וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת: "אין ביטחון ששוק הפרסום יוכל לפרנס יותר משני ערוצים"

מאת אופיר בר-זהר

3.8.2010 / 7:01

ועדת הכלכלה התכנסה לדיון מיוחד על המעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית - אך לא הצליחה להגיע להסכמה לגבי מועד המהלך. ח"כ שאמה האשים במהלך הדיון: "יוצר שמשמיץ את ישראל הוא טרוריסט"



>> ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה אתמול, על אף הפגרה, כדי להעביר את חקיקת המעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית - אך לא הגיעה להסכמה בנוגע למועד תחילת המהלך.

במהלך הדיון, כשעלה נושא תמיכת המדינה ביוצרים, הכריז ח"כ כרמל שאמה כי "יוצר שמשמיץ את ישראל מעל בימה בינלאומית הוא טרוריסט".



שאמה האשים את יוצרי הטלוויזיה כי הם מציגים את ישראל ביצירותיהם בצורה שלילית. "אתם היוצרים נתתם גיבוי לבמאי הסרט 'עג'מי' - אדם שקיבל כסף מהמדינה, הגיע לתחרות בינלאומית ועמד על הבמה והשמיץ את המדינה. אסור שזה ימשיך לקרות". שאמה התייחס לבמאי "עג'מי", סכנדר קובטי, שסרטו היה מועמד השנה לפרס האוסקר לסרט הזר מטעם ישראל. כמה ימים לפני הטקס אמר קובטי כי הוא לא מייצג את מדינת ישראל מכיוון שהיא לא מייצגת אותו.



ח"כ נחמן שי ענה לדברי שאמה כי "היוצרים יעשו איזה סרטים שהם רוצים. זה לא תפקידנו להחליט בעבורם". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, חיזק את דבריו של שאמה ואמר כי "מדינה מתוקנת ונורמלית לא מסבסדת אמנות שתוקפת אותה". אקוניס הוסיף: "אולי סוף סוף אראה איזה סרט שלא יציג את מדינת ישראל כחבורת קלגסים כובשים".



נציג היוצרים בישיבה, הבמאי רני בלייר, התרעם על דברי אקוניס ושאמה. "זה לא יכול להיות, אני לא מאמין שכך מדברים בכנסת ישראל", אמר בלייר. "בוונצואלה ובקובה עושים מה שאומרים להם לעשות. אני לא מאמין שאומרים דבר כזה במדינה דמוקרטית". בלייר מחה על הכוונה להפחית את השקעת המדינה בדרמה ותעודה ואמר כי "תמיכה באמנות היא מחויבות של המדינה בחוק".



בתגובה חזר שאמה ואמר כי "יוצר שעומד ומשמיץ את ישראל על במה בינלאומית הוא טרוריסט". שי הוסיף כי "התמיכה באמנות היא חובתה של הממשלה".



בפתיחת הדיון בהצעת החוק התייחס אקוניס לעיכובים באישור חקיקת הרישיונות עד כה. לדבריו, "הממשלה טעתה כשמשכה את הצעת החוק הראשונה בעניין ה'רישיונות-זיכיונות'. השיח בטלוויזיה כיום מצומצם בין השמאל לשמאל הקיצוני. למשל, בעניין הילדים הזרים לא שמעתי עמדה אחרת. איפה הייצוג של הציבור? אני מקווה שבשיטת הרישיונות השיח ייפתח וייפסק הפינג-פונג בין השמאל לשמאל הקיצוני".



שאול מגנזי, סמנכ"ל רגולציה בזכיינית ערוץ 2 רשת, אמר בדיון כי "בשנתיים האחרונות הפסדנו 100 מיליון שקל. המחויבויות שלנו היו כ-900 מיליון שקל והוצאנו כ-1.1 מיליארד שקל, זאת אומרת שהשקענו בשוק המקומי 200 מיליון שקל יותר ממה שהיינו צריכים".



לדבריו, מהלך המעבר מזיכיונות לרישיונות, שיפתח את השוק למתחרים נוספים, מתעלם מהעובדה שזכייני ערוץ 2 הקיימים יצרו את המותג שהוא ערוץ 2, ועם המעבר לשיטת הרישיונות, הזוכה יקבל גם את המותג וגם את חברת החדשות של בעלי ערוץ 2.



לפי מגנזי, "זה דבר שלא סביר ולא יכול לעבור. אלה נכסים שלנו. משמעות החוק היא קנס של 150 מיליון שקל על כל ההשקעות שכבר ביצענו". מגנזי הוסיף כי הכוונה לקבוע שני מועדים שבהם ניתן יהיה לעבור לרישיונות היא אפליה של בעלי הזיכיונות הקיימים לעומת בעלי הרישיונות החדשים. מגנזי אמר עוד כי לפי נתוני הזכיינית, "אין ביטחון ששוק הפרסום יוכל לפרנס יותר משני ערוצים".



שר התקשורת, משה כחלון, אמר בדיון כי במשרדו מאמינים כי "במשטר הרישיונות פתיחת התחרות תועיל לכולם. אני מציע לא לנסות לשפר עמדות - זה יפגע בכולם. למשרד אין כוונה לפגוע באף אחד. חקיקה לא יכולה להיות כירורגית - היא תמיד תפגע פה ושם ואלה החיים", אמר כחלון. "אני ממש מבקש לא לנסות לרכב על החקיקה הזאת, כי בסוף אם נראה שיש פה טריקים וכל מיני פטנטים התוצאה לא תהיה טובה לאף אחד. לי יש רק סמכות אחת: למשוך את החוק. כל היתר - תעשו מה שאתם רוצים", הוסיף.



בדיון התקיימו הצבעות בנוגע לנושאים טכניים הנוגעים לחקיקה. כחלון הבטיח לנציגי ערוץ 10 שיטפל בעניין מועד המעבר לרישיונות ואמר כי החשיבות שהמהלך ייצא לפועל ב-2012 ברורה לו. כמו כן, לא הושגה הסכמה על הסעיף הקובע כי גם תושבי קבע בישראל יוכלו לקבל רישיון. הסעיף מכוון, ככל הנראה, לאפשר את השתתפותם של ערבים בעלי מעמד של תושבי קבע בישראל בתהליכי מתן וקבלת הרישיונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully