וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן איפקס מנהלת מגעים עם אי.די.בי לרכישת כלל ביטוח

מאת נועם בר

3.8.2010 / 7:01

המהלך מקדם את זהבית כהן, נציגת איפקס בישראל, לקראת המטרה שסימנה עם רכישת פסגות: להשתלט על חברת ביטוח בישראל ולבסס את פסגות גם בתחומי הפנסיה והביטוח



>> קרן איפקס, בעלת השליטה בתנובה ומי שחתמה לפני חצי שנה עם קרן יורק על הסכם לרכישת בית ההשקעות פסגות, מנהלת כיום שיחות עם קבוצת אי.די.בי לגבי אפשרות לרכוש ממנה את קבוצת כלל ביטוח. בכך מתקדמת זהבית כהן, נציגת איפקס בישראל, לעבר המטרה שסימנה עם רכישת פסגות: להשתלט על חברת ביטוח בישראל ולבסס את פסגות גם בתחומי הפנסיה והביטוח.



לפי ההסכם בין איפקס לקרן יורק, אמורה איפקס לרכוש 76% מפסגות תמורת 2.3 מיליארד שקל, המשקפים לבית ההשקעות שווי של 3.1 מיליארד שקל. העסקה היתה אמורה להיסגר בסוף ספטמבר, אך בשל חקירת רשות ניירות הערך שבה מעורב של מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס, עדיין לא ברור מה יעלה בגורלה ואם היא תבוצע במחיר שקבעו הצדדים בתחילת השנה. בחוזה בין הצדדים קיים תנאי מתלה לפי ורמוס יישאר בתפקיד המנכ"ל, ולנוכח האי-ודאות לגבי המשך דרכו - איפקס עשויה לנצל את המצב כדי לדרוש הנחה משמעותית על המחיר הראשוני.

גורמים בשוק ההון אינם פוסלים שהשיחות של איפקס עם קבוצת אי.די.בי נועדו לייצר לחץ על קרן יורק כדי להשיג הנחה גדולה על המחיר שנקבע, תוך איתות ליורק שיש לה דרך אחרת, לא פחות טובה, להיכנס לשוק הפיננסים בישראל.



לפני חודשיים נחשף כי בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן סאקס מרכז את המגעים למכירת כלל ביטוח, תחת פרויקט המכונה "קוגר", בניסיון לעניין משקיעים זרים ברכישת הזרוע הפיננסית של קבוצת אי.די.בי, בשליטת נוחי דנקנר. הצעד של אי.די.בי תואם את הרוח הנושבת בחודשים האחרונים מכיוון ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, יובל שטייניץ, ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בנוגע לצמצום הריכוזיות במשק והפרדת האחזקות הריאליות של הקבוצות הגדולות מאלה הפיננסיות. בוויתור על כלל ביטוח מונע דנקנר עימות ציבורי עם הרגולטור ונהנה מיתרון המוכר הראשון בשוק מצומצם מאוד מבחינת קונים פוטנציאליים.



דובר אי.די.בי מסר בתגובה: "לחברה נעשו כמה פניות מגופים רציניים. מעבר לכך אנו לא מתייחסים לנושא". מקרן איפקס לא נמסרה תגובה.



פסגות וכלל בסירה אחת



אם העסקה לרכישת פסגות תצא בסופו של דבר לפועל, רכישה נוספת של כלל ביטוח תחייב את איפקס להתמודד עם הוראת המפקח על הביטוח, עודד שריג, המגבילה את נתח השוק של גוף מוסדי מסוים בפעילות החיסכון ארוך הטווח ל-15%. כלל ביטוח, המחזיקה בנתח שוק של 14.4% עם 75 מיליארד שקל מנוהלים בקופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים. כ-5 מיליארד שקל מהסכום שייכים לקופות מרכזיות לפיצויים ולא נחשבים בחישוב המגבלה.



פסגות מנהל 47 מיליארד שקל בקופות גמל, מתוכם 3 מיליארד שקל הם בקופות מרכזיות לפיצויים שלא נספרים. פסגות מנהלת בנוסף 7 מיליארד שקל בקרן הפנסיה הע"ל, שאינם נחשבים בספירה בשל היותה של הע"ל קרן פנסיה ותיקה. שליטה בפסגות ובכלל יחד תוביל את איפקס לשיעור אחזקה של 23.6% מהיקף הנכסים הפנסיוניים בישראל, הרבה מעבר למגבלה של 15%. הדבר יחייב את איפקס להיפטר מנכסים בהיקף של 41.5 מיליארד שקל - 8.6% מנכסי החיסכון לטווח ארוך. הקרן תיאלץ כנראה למכור חלק מנכסי קופות הגמל שמנהלות פסגות וכלל, מכיוון שמכירת ביטוחי המנהלים לא פותרת את המצב והתמונה שמתקבלת בעקבותיה עדיין חורגת ממגבלת ה-15%. ביטוחי החיים יכולים להיות מועמדי טובים למכירה בשל פוטנציאל ההסתבכות הקיים בהם.



בשנה טובה מייצרים ביטוחי החיים רווחים של מאות מיליוני שקלים לחברות הביטוח. ואולם הבעיה עמם שהם לא יציבים ותלויים מאוד בשוק ההון בשל מנגנון דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים. בנוסף, התארכות תוחלת החיים והמגמה של החוסכים להעדיף משיכה של כספי הפוליסות כקצבה ולא כחיסכון הוני - גורמות לחברות הביטוח נדודי שינה לא קטנים ומאלצות את החברות להגדיל שוב ושוב את העתודות לביטוחי החיים.



לעומתן, על נכסי הפנסיה שיש לכלל בהיקף של 13.1 מיליארד שקל ומרוכזים תחת קרן הפנסיה מיטבית עתודות, איפקס לא תוותר. זאת בשל היותן של קרנות הפנסיה החדשות מנוע הצמיחה העכשווי של פעילות החיסכון ארוך הטווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully