וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם אתה בן 70 - אתה נדפק"

מאת רוני לינדר-גנץ

3.8.2010 / 7:01

בלעדי הביטוח הסיעודי המשודרג של הכללית, שהמבוטחים הועברו אליו אוטומטית, מעורר זעם בקרב מבוטחים מבוגרים. לטענת הסתדרות הגמלאים, התשלום קפץ והתנאים למצטרפים מבוגרים הם "לעג לרש". הכללית: "זה חוסר הבנה". המפקח: "התוכנית הקודמת היתה הפסדית"



>> האם שדרוג הביטוח הסיעודי של שירותי בריאות כללית שנכנס לתוקף בראשית יולי מיטיב עם כל המבוטחים? כלל לא בטוח. הסתדרות הגמלאים טוענת בתוקף כי השינוי פוגע במבוטחים המבוגרים של הקופה - שנדרשים לשלם הרבה יותר בלי תמורה תואמת. הגמלאים דורשים מהמפקח על הביטוח ומהקופה לעצור את התוכנית ולקיים דיון בנושא.



שירותי בריאות כללית השיקה באחרונה את תוכנית הביטוח הסיעודי המשודרגת שלה באמצעות חברת הביטוח דקלה, שנכנסה לתוקף ב-1 ביולי. במסגרת השינוי העבירה הכללית את כל 1.8 מיליון המבוטחים בביטוח הסיעודי שלה לביטוח החדש שאושר על ידי המפקח על הביטוח וכולל תנאים טובים יותר, כמו הכפלת משך קבלת דמי הביטוח משלוש שנים לשש, הקלה בהגדרות של אדם כסיעודי והעלאת התשלום החודשי. במקביל, עלה באופן ניכר התשלום החודשי של המבוטחים.

מניתוח תנאי הביטוח החדשים עולה כי בעוד הצעירים שהצטרפו לתוכנית לפני גיל 49 אמנם משלמים יותר בכל חודש, אך מקבלים תנאים טובים הרבה יותר משקיבלו בעבר (אם יהיו סיעודיים) - מי שהצטרפו בגיל מאוחר יותר משלמים עשרות אחוזים יותר בכל חודש, אך זכאים להחזרים חודשיים נמוכים בהרבה. מדובר ב-270 אלף איש שהצטרפו לביטוח לאחר גיל 49.



כך למשל, אדם בן 77 שהצטרף לביטוח לפני עשר שנים שילם עד כה 78 שקל לחודש. מעתה הוא ישלם 105 שקל בשנה הראשונה (עלייה של 34%), סכום שיעלה בכל שנה ויגיע עד 135 שקל לחודש בשנה השביעית.



מנגד, התנאים שיקבל אם ייהפך לסיעודי אינם אטרקטיביים במיוחד. אם יאושפז במוסד יקבל בשלוש השנים הראשונות 3,600 שקל לחודש, בשנתיים שלאחר מכן יקבל 1,000 שקל, ובשנה השישית - 700 שקל בחודש בלבד. זאת כאשר עלות אשפוז במוסד סיעודי פרטי נעה בין 8,000 ל-20 אלף שקל בחודש. לשם השוואה, מי שהצטרף לביטוח עד גיל 49 יקבל בחמש השנים הראשונות 9,000 שקל בחודש, ובשנה השישית 5,000 בחודש.







"קיבלנו פניות רבות מקשישים שזה פוגע בהם", אומר גדעון בן ישראל, יו"ר הסתדרות הגמלאים. "אם אתה בן 30 הכל בסדר, אבל אם אתה בן יותר מ-70 - אתה נדפק". יהודה סעדי, יו"ר ועדת הבריאות בהסתדרות הגמלאים, היה אף חריף יותר: "טענת הקופה על שדרוג היא אחיזת עיניים - מהשנה הרביעית התשלום החודשי לבני 75 צונח ל-700 שקל בחודש. זה לעג לרש".



בן ישראל מאשים גם את המפקח על הביטוח, שאישר את התוכנית. לדבריו, "החמור הוא שנותנים לאנשים אולטימטום: או שאתה מקבל את התנאים החדשים ומשלם יותר, או שאתה מחוץ לביטוח. זו מכה לגמלאים, שנעשתה בהנחתה". לדברי מאיר אלבז, סגנו של בן ישראל, "אנחנו מקבלים המון פניות מאנשים ששואלים אותנו אם להמשיך בתוכנית או לא, ואנחנו בדילמה קשה, כי אוי ואבוי אם אני אמליץ למישהו להפסיק ומחר אותו אדם יהיה סיעודי".



פרץ גוזה, מנהל מערך ביטוחי הבריאות בכללית, דוחה את הביקורת: "הביטוח החדש מהווה שדרוג לכל קבוצות הגיל, ומי שמלין עושה זאת מחוסר הבנה של התוכנית", אמר. לדברי גוזה, "השדרוג של הקבוצה שהצטרפה מעל גיל 75 הוא בהקלות שעשינו - כמו בהגדרת מקרה סיעודי ובהארכת מספר שנות התשלום".



מהמפקח על הביטוח, שאישר את התוכנית, נמסר: "לקראת סיום תקופת הביטוח בפוליסה הקודמת נערך מו"מ על תנאי חידוש הביטוח בין הכללית לבין חברת דקלה. בתום המשא ומתן הוגשה לאישור המפקח על הביטוח פוליסה חדשה, שמגלמת העלאת פרמיות לצד שיפור תנאי הביטוח. לאור הצורך לשמור על זכויות המבוטחים, נמצא כי יש לתקן את הפרמיות הקודמות שהיו הפסדיות.



"למעשה, בטווח הארוך הפרמיות ששילמו המבוטחים לא היו מספיקות לתשלום התביעות, ולכן אם המצב היה נשאר על כנו - סביר שבעתיד חברת הביטוח לא היתה מחדשת את הביטוח. כתוצאה מכך כל המבוטחים היו מוצאים את עצמם בעוד כמה שנים ללא ביטוח סיעודי, לאחר ששילמו פרמיות במשך שנים רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully