר לבני הזוג שוטן הובילו להפסד במשפט.



בגין עוגמת הנפש הכרוכה בעיקול הלא חוקי פסקה השופטת לוי לבני הזוג 8,000 שקל, ו-1,600 שקל נוספים בגין שכר טרחת עורך דין. לוי פסקה לבני הזוג החזר של 1,300 שקל כשהם נושאי הצמדה וריבית. היא דחתה טענות נזיקיות אחרות של בני הזוג, כמו כאלה שאירעו אגב גרירת הרכב. בני הזוג יוצגו על ידי עו"ד שלומי תורג'מן ממשרד אפיק תורג'מן.



(ת"א 30077-07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully