וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ מרחיב את הפטור מגיוס לאברכים

מוטי בסוק

3.8.2010 / 7:40

במסגרת דיוני התקציב, הממשלה החליטה לאפשר לאברכים בני 22 עם ילדים לקבל פטור - אך רק אם ישלימו שנת שירות אזרחי. התנועה לאיכות השלטון: "ההחלטה מעצימה אפליה"

שר האוצר, יובל שטייניץ, מתכנן להביא לממשלה באחד השבועות הקרובים הצעת חוק הקובעת כי תלמידי ישיבה בני 22 עם שני ילדים ישוחררו ללא תנאי משירות צבאי. מטרת ההצעה היא להביא להגדלת שיעורי התעסוקה של הגברים החרדים במשק.

לפי ההצעה, חרדים (גם מי שאינם לומדים בישיבות) לא ישרתו בצה"ל - לא מרצון ולא מכפייה. במסגרת החקיקה הקיימת כיום, מקומות עבודה רבים אינם מגייסים עובדים שלא שירתו בצבא.

לדעת שטייניץ, המהלך שהוא יוזם יביא לעלייה של ממש בשיעור העובדים בקרב הגברים החרדים, שהוא אחד מעקבי האכילס הגדולים של שוק העבודה בישראל.

כיום כ-65% מהחרדים אינם עובדים. חלקם עובד בעבודות באופן לא חוקי ולא משלם מסים. שינוי החוק ושחררום מצה"ל כבר בגיל 22 יאפשר לרבים מהם ללמוד מקצוע ולהשתלב בשוק העבודה הלגיטימי.

המהלך המתוכנן של שר האוצר בא בהמשך למהלך קודם שלו, שנעשה תחת מעטה חשאיות בישיבת הממשלה המרתונית לפני כשבועיים, לאישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים ל-2011-2012. בישיבה זו לחץ שר האוצר, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והסיעות החרדיות, לקבל החלטה שתאפשר לתלמידי ישיבות בני 22 ויותר שפרשו מהלימודים, להמיר את השירות הצבאי בשירות אזרחי של שנה, ומיד אחרי כן לצאת לשוק העבודה. קבלת ההחלטה בממשלה היתה למורת רוחה של מערכת הביטחון.

להחלטת הממשלה, שנשמרה בסודיות עד שלשום, לא קדם כל דיון בממשלה או בסיעות הקואליציה, וגם לא כל דיון יסודי בין האוצר למערכת הביטחון. עד להחלטת הממשלה האחרונה היה הצבא רשאי לגייס לשירות צבאי מקוצר כל מי שהחליט להפסיק את לימודיו בגיל 22 בישיבה חרדית. כך נקבע לפי חוק טל - שמרבית הציבור החילוני מתנגד להקלות בשירות הצבאי שמקנה החוק לצעירים חרדים - כי לחלופין חרדי היה רשאי לצאת לשנת שירות אזרחי, ומיד אחרי כן להצטרף לשוק העבודה.

החלטת הממשלה מלפני כשבועיים שללה מצה"ל, בניגוד לרצונו המפורש, את הזכות הראשונית לגייס בוגרי ישיבות בגיל 22 לשירות מקוצר, למשל לחטיבת הנח"ל החרדי. הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, התבטא באחרונה כמה פעמים נגד כל שינוי בחוק ונגד כל מתן אפשרות לחרדים בני 22, שנטשו את הישיבות, להשתמט משירות בצבא.

לא יהיה תמריץ לשרת בצבא

בנושא אחר סוכם באמצע יולי כי על דעת משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון על הקמת צוות שידון בהצעת האוצר, שהובלה על ידי שר האוצר, לשחרר את בחורי הישיבות מכל שירות, צבאי ואזרחי, מגיל 25 - בלי כל קשר לנתונים האישיים שלהם. האוצר מעוניין במהלך כדי להגדיל את אחוז הגברים העובדים במגזר החרדי. משרד הביטחון התנגד גם למהלך זה. לדעתו, יהיה בכך משום תקדים נוסף, שימנע שירות צבאי של פלח הולך וגדל באוכלוסייה היהודית בישראל.

התנועה לאיכות השלטון בישראל הדגישה אתמול, במכתבים ששלחה לראש הממשלה, שר הביטחון, שר האוצר ואחרים כי "החלטת הממשלה לאפשר לבחורי ישיבה שהגיעו לגיל 22 לבחור אם לבצע שירות אזרחי במקום צבאי לא חוקתית ולא מידתית, בהעצימה את האפליה בין דם לדם".

לטענת התנועה, החלטה זו "עומדת בניגוד להוראות החוק באשר היא ומבטלת את שיקול הדעת המוקנה לשר בחוק טל, אם לאשר או לא לאשר שירות אזרחי למיועד גיוס בן 22 העומד בתנאי החוק. התוצאה מההחלטה היא שמיועד גיוס בן 22, הנכלל בהסדר תורתו אומנתו, ואשר חל עליו צו דחיית שירות במשך ארבע שנים לפחות, אין עוד כל תמריץ ללכת לשירות צבאי ולקחת חלק שווה בנטל השירות המוטל על כתפיהם של בני גילו חייבי גיוס. כך נרמסים ונדחקים לקרן זווית שיקולי הביטחון בפני רצונותיה של אוכלוסייה פרטנית, תוך העדפת שיקולים פוליטיים צרים על טובתה של המדינה, על חוסנה החברתי ועל ביטחונה ושרידותה.

"מצב זה בעייתי במיוחד נוכח הירידה המתמשכת בהיקפי מחזורי הגיוס והעלייה המתמשכת בהיקף הגברים הנכללים בהסדר תורתו אומנתו, ואשר מספרם מגיע לכ-5,000 מידי מחזור גיוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully