וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: המדינה חייבת לציית לפסקי הדין - רק כך ייבנה אמון הציבור בממשלה

נורית רוט

2.8.2010 / 16:18

מיגון בתי ספר בשדרות ובעוטף עזה ובג"ץ עמנואל הם רק חלק מפסקי דין שהוצאו אך לא קויימו



עקב טענות שנשמעו נגד המדינה על כך שאינה מצייתת לפסקי דין של בג"ץ ושל בתי המשפט לעניינים מינהליים שניתנו נגדה, פירסם אתמול היועץ המשפטי לממשלה הנחיה חדשה בו הוא מצהיר כי: "הציות לפסקי דין הינו חובה המוטלת לא רק על תושבי המדינה וכל הבאים בשעריה, אלא בראש ובראשונה על המדינה עצמה".



היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, כותב בהנחיה כי למדינה עומדים כל האמצעים העומדים בפני כל אדם המבקש להתמודד עם פסק דין שניתן נגדו כמו הגשת ערעור על פסק הדין, בקשה לדיון נוסף ועוד. ואולם, "לאחר שמוצו האפשרויות הקבועות בדין ופסק דין או החלטה הפכו לחלוטים – ביצועם הינו חובה בסיסית המוטלת על המדינה". היועמ"ש מסביר כי "קיום פסקי דין שניתנו נגד המדינה על ידה, מהווה מרכיב חיוני בבניית אמון הציבור בממשלה ובמוסדות המדינה".



בתחילת השנה פנתה ליועץ המשפטי, עו"ד יהודית קרפ, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי, במכתב בו התריעה על פסקי דין שניתנו בשנים 2006-2009 נגד המדינה, ועדיין לא קוימו. בין הדוגמאות היו פסק דינו של בג"ץ ממאי 2007 שחייב את המדינה למגן בתי ספר בשדרות ובעוטף עזה, פסק הדין מאוגוסט 2009 שחייב את משרד החינוך לאכוף את שילובן של התלמידות הספרדיות במגמה החסידית שבבית ספר בית יעקב בעמנואל, ורשימה של 10 פסקי דין נוספים בתחומים הביטחוניים, המנהליים, והפוליטיים.



על מכתבה של קרפ השיבה נציגתו של ויינשטיין, הממונה בפועל על ייעוץ וחקיקה, קרן דהרי בן-נון, כי הדוגמאות שנמנו במכתב הן של "תיקים מורכבים ביותר, בחלקם בעלי משמעות תקציבית של ממש, בחלקם בעלי השלכות על צדדים שלישיים, בחלקם פסקי דין המחייבים קביעה של נהלים חדשים, ופעולות מינהליות שונות ומורכבות, אשר הצריכו בשל מורכבותם הארכות מועד עד למימוש פסקי הדין, ולא כפי שנטען משום שהמדינה נתנה יד לביזויים ולא עשתה די למימושם".



עם זאת הוסיפה הממונה כי אכן "קיים חסר בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, בנוגע להוצאה לפועל של צווי עשה כנגד המדינה", ולפיכך הוצאה ההנחיה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully