וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיל עלתה בשל הערכות כי שלוש יצרניות האשלג ברוסיה יתמזגו

מאת יורם גביזון

3.8.2010 / 7:01

החברה נהנית גם מעליית מחירי הגרעינים. מחירי החוזים העתידיים על חיטה עלו לשיא של 22 חודשים בעקבות הערכות שמזג האוויר הלוהט ברוסיה יגרום לירידה ביבול החיטה ויצמצם את הייצוא מהמדינה



>> "המומנטום החיובי במניית כימיקלים לישראל (כיל) צפוי להימשך הודות להערכות בדבר האצת תהליכי המיזוגים והרכישות של חברות האשלג ברוסיה ומזג האוויר הלוהט, שפוגע קשות ביבולי החיטה במזרח אירופה" - כך מעריך גלעד אלפר, אנליסט sell side בבית ההשקעות מיטב. אלפר שומר על המלצת תשואת שוק ומחיר יעד של 45 שקל למניית כיל, שנמוך ב-7.5% ממחיר הבורסה של המניה בעקבות עלייה של 22% מראשית יוני 2010.



אלפר מציין כי מניית כיל מושפעת מהדיווחים שלפיהם איש העסקים הרוסי סוליימן קרימוב, שהוא חלק מגרעין השליטה בחברת אורלקלי, מנהל מו"מ בכוונה להשתלט על גם על יצרניות האשלג סילויניט ובלרוסקלי. על פי דיווחיה של סוכנות הידיעות בלומברג, קרימוב נפגש עם אלכס דלוקשנקו וביקש את אישורו לעסקה שבה תרכוש חברת אורלקלי 51% ממניותיה של בלרוסקלי תמורת 7.5 מיליארד דולר. על פי הערכות, ממשלת בלרוס מעוניינת למכור החזקת מיעוט בחברה בלבד.

קרימוב עצמו רכש יחד עם חבריו אלכסנדר נסיס ופילארט גלצ'ב 53% ממניותיה של חברת אורלקלי מידי דימיטרי ריבולובלב תמורת 5.3 מיליארד דולר ביוני 2010, ובמקביל רכש 20% מיצרנית האשלג סילויניט שנסחרת בשווי של מיליארד דולר בבורסה הרוסית.



קרימוב הוא חבר במועצת הפדרציה, הבית העליון בפרלמנט הרוסי, ובעל אחזקות בחברות מחצבים אחרות כמו polyus, יצרנית הזהב הגדולה ברוסיה. נראה שהמיזוג המתרקם בין אורלקלי, סילויניט ובלרוסקלי נעשה בתיאום עם הנהגת רוסיה, שהיתה מעוניינת לראות חברת מחצבים חזקה אחת במקום שלוש המתחרות זו בזו.



רכישת השליטה בביילרוסקלי ובסילויניט תייצר חברת ענק שתחלוש על כושר ייצור של 20 מיליון טונות אשלג בשנה, כלומר כ-35% מהתפוקה העולמית בשוק, אם כי המיזוג ייתן חותם רשמי למצב הקיים בפועל, כאשר אורלקלי ובלרוסקלי משווקות אשלג במשותף באמצעות חברת bpc.



המיזוג ייצור שתי קבוצות בשוק האשלג, שכל אחת תשווק 35% מהתפוקה העולמית: קנפוטקס הקנדית, שהיא חברת השיווק המשותפת ל-pcs, החברה המובילה כיום בשוק, ולחברות אגריום ומוזאיק; וחברת אשלג רוסית שתכלול את אורלקלי, סילויניט ובלרוסקלי. מלבד שתי קבוצות אלו ייוותרו כחברות עצמאיות s+k הגרמנית וכיל הישראלית, שכל אחת מהן מחזיקה בכושר ייצור של 6 מיליון טונות אשלג בשנה.



מיזוג מסוג זה יספח אליו את חברת סילויניט, שהיתה אחת החברות הבודדות שלא שמרו על משמעת מחירים בשנים האחרונות, ויהפוך את הקבוצה הרוסית לשחקן מוביל שעשוי להצטרף ל-pcs בתפקיד של ויסות ההיצעים והתאמתם לביקוש כדי לשמור על יציבות במחירים.



מעבר למיזוג האפשרי נהנית כיל מעליית מחירי הגרעינים. מחיר החוזים העתידיים של חיטה עלו לשיא של 22 חודשים בעקבות הערכות שמזג האוויר הלוהט ברוסיה יגרום לירידה ביבול החיטה ויצמצם את יצוא החיטה מרוסיה.



איחוד הגרעינים הרוסי העריך שיבול החיטה ב-2010 יסתכם ב-45 מיליון טונות, ירידה של 27% בהשוואה ל-2009. עליות נרשמו גם במחירי החוזים העתיידים לסויה ולתירס.



גורם נוסף לעליות במניית כיל הוא הדו"ח הכספי שפירסמה חברת pcs בסוף השבוע שעבר. pcs הרויחה 472 מיליון דולר ברבעון השני של 2010, בהשוואה ל-186 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2009. החברה דיווחה על שיווק 1.9 מיליון טונות אשלג ברבעון החולף, פי 4.75 מהכמות ששווקה ברבעון המקביל ב-2009, אם כי מחיר המכירה הממוצע ירד ב-35% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009 לרמה של 309 דולר לטונה, ונמוך ממחיר המכירה הממוצע של אשלג ברבעון הראשון של 2010.



pcs העריכה כי הביקוש העולמי לאשלג יחזור לרמה של 50 מיליון טונות ב-2010 על בסיס השיווק של 25 עד 27 מיליון טונות במחצית הראשונה של השנה, ובהשוואה ל-30 מיליון טונות ב-2009 כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully