וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הבא: אנדרואיד

מאת אמיתי זיו

3.8.2010 / 7:01

האנדרואיד של גוגל היא מערכת ההפעלה שתעביר לשלב הבא את מהפכת האינטרנט הנייד שבה החלה אפל. למרות שוורייזון האמריקאית כבר השקיעה 100 מיליון דולר בשיווק המערכת, חברות הסלולר בישראל נשארות נאמנות לאפל. אך לא לזמן רב - האנדרואיד בקרוב גם אצלנו



>> אייפון אייפון אייפון, כמה מילים נכתבו על המכשיר הזה. כמה שערים של מגזינים ועיתונים עוטרו בתמונות המכשיר המלבני השחור, או לחלופין באיור ממציאו - סטיב ג'ובס (בדמות ישו, למשל). הכל במידה רבה של צדק. המכשיר מבית אפל הוא אבי המהפכה הסלולרית של השנים האחרונות, זו שחיברה את האינטרנט לסלולר באמצעות ממשק אינטואיטיבי, מסך מגע נוח, ואקו-סיסטמה חיונית בדמות חנות אפליקציות.



אך האייפון היה רק שריקת הפתיחה במהפכה של אחד המרוצים המעניינים בהיסטוריה של עולם המיחשוב. עדיין לא הוכרז מנצח במהפכה, שתביא את האינטרנט לכף ידו של כל לקוח סלולר. האם החברה אשר הציתה את המהפכה תשלוט בשוק לאורך זמן, או שייתכן כי תיאלץ, כמו במהפכת המחשב השולחני, להיות מספר 2?

אפל פירסמה באחרונה את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של 2010. החברה דיווחה על מכירות של 8.4 מיליון מכשירי אייפון ברבעון. חישוב פשוט מעלה שהחברה מוכרת כ-93 אלף מכשירי אייפון ביום בכל העולם. אין ספק כי מדובר במספר מדהים, אך רגע, הייתכן שגוגל מצליחה יותר? חברת האינטרנט הגדולה בעולם דיווחה בדו"חותיה לפני שבועיים כי בכל יום נמכרים בעולם לא פחות מ-160 אלף מכשירי סלולר שעליהם מותקנת מערכת ההפעלה שלה - אנדרואיד. אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית הפתוחה מבית גוגל, היא הפלטפורמה הסלולרית הצומחת בעולם.



מחזיר את הכוח לחברות הסלולר



הסיבה העיקרית להתרוממות המטאורית של האנדרואיד היא העובדה כי מפעילות הסלולר בעולם אוהבות אותה מאוד, הרבה בזכות היותה מערכת פתוחה.



מפעילות הסלולר בעולם פיתחו יחס אמביוולנטי לאייפון: מצד אחד האייפון מגדיל את נאמנות הלקוחות - הוא הוריד את שיעור הנטישה ב-at&t האמריקאית אל מתחת ל-2% - ועל פי סקר חדש של ינקי-גרופ, 77% מבעלי האייפון מצהירים שגם המכשיר הבא שלהם יהיה אייפון. המכשיר מאפשר לחברות גם להגדיל את נפחי הגלישה שהן מוכרות ללקוחות.



אך מול היתרונות ללקוח קיימים לא מעט חסרונות בעיקר עבור מפעילות הסלולר. ההגבלות שאפל מטילה על חברות התקשורת קשות. אפל חותמת על הסכמים נוקשים מול מפעילות הסלולר, מקבעת את כמויות מכירות האייפון לרף מינימום גבוה, מתערבת בתמחור של המכשיר ואפילו בתקציבי הפרסום של החברות סביב האייפון. בנוסף, ברמה המותגית האייפון הוא אסון - חברות הסלולר לא יכולות אפילו לשים את הלוגו שלהן על המכשיר או במסך הפתיחה, וכך התפוח של אפל רומס את מותג המפעילה.







לבסוף, ואולי חמור מכל, מהפרספקטיבה של חברות הסלולר, חנות האפליקציות של אפל יוצרת יחסי חיוב עם הלקוח על בסיס כרטיס אשראי, ומפעילת הסלולר אינה מעורבת או נהנית מרכישת האפליקציות של הלקוח - 70% מסכום מכירת כל אפליקציה הולך לכיס של המפתח; 30% לאפל, 0% למפעילה. "אצל אפל, המפעילה לא יכולה לשים את הלוגו שלה וגם חנות האפליקציות לא שלה", אומר זאב קוצר, מנכ"ל חברת פסקול הישראלית, המתמחה באינטרנט סלולרי ומלווה את התעשייה מאז 1999. קוצר טוען כי גוגל מאפשרת למפעילות כל מה שאפל אינה מאפשרת: "באנדרואיד המפעילה יכולה להקים חנות אפליקציות משלה, היא יכולה למתג את המכשיר וגם לשלוט בדף הבית".



מסיבה זו, ברוב המדינות בעולם רק מפעיל סלולר אחד הסכים לקשור את גורלו בגורל האייפון, בעוד יתר המפעילים העדיפו לשמור על עצמאות ולא שיווקו את המכשיר הנחשק. באופן כללי, המפעילים החזקים, בעלי נתח השוק הגדול, העדיפו שלא ללכת עם אפל.



דוגמאות לא חסר. בארה"ב היתה זו at&t, מפעילת הסלולר השנייה בגודלה במדינה, שהימרה על האייפון כדי למנף את המכשיר הנחשק ולהגדיל את נתח השוק שלה ולעקוף את המתחרה העיקרית שלה - ורייזון. לעומתה, שלוש המתחרות הגדולות האחרות בשוק הלכו בכל הכוח על האנדרואיד.



ורייזון הקימה מותג אנדרואיד משלה תחת השם "דרויד", שבו היא מוכרת מכשירים מבית מוטורולה ו-htc. רק לפני שבוע התחילה החברה למכור את דגם הדרויד x, ובשבוע מכרה 300 אלף מכשירים מהדגם. mobile-t האמריקאית הקימה מותג אנדרואיד משלה בשם mytouch, וספרינט-נקסטל מוכרת בהצלחה מרובה מכשיר אנדרואיד דור 4 מתוצרת htc שמכונה evo.



מחוץ לארה"ב, השיקה באחרונה ft הצרפתית מכשיר אנדרואיד שהמותג היחידי עליו הוא לוגו החברה (אורנג'), ובאנגליה השיקה וודאפון מכשיר אנדרואיד תחת השם 845, שבו אפילו התפריטים קיבלו את הצבע האדום של החברה. בכל המקרים, חברות הסלולר משיקות מכשיר חכם, שאינו נופל מהאייפון, אבל אינן צריכות לפגוע במותג שלהן. להפך - הן יכולות להקים מותג בית משלהן. הזינוק הגדול של מערכת ההפעלה של גוגל הגיע בנובמבר 2009. ורייזון החליטה כי יש לה ביד את המתחרה הגדול לאייפון והשיקה את הדרויד של מוטורולה. חברת הסלולר הגדולה בארה"ב השקיעה בשיווק המכשיר סכום חסר תקדים של כ-100 מיליון דולר. מבחינתה זה לא היה עוד מכשיר מגניב, אלא מענה אסטרטגי ל-at&t - המתחרה הגדולה שלה. ויירזון ניצלה את החולשה של at&t בכל הקשור לאיכות הרשת שלה, ושילבה בפרסומות שלה מסרים שליליים בנושא זה. התוצאה לא אחרה לבוא, וורייזון עקפה את קצב מכירות מכשירי האייפון בארה"ב.







אמנם הזינוק של האנדרואיד לא חצה את האטלנטי מזרחה, אך זה רק עניין של זמן. הגורמים שדחפו את ורייזון לקשור את גורלה במערכת ההפעלה של גוגול, יגרמו גם למפעילים אירופיים לדחוף את האנדרואיד.



ישראל והאנדרואיד



אך ישראל תמיד צריכה להיות מיוחדת. כל שלוש מפעילות הסלולר המקומיות, אשר שולטות יחד בכ-95% מהשוק, החליטו לקשור את גורלן באייפון. כשהחלטה זו התקבלה לפני כשנה, האנדרואיד היה כבר בתמונה כמתחרה באייפון, אך עתידו לא היה ברור. מבחינתן הסיכון שלא לקפוץ על העגלה של אפל היה גבוה מהסיכון להישאר מאחור.



"השאלה לגבי מכשירי סלולר היא who's your daddy? מי בעצם מפעילת הסלולר שדוחפת את המכשיר", אומר לוי שפירו, הבעלים של חברת הייעוץ בתחום הסלולר והמדיה tmt. "בכל העולם המפעילות שלא משווקות את אייפון בחרו באנדרואיד. ישראל היא מקרה ייחודי שבו שלוש המפעילות משווקות את האייפון ולכן אף אחת מהן אינה מקדמת את אנדרואיד".



שפירו אמר את הדברים בראיון כבר לפני חודשים רבים, אך נראה כי הוא צדק: בישראל כל שלוש חברות הסלולר הימרו על אייפון והן מוכרות אותו בלא מעט הצלחה, אך ההתחייבות של המפעילות למכירת כמויות גדולות של אייפונים מצננת את שיווק מכשירי האנדרואיד.







סלקום היא חלוצת האנדרואיד בישראל. החברה השיקה ראשונה את דגם הגלקסי של סמסונג, וכמה ימים אחריה השיקה פלאפון את htc magic שני דגמים שהתיישנו בינתיים וירדו מהמדפים. בימים אלה סלקום היא היחידה שמשווקת את דגם המיילסטון של מוטורולה, בהצלחה מרובה יש לומר, והחברה עומדת להשיק בקרוב את דגם האנדרואיד דיזייר של htc.



בשבוע שעבר חלה התפתחות מעניינת כשמירס השיקה את מכשיר האנדרואיד הראשון שלה - i1 מבית מוטורולה. בראיון ל-themarker אמר גיא ידלין, המשנה למנכ"ל מירס, כי "האנדרואיד הוא פלטפורמה עבורנו. 80% מהמכשירים שנשיק בעתיד הם באנדרואיד והחברה בונה כעת חנות אפליקציות משלה למערכת ההפעלה". ידלין הסביר כי מירס מתכוונת לתת ערך מוסף ללקוחות מוסדיים של החברה, ובאמצעות האנדרואיד יוכלו חברות כאלה לבנות יישומים ארגוניים ייעודיים.



לקוחות הסלולר הישראלים עדין לא נחשפו לאנדרואיד, אך גם זמנם יגיע. חלקם של המכשירים החכמים מסך המכשירים הנמכרים גדל והולך, וההערכות הן כי לקראת סוף 2011 יותר מ-50% מהמכשירים שיימכרו בעולם יהיו חכמים. לפיכך, גם החברות הישראליות בשלב מסוים יקפצו על עגלת האנדרואיד וישווקו מכשירים עם מערכות הפעלה כאלה במקביל לאייפון. עבור המפתחים המקומיים מדובר בהתפתחות מהותית, שכן הם ייאלצו לפתח גרסאות חדשות של אפליקציות, שתומכות רק באייפון. כמו כן, ייתכן כי החדירה הנמוכה עד כה של האנדרואיד בישראל מהווה הזדמנות עבור מפעילי הסלולר הווירטואליים שצפויים להיכנס לשוק בשנה הקרובה.



האנדרואיד הולכת ומסתמנת כמערכת ההפעלה העתידית אשר תשלוט בזירת המכשירים החכמים כתוצאה מהשילוב בין היותה מערכת פתוחה שתומכת באקו-סיסטם ענק של מפתחים, לצד האינטרס של מפעילי הסלולר לשווק את המכשירים המתבססים על מערכת הפעלה זו. מגמה נוספת שתדחוף את מערכת ההפעלה של גוגול כיום היא הכדאיות הכלכלית. מחיר המכשירים החכמים עדיין גבוה יחסית, שכן הם נחשבים מכשירים איכותיים (high end). בשנים הקרובות יוזלו המכשירים החכמים ויתפסו את מקומם של המכשירים הרגילים. האנדרואיד החינמי צפוי ליהנות יותר ממתחריו ממגמה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully