וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תסתבכו עם צדו האפל של הירח

מירב ארלוזורוב

3.8.2010 / 7:01

למשבר הפנסיה של אנשי הקבע יש גם זווית לא מוכרת: ר', גמלאי של המוסד, מוביל מאבק נגד ביטול הצמדת הפנסיה של פורשי מערכת הביטחון לשכר אנשי הקבע, וטוען: "הרמטכ"ל נסחט בידי האוצר". עד שההצמדה לא תשונה - האוצר מסרב להעניק תוספות שכר לאנשי הקבע



>> אם נדמה לכם כי הכרעתו של ראש הממשלה על העלאת גיל הפרישה הממוצע מצה"ל ל-50 שנה פתרה את סוגיית הפנסיה של אנשי הקבע, הרי שזה משום שעוד לא פגשתם את צדו האפל של הירח. אנחנו פגשנו, ואנחנו יכולים להעיד: על הפנסיה של אנשי הקבע רחוקה מלהסתיים, וכלל לא קל להתמודד עם צדו האפל של הירח.

חייבים לציין: הביטוי "צדו האפל של הירח" אינו שלנו. כך הגדיר את עצמו בפנינו ר', בן 55, כיום מנהל בכיר בחברת היי-טק גדולה וגמלאי של המוסד לשירותים מיוחדים במשרד ראש הממשלה. "שני שלישים מהשנים שלי במוסד עבדתי בשטח, בצדו האפל של הירח", אמר ולא פירט.



לא כדאי לכם להסתבך עם צדו האפל של הירח, ובטח ובטח שלא כדאי לכם לנסות ולגעת בפנסיה שלו. ר' מוביל כיום את האופוזיציה של גמלאי שירותי הביטחון (צה"ל, שב"כ ומוסד) נגד הארגון היציג שלהם, צוות, ונגד המגעים לשינוי שיטת ההצמדה של קצבת הפנסיה שהם מקבלים. הוא מאשים את צוות כי שוחד בידי משרד האוצר, את הרמטכ"ל כי הוא פועל מתוך ניגוד עניינים, את ההסתדרות כי גם היא לוקחת שוחד ואת האוצר הוא מאשים בהכל - מתן שוחד, סחיטה ומה שלא תרצו. כאמור, לא מומלץ להסתבך עם צדו האפל של הירח.



השכר הממוצע במשק עלה יותר מעליית המדד



הוויכוח נסוב על מהלך טכני, אבל חשוב מאוד, של שינוי שיטת ההצמדה של הגמלאים המקבלים פנסיה תקציבית - במקום שהגמלה החודשית תתעדכן עם השינוי בשכר העובדים הפעילים, הגמלה תתעדכן לפי קצב עליית מדד המחירים לצרכן. בעקבות הסכם שנחתם בין ההסתדרות לבין משרד האוצר ב-2008, הפנסיה של גמלאי השירות הציבורי עברה מהצמדה לשכר הפעילים להצמדה למדד. היחידים שלא עברו הם גמלאי שירותי הביטחון - להלן, המלחמה שמנהל צדו האפל של הירח נגד הצטרפות גמלאי הביטחון למהלך.



צריך להדגיש: שינוי שיטת ההצמדה של קצבת הפנסיה נעשה בהסכם עם ההסתדרות, לאחר שהמוסד גילה כי קצבת הפנסיה הממוצעת נשחקה בחדות ב-15 השנים האחרונות. על כך אין מחלוקת עובדתית. עצירת הסכמי השכר במגזר הציבורי בעשור האחרון - כתוצאה משני מיתונים כבדים שהיו במהלכו וכן בשל היחלשותה של ההסתדרות - הביאה לשחיקות השכר של עובדי המגזר הציבורי וקצבאות הפנסיה הצמודות לו. מאחר שלגמלאים אין את כל הזמן שבעולם להמתין עד שייחתמו הסכמי שכר חדשים, שאולי יפצו על השחיקה בעתיד, היא בחרה להתקשר עם האוצר בהסכם חריג: עדכון חד פעמי של עד 24% בקצבת הפנסיה החודשית, ולאחר מכן המשך הצמדת הקצבה למדד המחירים לצרכן.



אנשי המקצוע של ההסתדרות משוכנעים כי ההסכם הזה מיטיב מאוד עם הגמלאים: עדכון מיידי של 24% בקצבה החודשית ישפר משמעותית את איכות החיים של אלפי גמלאים. גם יו"ר צוות, ברוך לוי, סבור כך. לוי דורש אמנם פיצוי גדול יותר מ-24% בטענה כי גמלאי צה"ל פורשים בגיל צעיר יותר ולכן זקוקים להגנת שחיקה גדולה יותר, אבל בעיקרון הוא מסכים למהלך.



אבל לא כך צדו האפל של הירח. לטענת הצד האפל, אם מסתכלים 30 שנה - ולא 15 שנה - אחורה, מגלים כי השכר הממוצע במשק עלה יותר מעליית המדד, ולכן ניתוק קצבת הפנסיה מהשכר הוא טעות. "עובדה שהאוצר דוחף את זה - האוצר יודע טוב מאוד מה הוא עושה", הוא אומר. את הטענות המקצועיות של ההסתדרות וצוות הוא דוחה וטוען כי הן נובעות משיקולים זרים. לטענתו, ההסתדרות הסכימה למהלך רק כי שוחדה בידי האוצר - במסגרת המעבר נקבע גם כי כל גמלאי יפריש מדי חודש סכום לקרן רווחה שתנהל ההסתדרות עבור הגמלאים, בהיקף של 300 מיליון שקל בשנה. גם צוות, לטענתו, שוחדה בידי האוצר - האוצר הסכים לפצות את גמלאי צה"ל בסכום של 300 מיליון שקל בגין הסכם לא מוצלח שכשליש מהם חתמו עליו בעבר (הסכם ההיוון). ובכלל, הוא כופר בזכותה של צוות לייצג אותו וקובע: "מי שמייצג אותי זה הרמטכ"ל, לא צוות".



גם הרמטכ"ל לא נמלט ממנו. הצד האפל תוקף את הרמטכ"ל וטוען שעצם העובדה שהרמטכ"ל מוכן לשקול את ההסכם נובעת משיקולים זרים. זאת מאחר שהאוצר הבהיר לרמטכ"ל כי לא יהיו הסכמי שכר חדשים בצה"ל עד שלא תנותק הפנסיה של הגמלאים משכר אנשי הקבע. "הרמטכ"ל נסחט בידי האוצר", הוא קובע, ומוסיף: "אני התגייסתי לשירותי הביטחון ביודעי שעד יום מותי הרמטכ"ל הוא שייצג אותי והוא שידאג לפנסיה שלי. אני משוכנע שבמשך שנים הרמטכ"ל ישיג לאנשי הקבע תוספות שכר, ולכן עדיף לי להישאר צמוד אליו".



הבעיה עם הטענות של הצד האפל היא שהן נכונות מדי. משרד האוצר אכן מתנה הסכמי שכר חדשים בניתוק הגמלאים - צבא הצללים של הגמלאים זהה כיום בגודלו לצבא הפעיל, והתוצאה היא שכל תוספת שכר לאנשי הקבע מכפילה את עצמה מידית. כל זמן שהניתוק אינו מתרחש, ניתן להניח כי שכר אנשי הקבע יזחל בקצב אטי בלבד, והשחיקה של קצבאות הפנסיה - שכולם מסכימים עליה - רק תגבר. לעומת זאת, אם יהיה ניתוק, הרי שהנבואה של הצד האפל כי השכר של אנשי הקבע יעלה בקצב מהיר מהמדד, עשויה בהחלט להתגשם - לאוצר יהיה הרבה יותר קל להיות גמיש עם הצבא כאשר הסכמי השכר יחולו רק על אנשי הקבע, בלי הגמלאים.



התוצאה היא מבוי סתום, שכל אנשי כוחות הביטחון - הנוכחים והפורשים - לכודים בתוכו. מי שיצטרך להכריע בגורל המבוי הסתום הוא הרמטכ"ל, הקשוב גם לטענות צוות וגם לטענות צד האפל. מה יכריע הרמטכ"ל? ניחוש שלנו כי הוא יבחר שלא לבחור. יש סיכוי גבוה שהמוקש המסובך הזה יעבור בירושה לרמטכ"ל הבא.



מצה"ל נמסר בתגובה: "עמדת ארגון צוות, כמו גורמים רלבנטיים אחרים הנוגעים לנושא, מוכרת לצה"ל. המגמה היא לפעול לקבלת החלטה בסוגיית הגמלאים שתשקף נכונה את מחויבות מערכת הביטחון הן לגמלאים והן למשרתים הפעילים - גמלאי צה"ל בעתיד. תיאור הרמטכ"ל 'כנסחט' על ידי האוצר הוא מיותר ולא נכון".



ההסתדרות מסרה בתגובה כי "קרן הרווחה אינה של ההסתדרות, ואינה מנוהלת על ידה. הקרן היא לטובת הגמלאים בלבד".



יו"ר צוות, ברוך לוי, אמר בתגובה: "הצענו לקבל את מתווה הניתוק שנקבע במדינה, אבל תוך הגדלת הפיצוי שישולם לנו ב-8%. מנהיגות צריכה להציע חלופות, ולא להיכנס למבוי סתום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully